۰۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۵
کد خبر: ۵۵۹۳۸۴
آیت الله سعیدی:

اعتماد به بیگانگان مانع پیشرفت کشور می شود

امام جمعه قم با بیان این که اعتماد به بیگانگان مانع پیشرفت کشور است، گره زدن اقتصاد کشور به برجام و مانند آ‌ن را اشتباهی بزرگ دانست.
آیت الله سعیدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید محمد سعیدی تولیت حرم مطهر حضرت معصومه(س) امروز در خطبه های عبادی و سیاسی نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد، با اشاره به آیاتی از قرآن کریم گفت: مسلمانان با کفاری که لجاجت و اصرار بر دشمنی با اسلام دارند نباید ارتباط نزدیک و تنگاتنگ داشته باشند، البته با کفاری که چنین صفاتی ندارند و با اسلام دشمنی نمی کنند می توان ارتباط عاقلانه داشت.

وی افزود: جبهه امت اسلامی باید علیه کفاری که به مسلمانان تجاوز می کنند متحد شوند مانند رژیم صهیونیستی که سال ها علیه فلسطینی جنایت کرده و حق آنان را غصب کرده اند، هر دولتی با عنوان دولت اسلامی با اسرائیل ارتباط برقرار کند بر خلاف آموزه های قرآنی است.

آیت الله سعیدی در خطبه دوم با اشاره به همزمانی بهار طبیعت با آغاز ماه مبارک رجب اظهار داشت: ماه رجب فرصتی برای خانه تکانی دل ها است، انسان باید هرچه غیر خدا را از دل خود خارج کند، اگر دل با گناه و آلودگی ها زنگار گرفت انسان دچار مشکل می شود.

وی به پیش رو بودن ایام اعتکاف اشاره کرد و ادامه داد: هرساله این برنامه مهم با استقبال جوانان برقرار می شود که باید با عظمت و رونق بیشتر برگزار شود تا بیشتر از معنویت آن بهره مند شویم.

تولیت حرم مطهر بانوی کرامت با اشاره به تلاش دستگاه ها برای ایجاد بسترهای سفر راحت و رفاه حال مردم اظهار داشت: بسیاری از دستگاه ها و سازمان ها برای رفاه حال مردم در حال فعالیت هستند تا تعطیلات خوبی داشته باشیم از این رو باید قدر خدمتگزاران را بدانیم و تذکرات آن ها به ویژه پلیس را رعایت کنیم چرا که تصادفات و خسارات سفرها بسیار سنگین است.

وی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در حرم مطهر رضوی عنوان کرد: رهبر انقلاب در تحلیلی جامع نقشه راه ملت ایران در سال 97 را ترسیم کردند و نگاهی به تحقق اصول بنیادین انقلاب در 4 دهه گذشته داشتند، ایشان ظرفیت ها و موانع پیش روی ملت ایران را برشمردند و بدون تعارف با مسؤولان و ملت سخن گفتند که همه جوانب آن باید بررسی و تحلیل شود.

امام جمعه قم خاطرنشان کرد: سخنان رهبر انقلاب در آغاز سال جدید باید بازخوانی شود و مسؤولان و آحاد ملت وظایف و مسؤولیت های خود را استخراج و عمل کنند؛ رهبر انقلاب درباره اصول بنیادین انقلاب اسلامی فرمودند که ملت در طول 40 سال شعارهای اصلی انقلاب را با همان طراوت و استحکام اولیه حفظ کردند.

وی اضافه کرد: مردم از این اصول بنیادین با تمام وجود حفاظت می کنند چرا که انقلاب را متعلق به خود می دانند، عملکرد 40 ساله در زمینه شعارهای انقلاب قابل قبول است و جمهوری اسلامی در تأمین عدالت و پیشرفت تلاش کرده البته عدالت مورد توقع بیش از آن است، قدرت های مستکبر به دلیل آرمان های انقلاب درصدد استحاله انقلاب اسلامی هستند که باید هوشیار بود.

آیت الله سعیدی با اشاره به فرمایشات رهبر انقلاب درباره کارکرد مدیران و مسؤولان در 4 دهه گذشته گفت: مسؤولان در زمینه هایی مانند امنیت، زیرساخت ها و علم و فناوری عملکرد قابل قبولی داشتند اما در عین حال امکانات و ظرفیت های استفاده نشده برای رشد کشور فراوان است.

وی وجود جوانان با استعداد را از ظرفیت های مهم کشور دانست و افزود: اکنون در کشور 10 میلیون جوان دانش آموخته و 4 میلیون جوان مشغول به تحصیل  وجود دارند که 23 برابر قبل از انقلاب است، همچنین هزاران نفر در حوزه های علمیه مشغول تحصیل بوده و بسیاری نیز در صحنه عمل فعال هستند که ظرفیت پیشرفت کشور را نشان می دهد.

تولیت حرم مطهر بانوی کرامت با بیان این که به فرموده رهبر انقلاب آتش به اختیار تنها در مسائل فرهنگی نیست، اظهار داشت: در همه عرصه ها و میدان های علم و عمل برای پیشرفت و تعالی کشور لازم است این موضوع مهم مورد توجه باشد و جوانان با ابتکار برنامه ریزی کرده و وارد میدان شوند.

وی با اشاره به اهمیت موضوع جمعیت کشور ادامه داد: جمعیت فعال و با نشاط، آبرو و عزت هر کشوری است، غربی ها نتیجه منفی محدود کردن نسل را امروزه مشاهده می کنند اما متأسفانه برخی از مدیران با وجود تأکید رهبری بر نقش افزایش جمعیت بر رشد و تعالی کشور همچنان با این موضوع مقابله می کنند که این نگاه حرکتی ضد انقلابی و ضربه به آینده کشور است.

آیت الله سعیدی از وسعیت سرزمینی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از ظرفیت های استفاده نشده نام برد و ابراز داشت: نسبت به اقتصاد دریا و بهره مندی از ظرفیت کشورهای همسایه برای صادرات اقتصادی توجه کافی نشده است؛ ظرفیت دیگر مورد غفلت منابع طبیعی در حوزه نفت و گاز است که دشمن می خواهد سلطه خود را از این طریق حاکم کند.

وی عنوان کرد: سیاست اقتصاد بدون نفت سخت است اما می تواند سبب جهش اقتصاد کشور شود، اگر ظرفیت های مورد غفلت درست استفاده شود کشور می تواند در جایگاه خوبی در جهان قرار گیرد؛ باور نداشتن و اهمیت ندادن برخی مدیران به ظرفیت های کشور از موانع است و بزرگترین چالش کشور چالش ذهنیتی مدیریتی است.

امام جمعه قم خاطرنشان کرد: باور به قدرت جوانان که موتور محرک پشرفت کشور هستند برای این دسته از مدیران سخت است درحالی که انقلاب اسلامی شعار «نمی شود» و «نمی توانیم» را به شعار «ما می توانیم» تبدیل و اثبات کرده که همه مشکلات قابل حل هستند، جوانان باید به نصیحت رهبری گوش دهند و از برخی از قدرنشناسی ها دلسرد نشوند و راه رشد و تعالی کشور را در پیش گیرند.

وی اضافه کرد: مانع دیگر کم کاری و تنبلی برخی از دست اندرکاران است در حالی که پیشرفت کشور نیازمند کار پرتوان و پرتلاش است، اعتماد کردن به نسخه بیگانگان مانند سیاست جمعیتی غربی ها مانع دیگر محسوب می شود، گره زدن پیشرفت اقتصادی کشور به برجام نیز در همین موضوع تعریف می شود و سیاست اشتباهی است.

آیت الله سعیدی با بیان این که پیروی از سیاست های بانک جهانی، اسیر شدن در برخی از کنوانسیون ها و معاهده ها و اعتماد به بیگانگان مانع پیشرفت کشور است،  گفت: مانع دیگر بی توجهی به درون زایی در اقتصاد است چون تولید ثروت بر پایه فعالیت درونی امکانپذیر است و وام گرفتن از صندوق جهانی مشکل اقتصاد کشور را حل نمی کند.

وی قبیله گرایی سیاسی و جناحی  را دیگر مانع پیشرفت دانست و افزود: اگر هرکس از هر جناحی مدیریتی انجام داده باید پذیرفت و آن را تکمیل کرد؛ مسأله دیگر عدم مبارزه جدی با فساد است، متأسفانه تبلیغات درباره وجود فساد در کشور مبالغه آمیز است اما مدیران پاکدست کم نیستند و مبارزه با فساد باید با جدیت پیگیری شود.

تولیت حرم مطهر بانوی کرامت با بیان این که مانع هفتم عیوب اساسی در سبک زندگی جامعه است، اظهار داشت: اسراف، مصرف گرایی و اشرافی گری از جمله این عیوب در سبک زندگی جامعه است، امروز اشرافی گری از طبقات بالای جامعه به طبقات پایین سرایت کرده است.

وی با اشاره به شعار امسال مبنی بر حمایت از کالای ایرانی ادامه داد: باید با اقتصاد ملی متعصبانه و غیرتمندانه برخورد کرد؛ کالای ایرانی به کالایی گفته می شود که محصول نهایی آن حاصل کار، سرمایه، ابتکار و ذهن ایرانی باشد، مردم و مسؤولان باید در تولید و مصرف دارای تعصب و حساسیت باشند.

آیت الله سعیدی با بیان این که باید از کالای ایرانی حمایت های گوناگون شود، ابراز داشت: از جمله  این حمایت ها افزایش تولید داخلی و بهبود کیفیت داخلی به شمار می رود که خواسته مهم مردم است، کالای ایرانی باید منطبق با نیازها و سلیقه های روز باشد، بازاریابی و توجه به صادرات کالای ایران، ارزان کردن و رقابت پذیر کردن کالای ایران نیز بسیار مهم است.

وی عنوان کرد: مصرف کالای ایرانی باید یک ارزش فرهنگی و اخلاقی و یک ارزش انقلابی و ملی باشد که نقش رسانه ها و ملت در ترویج کالای ایرانی بسیار مهم است؛ مدیریت جدی بر واردات، مبارزه با قاچاق و ممانعت از ورد کالاهای غیر ضروری از الزامات حمایت است و که در این صورت دشمن در جنگ اقتصادی خلع سلاح می شود.

امام جمعه قم با اشاره خباثت آمریکایی ها علیه ایران خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی پرچم عزت و اقتدار ملت ایران را در منطقه به اهتزاز در آورده و استکبار و دنباله های آن از عزت اسلام شکست سختی خوردند، حضور ایران در منطقه به درخواست دولت ها و ملت های منطقه بوده و دارای توجیه عقلایی است.

وی اضافه کرد: رهبر انقلاب فرمودند همه مشکلات کشور قابل حل است و هیچ مشکلی که کلید حل آن در دست بیگانه باشد نداریم، 40 سال انقلاب دوران پختگی بوده و دوران پیری نیست جوانان در همه میدان ها سرمایه ها و امید کشور هستند و با نشاط مدیریت می کنند و مسؤولان باید از آن ها استفاده کنند.

آیت الله سعیدی تأکید کرد: به فرموده رهبر معظم انقلاب همه مشکلات به توفیق الهی حل خواهد شد، غنی سازی ذهن جوانان از غنی سازی انرژی هسته ای مهم تر به شمار می رود و همین مسأله دشمن را عصبانی کرده است./1323/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات