۰۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۲:۵۲
کد خبر: ۵۵۹۴۰۰
آیت الله جوادی ‌آملی:

محور اساسی سعادت یک ملت عقل و اندیشه است | تصدیق و تکذیب انسان باید محققانه باشد

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که محور اساسی سعادت یک ملت عقل و اندیشه است، تأکید کرد: جامعه ای به احسن الاحوال می رسد که قبول و نکول او محققانه باشد.
آیت الله جوادی آملی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در پیام نوروزی خود به مناسبت آغاز سال 1397 گفت: از ذات اقدس اله سعادت، صلاح و فلاح ملت و مملکت را مسألت می کنیم.

وی افزود: از خداوند سبحان که مقلب لیل و نهار و مقلب حال و احوال است مسألت می کنیم که حال جامعه را به زیباترین و برجسته ترین حال متحول کند، وقتی حال جامعه احسن می شود که هم حسن نظری و هم حسن عملی پیدا کند.

مفسر برجسته قرآن کریم با بیان این که در حکمت نظری حسن به اندیشه های دقیق و عمیق و پیشرفت های علمی فضای کشور است، اظهار داشت: حسن عمل به عدل و داد یک ملت است، اگر عقل اندیشور، مراکز علمی کشور را به خوبی اداره کرد احسن العقول است، اگر عقلی که مسؤول انگیزه است کشور را به عدل و داد اداره کرد احسن الاحوال است.

وی مجموع علم صائب و عمل صالح را احسن الاحوال یک مملکت دانست و ادامه داد: گردش زمین و خورشید مایه عید یک ملت نیست بلکه آن که از یک آغاز به انجامی حرکت می کند و همواره در حال طلوع است عید دارد.

حضرت آیت الله جوادی آملی ابراز داشت: آفتاب هر لحظه در سیر و روشن کردن و زمین هر لحظه در سیر و روشن یابی است، انسان وقتی به احسن الاحوال می رسد که هر لحظه نور از مافوق بگیرد و به جامعه نور ببخشد چرا که جامعه نورانی احسن الاحوال دارد و نورانیت آن در بخش معرفت، عقل اندیشور و در بخش عمل، عقل عملی انگیزه دار عدل و داد است.

وی عنوان کرد: اگر ذات اقدس اله جامعه را به علم صائب و عمل صالح موفق کرد و تحول درونی جامعه را بر عهده گرفت جامعه به احسن حال می رسد، منظور از زیبایی در زمینه نظری و عملی است یعنی حکمت نظر او را زیبا می دارد چون کشور بر اساس دانش و اقتصاد دانش بنیان حرکت می کند و اعمال باید بر محور علم باشد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: مرحوم کلینی در پایان مقدمه کافی می فرماید قطب زندگی و محور اساسی سعادت یک ملت عقل و اندیشه است، این محدث نام آور دین حدیث را از منظر عقل می بیند و عقل را قطب فرهنگی یک ملت می داند.

وی با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) اضافه کرد: حضرت می فرماید انسان در بعد سلب و ایجاب و تصدیق تکذیب باید محققانه عمل کند، قرآن می فرماید تا چیزی برای انسان محقق نشود نباید آن را بپذیرد یا تکذیب کند بلکه در نفی و اثبات و تکذیب و تصدیق باید محقق باشد.

حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که جامعه ای به احسن الاحوال می رسد که قبول و نکول او محققانه باشد، گفت: چنین جامعه ای خیرخواه دیگران بوده و بد کسی را نمی خواهد و صلاح و فلاح را در استقلال و امنیت خود می داند از این رو نه در امور دیگران دخالت می کند و نه اجازه می دهد که دیگران در امور او دخالت کنند.

وی افزود: این جامعه استقلال، امنیت و امانت خود را حفظ می کند و دیگران را در سایه استقلال، امنیت و امانت خود نگه می دارد که تا کنون طبق رهبری امام راحل و خون های پاک شهدای مملکت،این کشور این چنین بوده و امیدواریم طبق رهبری مقام مظم رهبری تا پایان این چنین باشد و این نظام به دست صاحب اصلی آن حضرت ولیعصر(عج) برسد و ارواح شهدا از ما خشنود باشد./1323/

ارسال نظرات