۲۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۲
کد خبر: ۵۵۹۲۴۹
استاد اخلاق حوزه مطرح کرد؛

حذف ایمان از زندگی، علت اضطراب‌های موجود

حجت الاسلام والمسلمین غفاری بیان کرد: اهل‌بیت طاهرین به‌خاطر ظرفیت عظیم خود از همه بندگان نسبت به خدا محتاج‌تر هستند؛ اما بندگان دیگر که ظرفیت کمتری دارند خیلی زود سیر می‌شوند.
حجت الاسلام سیدطاهر غفاری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا حجت الاسلام والمسلمین سیدطاهر غفاری در جلسه درس اخلاق هفتگی در منزل خود نکاتی اخلاقی درباره راه رسیدن به سعادت بیان کرد که در ادامه می‌آید.

برای کمال و رسیدن به حقیقت سعادت اعتقادات حرف اول را می‌زند، بازنگری در اعتقاداتی که مأنوس انسان است لازم است که مبادا کم‌کاری در زمینه‌های مختلف مانند توحید، معاد و مسائل اساسی اعتقادات صورت گرفته باشد.

بایستی بدون تعارف و با کمال صراحت بررسی کرد که چه مسائلی خوب حل و فهم نشده است.

اهل این مسائل هم در این ولد طیّب برای کسانی که پیگیر باشند زیاد است و می‌توانند به افراد خبره در این مباحث برسند.

تشیع مبتنی بر برهان، باطل مبتنی بر تعصب

هیچ دین حقی نیست که چشم‌پوشی در آن راه داشته باشد؛ بلکه باطل است که برای پذیرفتن نیاز به تخفیف و تعصب دارد.

عده زیادی شیعه هستند که به همان نحو عده‌ای مسیحی، یهودی و... هستند، که این مسأله زشت است و فردا صاحب این دین از پناه بردن شیعیان به تعصب شکایت خواهد کرد.

منطق بت‌پرستی تعصب است که به‌خاطر نژاد خود حرف‌های اجداد خود را نادیده نمی‌گیرند و‌ حرف‌های حق را رد می‌کنند، این اباطیل مخصوص افراد توخالی است.

کسی مورد صدمه قرار می‌گیرد که فطرت او با عقلانیت و منطق وحی جوش نخورده باشند.

یک راه وجود دارد نه ده راه، فطرت و وعده‌های قطعی انبیاء الهی می‌گوید افرادی که به راستی دنبال حقیقت باشند، خداوند دریچه‌های فهم او باز می‌کند و هر کسی به اندازه ظرفیت و در کلاس خودش به حقیقت دست پیدا می‌کند.

واجب‌تر از نماز محکم کردن پایه‌های ایمان است که درصورت استحکام پایه‌های ایمان قدم‌های تربیتی محکم برداشته می‌شود و اگر در این نقطه کم گذاشته شود درنهایت اثر خود را نشان می‌دهد.

حذف ایمان از زندگی، علت اضطراب‌های موجود

اگر ایمان حذف شود زندگی انسان فروپاشیده شده و نگرانی‌ها و اضطراب‌های زیادی به وجود می‌آید.

انسان باید به ایمانی تکیه کند که حقیقتا امکان نفوذ باطل و پشیمانی در آن راه نداشته باشد، عمل و ایمان رابطه تنگاتنگ دارند و ایمان است که نمی‌گذارد هرکاری انجام شود، ایمان به این‌که خداوند در هر مکانی حضور دارد و غیبت درباره او معنا ندارد، به تعبیر قرآن «هو معکم أین ما کنتم» و این حضور نباید مورد غفلت قرار بگیرد.

ایمان به عمل رنگ می‌دهد و زایشگاه عمل صالح است، خداوند در قرآن فرمود «كُلُوا مِنَ الطَّيِّبَاتِ وَاعْمَلُوا صَالِحًا» علما و بزرگان در تفسیر این آیه فرمودند یقینا «كُلُوا مِنَ الطَّيِّبَاتِ» مقدمه «وَاعْمَلُوا صَالِحًا» است، یعنی عمل صالح با خوراک پاک میسر است.

علت بزرگ گرفتاری در اعمال انسان همین مراعات نکردن در خوراک و بی احتیاطی در شبهات است.

خالق و مخلوق را نمی‌توان با یکدیگر قیاس کرد؛ چراکه تمام دارایی مخلوق از خدا است و نیازمند به وجود پروردگار است هرچند این مخلوق انبیاء الهی باشند که در این صورت محتاج‌تر هستند.

ظرفیت عظیم معصومین، منشاء احتیاج به خدا

عالم ربانی مرحوم شیخ غلام‌رضا یزدی در یکی از نوشته‌های دارد که اهل‌بیت طاهرین به‌خاطر ظرفیت عظیم خود از همه بندگان نسبت به خدا محتاج‌تر هستند؛ اما بندگان دیگر که ظرفیت کمتری دارند خیلی زود سیر می‌شوند.

اگر پیاله‌ای کوچک را با اقیانوس مقایسه کنید متوجه می‌شوید که پیاله نسبت به اقیانوس ظرفیتی ندارد، باید روی این مسائل تفکر زیاد کرد و به صرف ظاهر اکتفا نکرد.

اگر توحید حق است، اعتماد و تکیه بر غیرخدا باطل و جهالت است، یعنی سراب و شرک است.

مسیر رسیدن به خدا و تکیه بر او، اهل‌بیت طاهرین هستند که این راه را خود پروردگار معین کرده است، هدف رسیدن به خداوند است و اهل‌بیت طاهرین وسیله هدایت هستند؛ از این‌رو نام امیرالمؤمنین «صراط مستقیم» شد./۸۷۶/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات