۰۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۴
کد خبر: ۵۵۹۵۵۱

گلایه شهردار قم از عملی نشدن تعهدات دولت برای حمل و نقل عمومی

شهردار قم از اجرایی نشدن تعهدات قانونی دولت برای بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی کشور ابراز گلایه کرد.
دیدار شهردار قم با آ‌یت الله مکارم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سید مرتضی سقائیان نژاد شهردار قم در دیدار نوروزی با حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به برخی مشکلات شهرداری ها گفت: قرار بود دولت طبق مصوبه مجلس 4 هزار میلیارد در هر سال به حمل و نقل عمومی کمک کند که قطع شد.

وی افزود: قرار بود 2 میلیارد دلار برای قطارهای شهری از صندوق توسعه پرداخت شود که محقق نشد، بنا بود شهرداری ها خاکریز نظام هستند چرا که در شهر به جز شهرداری کسی کار عمرانی انجام نمی دهد و زیرساخت های شهری را فراهم می کند.

شهردار قم  با بیان این که فعالیت شهرداری ها و حمایت از آن ها می تواند زمینه ای برای اقبال بیشتر مردم به نظام اسلامی باشد، اظهار داشت: زمانی اغلب هزینه اتوبوس را دولت پرداخت می کرد و شهرداری ها نیز سهم خود را می پرداختند اما امروز همه هزینه را باید شهرداری ها بپردازند.

وی ادامه داد: درباره قطار شهری سهم دولت و شهرداری ها مساوی بود اما چون دولت 50 درصد خود را تعهد نکرده جریمه ها به پای شهرداری ها می خورد، نمی توان شهرها را به بهانه نبود بودجه رها کرد.

سقائیان نژاد با بیان این که در شهرداری قم نسبت به شهرداری های دیگر وضعیت بهتری دارد اما مطلوب نیست، ابراز داشت: خوشبختانه اکثر پروژه هایی که در اختیار داشتیم به اتمام رسیده  و این پروژه ها در قسمت نرم افزاری و سخت افزاری بوده است.

وی عنوان کرد: در این مدت پروژه های گوناگونی از جمله ساختمان، پل، زیرگذر ساخته شده است، برا نخستین بار 300 هزار تن اسفالت ریزی داشته ایم که تهران برای کل شهر 305 داشته است، بودجه شهرداری تهران 18 هزار میلیارد و بودجه قم 2 هزار میلیارد است.

شهردار قم خاطرنشان کرد: خوشبختانه با وجود همه مشکلات سالی 300 هکتار اضافه کردیم، در قم 700 تن زباله داریم که 200 تن می تواند بازیافت شود، در شروع 700 کیلو بازگشت داشتیم اما امروز 70 تن بازگشت داریم و این کار قطعا با فرهنگ سازی بوده است.

وی اضافه کرد: فاز اول قطار شهری قرار است امسال به بهره برداری می رسد که نیازمند 600 میلیارد بودجه است، ریل گذاری ها در حال انجام و واگن ها در حال تهیه است، یکی از پروژه های مهم مربوط به عمار یاسر که 80 میلیارد تومان اختصاص داده شده است.

سقائیان نژاد گفت: برای مترو و ایستگاه های آن 600 میلیارد، توسعه سیستم های حمل و نقل هوشمند 10 میلیارد و خرید ناوگان اتوبوس شهری 10 میلیارد بخشی از کارها است، یکی از برنامه ها کار کردن بر ورودی های شهر است تا در شأن قم باشد.

وی از بهره برداری باغ پرندگان قم در تابستان امسال خبر داد و افزود: این طرح در انتهای خیابان صدوق بعد از میدان مفید و نزدیک کوه خضر واقع شده است، طرحی داریم که از آنجا شروع می شود و ساختمان دفاع مقدس یک المان از آن است و تا کوه خضر می آید و تا پشت جمکران ادامه پیدا می کند و یک پارک جنگلی ایجاد خواهد شد و می توان تله کابین نیز کار کرد.

شهردار قم بر انسجام و وحدت مجموعه مدیریت شهری در قم تاکید کرد و افزود: سرمایه اصلی ما وحدت و انسجامی است که در مجموعه شهرداری و استان شکل گرفته و سعی داریم در چارچوب اصول برای خدمت به مردم گام برداریم./1323/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات