۰۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۳
کد خبر: ۵۵۹۲۹۶

چند خبر کوتاه از ناشران آستان قدس رضوی

انتشار ۱۷۰ جلد کتاب رونمایی از ۱۱ عنوان کتاب در بنیاد پژوهش‌های اسلامی و چاپ مجله «کبوتران حرم» و کتاب «دین، نشاط، زندگی» به همت معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی از عناوین این اخبار هستند.
آستان قدس رضوی کبوتران حرم شادمانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، انتشار 170 جلد کتاب رونمایی از 11 عنوان کتاب در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی و  چاپ مجله «کبوتران حرم» ویژه عید نوروز و کتاب «دین، نشاط، زندگی» به همت معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی از عناوین این اخبار هستند.

 انتشار 170 جلد کتاب از سوی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی

بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در سال جاری 114 عنوان کتاب در 170 جلد منتشر و روانه بازار نشر کرد.

از این تعداد 59 عنوان چاپ نخست در 69 جلد و محتوای کتاب‌ها در 16 موضوع به ترتیب علوم قرآنی، حدیث پژوهی، تاریخ و سیره معصومان و سرگذشت نامه‌ها، اخلاق اسلامی، کودک و نوجوان، آداب و رسوم مسلمانان و ادعیه، فقه و اصول، تاریخ و جغرافیا، کلام و عقاید، کلیات، فرق و مذاهب، اسلام و اجتماع، اسلام و روانشناسی، اسلام و هنر، تکنولوژی و علوم کاربردی، اسلام و فلسفه بوده است.

در بین کتاب‌های تجدید چاپ شده کتاب «آداب معاشرت از دیدگاه معصومان(علیهم السلام)» به چاپ پانزدهم رسیده است و از این حیث کتاب‌های «هشتاد و هشت کلام از هشتمین امام (علیه السلام)» با چاپ نهم و «نامۀ زرین سلامت» با چاپ هشتم در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرد.

همچنین برخی آثار بنیاد پژوهش‌های اسلامی در جشنواره‌ها و همایش‌های انتخاب کتاب‌ سال در سال 1396، حائز رتبه شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به آثاری همچون «طبقات اعلام ¬الشیعه نقباءالبشر فی القرن الرابع عشر» تألیف آقابزرگ طهرانی که شایسته تقدیر سی و پنجمین دوره جایزه کتاب‌سال جمهوری اسلامی ایران شده است و« تاریخ قریش» تألیف حسین مونس و ترجمۀ حمیدرضا شیخی برگزیده کتاب سال خراسان رضوی اشاره کرد.

همچنین «کلام قدسی در هنر بشری، جلوه‌های خلاقانه قرآن کریم» ترجمه جواد قاسمی، شایسته‌ تقدیر کتاب سال خراسان رضوی، «دین و سیاست از منظر امام رضا(علیه السلام)»، تألیف رضا وطن‌دوست، برگزیدۀ آثار پژوهشی حوزه علمیه خراسان و «سادات حسینی از آغاز خلافت عباسیان تا شهادت امام رضا (علیه السلام)»، تألیف رضا جعفری نوقاب، شایستۀ تقدیر آثار پژوهشی حوزه علمیه خراسان، از دیگر عناوین این آثار است.

در طول سال 96 صورت گرفته است؛

رونمایی از 11 عنوان کتاب در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی

از ابتدای سال 96 تا کنون 11 عنوان اثر از سوی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در نشست‌های تخصصی مختلف رونمایی شده است.

«فقه امر به معروف و نهی از منکر» نوشته حیدر حب الله، «نقش وقف در ترویج فرهنگ زیارت» از ابوالفضل حسن‌آبادی، «نسخه نامه (کانون‌های استنساخ، عناصر نسخه شناسی، رویه‌های فهرست نویسی، شناخت جعل و اصالت نسخه ها)» که به قلم حبیب‌الله عظیمی نگاشته شده و... برخی از این آثار است.

همچنین آثاری همچون «جواهر الکلمات فی العقود و الایقاعات» تالیف مفلح بن حسن صیمری و مصحح آن عبدالسلام کاظم جعفری، «مرشد الخواص فی شرح بعض الایات والاحادیث المشکله» تالیف محمدبن حسن طوسی و مصحح محمد جواد مروارید، «خودسازی برپایه باورهای اسلامی» از محمد مهدی رکنی یزدی، «گفتمان اخلاق جهانی در تعالیم رضوی» از رضا وطن‌دوست، «الامام موسی بن جعفر علو فی الحیاه» نوشته عادل عبدالرحمن بدری، «فضیلت زیارت رضوی»، «معماری اسلامی و محیط زیست»، «درسنامۀ وفاق» از دیگر آثاری است که در نشست‌های تخصصی رونمایی و معرفی شده است.

«محبت، معرفت، زیارت»، «المعجم فی فقه لغة القرآن و سر بلاغته»، «تاریخ مذاهب شیعه» و «تقویم قدس رضوی» نیز از عناوین آثار دیگری است که در نشست‌های علمی‌ پژوهشی با حضور استادان حوزه و دانشگاه و محققان، مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.

 

مجله «کبوتران حرم» ویژه عید نوروز منتشر شد

مجله فرهنگی «کبوتران حرم» ویژه عید نوروز 97 به همت معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی منتشر شد.

این مجله با هدف شناساندن و آگاهی‌دهی به زائران خردسال امام رضا(ع) و در شمارگان 50 هزار جلد تهیه و منتشر شد.

ویژه‌نامه «کبوتران حرم» عنوان مجله‌ای است که از سوی معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی برای مخاطبان کودکان زائر حرم مطهر امام رضا(ع) تهیه و در مناسبت های مختلف بین زائران خردسال توزیع می‌شود.

مطالب ارائه شده در این محصول فرهنگی با رنگ و بوی سیره رضوی و در راستای آشنایی کودکان با سبک زندگی اسلامی جمع‌آوری و در قالب یک مجله 12 صفحه‌ای تنظیم شده است و با به تصویر کشیدن سفره هفت سین سنتی و رعایت آداب و رسوم اسلامی از جمله قرائت آیاتی از قرآن و دعا کردن در هنگام سال تحویل بخشی از پیام های دینی ارائه داده است.

مجله فرهنگی «کبوتران حرم» در قالب داستان، نقاشی، شعر، لطیفه، معما، جدول و مسابقه طراحی و با رویکرد ترویج فرهنگ رضوی و نهادینه کردن آداب زندگی اسلامی در بین کودکان طراحی و همزمان با آغاز بهار 97 توزیع خواهد شد.

موضوعات «زیارت»، «سین آخر»، «اوکیست»، «مسافرت»، «سلام بر آقای مهربونم»، « همه جاگل»، «عید ظهور»، «آیینه ایمان»، «سیزده بدر»، «تولید ملی» و «نوروز» از جمله عناوین ارائه شده در مجله کبوتران حرم ویژه نوروز است.

این مجله در طول ایام نوروز 97 در برنامه‌های فرهنگی حرم مطهر رضوی همچون جلسات مشاوره‌های دینی، حلقه‌های معرفت، محافل قرآنی، کیوسک‌های راهنمای زائر و ... به زائران کودک اهدا خواهد شد.

ویژه نامه «کبوتران حرم» ویژه نوروز97 با شمارگان 50000 هزار به همت اداره تولیدات فرهنگی آستان قدس رضوی تهیه و منتشر شد.

یادآوری می‌شود؛ در طول سال و مناسبت‌های مختلف محصولات فرهنگی متنوعی توسط معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی به زائران و مجاوران امام رئوف اهدا می‌شود.

 

 

کتاب «دین، نشاط، زندگی» چاپ شد

معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی گفت: کتاب «دین، نشاط زندگی» از مجموعه محصولات تولیدی اداره تولیدات فرهنگی معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی است که برای نخستین بار چاپ و منتشر شد.

به گزارش آستان نیوز، حجت الاسلام والمسلمین سید جلال حسینی با اعلام این خبر اظهار کرد: این اثر با قلم حبیب الله فرحزاد به نگارش در آمد و به همت اداره تولیدات فرهنگی آستان قدس رضوی چاپ و منتشر شد.

وی افزود: نویسنده ایـن نوشـتار با بررسی موضـوع شـادی و نشـاط از دیـدگاه آیـات و روایـات راهکارهـای فـرار از غم هـا و غصه هـای بی جـا و فراهم کـردن حیاتـی شـاد و پرنشـاط بیـان کرده است.

حسینی تصریح کرد: کتاب «دین، نشاط، زندگی» در سه فصل با عناوینی همچون «به سوی شادمانی»، «نشاط و عوامل آن» و «شوخی و خنده» طراحی شده است که این فصل‌ها حاوی مطالب ارزشمندی همانند غم و شادی، اصالت شادی، پیک خدا، نهی از شادمانی در قرآن، نشاط در خانواده، شیوه های نشاط بخش، شاد کردن اعضای خانواده، عوامل نشاط، آفات تفریح، شوخی و مزاح در سفر و ... است که علاقه‌مندان می‌توانند با مطالعه مطالب ارائه شده در این کتاب با بخشی از راهکارهای زندگی همراه با شادمانی آشنا شوند.

وی گفت: این کتاب با شمارگان 75000 نسخه و با ارزیابی علمی حجت الاسلام والمسلمین جواد محدثی برای نخستین بار از سوی اداره تولیدات فرهنگی معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی چاپ و منتشر شد.

حسینی با بیان اینکه نشاط و شادی از نیازهای اولیه فطری و ضروری انسان به شمار می‌آید و می‌توان آن را از عوامل مهم سلامت خانواده و جامعه برشمرد، خاطرنشان کرد: در بخشی از این کتاب آمده است غم و شادی هردو ملازم انسان است ولی آنچه اصالت دارد شادی است و فطرت انسان همیشه در جست و جوی شادی بوده است، این بدان معناست که اساس خلقت و فطرت بر شادی بنا نهاده شده است و اگر اندوهی هم باشد گذراست.

یادآور می‌شود؛ معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی در طول سال خدمات ارزنده‌ای را در حوزه فرهنگی تبلیغی در قالب‌های مختلف متناسب با مناسبت های گوناگون به زائران بارگاه منور آقا علی بن موسی الرضا(ع) ارائه می‌دهد./۹۹۸/پ۲۰۴/ش

ارسال نظرات