۲۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۱
کد خبر: ۵۵۹۱۹۲

بهره برداری بحرین از اقلیت یهودیان برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی

نظام حاکم منامه به منظور ادامه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی به اقلیت یهودیان ساکن در این کشور متوسل شده است.
روابط رژیم صهیونیستی و بحرین

به گزارش خبرگزاری رسا، آلخلیفه در ادامه روند عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی این بار از در اقلیت یهودیان ساکن بحرین وارد شده و در نظر دارد با استفاده از آنان عادی سازی با رژیم صهیونیستی را پیش ببرد.

خاندان «خضوری» که عراقی الاصل هستند از قدیمی ترین خانواده های یهودی به شمار می آیند که در بحرین سکونت دارند و با وجود اینکه برخی یهودیان از بحرین نقل مکان کرده اند اما  اکنون هفت خانواده یهودی همچنان در این کشور سکونت دارند.

دلایل سکونت یهودیان در بحرین  چیست؟

بر اساس گزارش های مطبوعاتی به دلایل متعدد بسیاری از یهودیان ترجیح داده اند در بحرین بمانند از جمله اینکه دولت از آنان مالیات نمی گیرد و از  امنیت کامل برخوردار بوده و امکان تجارت امن و موفق برایشان فراهم است.

یهودیان در بحرین علاوه بر تجارت پارچه و صرافی و فروش شمش طلا و تنباکو در بخش آموزش نیز فعالیت داشته و به عنوان معلم در مدارس تدریس می کنند و یا در شرکت نفتی بابکو و شرکت مخابراتی بتلکو و بانک الشرقی فعالیت دارند.

توجه آل خلیفه به یهودیان تصادفی نیست

توجه خاندان حاکم بحرین به یهودیان این کشور تصادفی به نظر نمی رسد و نمی توان گفت که هدف از این کار تامین حقوق اقلیت یهودیان در بحرین است بلکه هدف آل خلیفه استفاده از این اقلیت به عنوان پل ارتباطی برای برقراری ارتباط هرچه نزدیک تر با رژیم اشغالگر صهیونیستی است به ویژه اینکه روابط بحرین و رژیم صهیونیستی روابط تازه ای نیست بلکه قدمت آن به زمان آغاز قضیه فلسطین باز می گردد، به این معنی که با تشکیل رژیم اشغالگر، بحرین یکی از طرف هایی بود که آهن مورد نیاز این رژیم برای ساخت سلاح را تامین می کرد و علاوه بر این کالاهای ساخت رژیم صهیونیستی در بازارهای بحرین داد و ستد می شود تا جایی که یک بانک سعودی اعلام کرد اعتباراتی را برای واردات کالاهای ساخت سرزمین های اشغالی از طریق موسسات و شرکت های بحرینی در نظرگرفته است.

سفیر بحرین در واشنگتن جاده صاف کردن تقویت روابط با رژیم صهیونیستی

نکته قابل توجه اینکه زمانی که هدی نونو سفیر بحرین در واشنگتن بود (2008-2013) تلاتش کرد تمام مسؤولان صهیونیست را با سلمان بن حمد بن عیسی آل خلیفه ولیعهد بحرین گرد هم آورد و علاوه بر این امکان ملاقات خالد بن حمد بن محمد آل خلیفه وزیر خارجه این کشور را با صهیونیست ها ترتیب داد و همچنین از طریق سفارت بحرین در آمریکا امکان تماس با لابی یهودی را فراهم کرد.

در همین ارتباط بر اساس افشاگری گزارش های مطبوعاتی در سال 2000، ولیعهد بحرین در جریان دیدار با شیمون پرز اعلام کرد، کشورش با قدرت از عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی به منظور تقویت همکاری منطقه ای حمایت خواهد کرد .

در اکتبر 2007 نیز بن محمد آل خلیفه وزیر خارجه بحرین با تسبی لیونی وزیر خارجه وقت رژیم صهیونیستی دیدار کرده و با او در مورد ر اههای توسعه روابط دو جانبه گفت وگو کرد.

تماس های محرمانه و پنهانی

ده روز پیش از عملیات نظامی رژیم صهیونیستی علیه غزه موسوم به سرب گداخته یعنی در 18 دسامبر 2008 روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت فاش کرد که شیمون پرز و وزیر خارجه اش با حمد بن عیسی آل خلیفه به طور پنهانی در نیویورک دیدار کردند.

این روزنامه در آن زمان تاکید کرد ، رژیم صهیونیستی و بحرین در سال های اخیر تماس های محرمانه داشته اند اما این روابط تا برقراری روابط دیپلماتیک و یا گشودن نمایندگی های دیپلماتیک پیش نرفته است و وزیر خارجه بحرین در این دیدار تشکیل سازمان منطقه ای با مشارکت رژیم صهیونیستی را خواستار شد.

همکاری اطلاعاتی بحرین با رژیم صهیونیستی

در فوریه 2014 نیز ارتش رژیم صهیونیستی با انتشار گزارشی از همکاری اطلاعاتی مستحکم بین موساد رژیم صهیونیستی و مسؤولان بحرین خبر  داده و تاکید کرد، منامه اطلاعاتی را  در مورد ایران و گروههای مقاومت فلسطین در اختیار رژیم صهیونیستی قرار داد.

در اوریل همان سال یک گروه از هنرمندان بحرینی در نمایشگاه هنری رژیم صهیونیستی در مرکز یهودیان عرب شرکت کردند و در دسامبر 2016 منابع خبری صهیونیست، عرب ها و مسلمانان را با پخش تصاویری از رقص و پایکوبی بحرینی ها در کنار خاخامهای صهیونیستی شوکه کردند.

در فوریه گذشته نیز ایوب قرا وزیر ارتباطات رژیم صهیونیستی اعلام کرد، در تل آویو با مسؤولان بحرینی دیدار کرده است که اولین بار بود که چنین خبری به شکل علنی اعلام می شد./۸۴۷/ب۱۰۱/ف

منبع: تسنیم

ارسال نظرات