۲۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۰
کد خبر: ۵۵۹۱۵۱
یادداشت؛

آنچه باید پیش از سفر به ایران بدانید

امیدواریم که خصلت‌های خوب ایرانی روزبه‌روز تقویت شود و رفتارهای نامطلوبمان روزبه‌روز کاهش یابد.
ایران گردی

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا،‌ وقت سفر است و گشت‌وگذار. همان‌طور که در ایام بهار ما ایرانیان خود به سفر در کشور عزیزمان یا کشورهای دیگر می‌رویم، گردشگران زیادی نیز از کشورهای گوناگون به کشور زیبا و پهناور ما سفر می‌کنند و همان‌گونه که ما پیش از سفر پرس‌وجو می‌کنیم و خیلی دوست داریم که بدانیم آن کشور و مردمش چگونه هستند و ما برای داشتن سفری خوب به آنجا، چگونه باید رفتار کنیم، دیگران هم همین دغدغه را دارند.

پرسشی که پاسخش می‌تواند برای هر ایرانی شنیدنی باشد این است که آژانس‌های مسافرتی و وبگاه‌های گردشگری چه توصیه‌هایی می‌کنند به خارجیانی که قصد سفر به ایران را دارند. گذشته از جنبه‌ی سرگرم‌کننده و fun بودن این قضیه، آگاهی از این توصیه‌ها می‌تواند کمک کند که نگاه دیگران را به خودمان بدانیم و به‌ نوعی از خودشناسی دست یابیم و از این رهگذر هم قوت‌های خود را بهتر ببینیم هم ضعف‌های خود را. در ادامه به چندمورد از نکات و توصیه‌ها و هشدارهایی که به گردشگران در وبگاه‌های انگلیسی‌زبان آمده است اشاره می‌کنم:

۱. ایرانی‌ها عرب نیستند؛

برای خودم هم خیلی تعجب‌آور بود که دیدم در سایت‌های متعددی اولین نکته‌ای که گوشزد می‌کردند، این بود که ایرانی‌ها عرب نیستند. شاید عرب بودن برخی از هم‌وطنانمان و همچنین مسلمان بودنمان یا شبیه بودن حروف الفبایمان با زبان عربی، سبب شده چنین تلقی‌ای در بسیاری از اتباع کشورهای دیگر به وجود بیاید.

۲. ایران امن است؛

در وبگاه‌های گوناگونی آمده بود که در ایران در امنیت هستید، در یکی از آنها نوشته بود، برخلاف تصویری که رسانه‌ها از ایران نشان می‌دهند، ایران کشوری امن است و رفتارشان با خارجی‌ها کاملاً دوستانه است؛ کافی است بفهمند خارجی هستی، آن‌وقت تا خیالشان راحت نشود که همه‌چیز برای تو روبه‌راه است، رهایت نمی‌کنند (find everything right) و گاهی که آدرسی را اشتباه می‌روی، فقط آدرس به تو نشان نمی‌دهند، گاهی تو را اسکورت می‌کنند تا مطمئن شوند، مشکلی برایت پیش نمی‌آید.

۳. خودت را برای راننده های دیوانه آماده کن؛

جسارت نباشد، خواستم امانت را رعایت کرده باشم. در این وبگاه‌ها به اتباعشان توصیه می‌کنند که به‌هیچ‌وجه در ایران رانندگی نکنید تا می‌توانید از وسایل نقلیه‌ی عمومی استفاده کنید. همچنین تصریح شده بود که رد شدن از عرض خیابان یکی از خطرناک‌ترین کارها در ایران است. راستش با دیدن هشدار خنده‌ام گرفت (البته قاعدتاً باید گریه‌ام می‌گرفت!). در یکی از این توصیه‌نامه‌ها آمده بود که وقتی می‌خواهی از این طرف خیابان بروی آن طرف، باید دعا کنی که ماشین‌ها برایت توقف کنند چون در ایران هرگز قرار نیست اتومبیل‌ها برای عابر پیاده توقف کنند؛ حتی اگر تا وسط خیابان آمده باشی.

۴. با رسم «تعارف» ایرانی‌ها آشنا شوید؛

در این وبگاه‌ها گفته شده بود که توجه داشته باشید که یکی از رفتارهای اجتماعی ایرانیان تعارف است. تعریفی که از تعارف شده بود جالب بود: تعارف یعنی اینکه یک نفر باید به یک نفر دیگر چیزی را عرضه و پیشنهاد کند که احتمالاً موردنیاز و علاقه‌ی او (یعنی نفر دوم) است منتها نفر دوم هم باید آن را نپذیرد و رد کند و این عرضه و رد کردن دو سه بار انجام می‌شود تا درنهایت نفر دوم تشخیص بدهد که آیا نفر اول واقعاً از او می‌خواهد که بپذیرد یا صرفاً برای رعایت ادب اصرار می‌کرده. بعد اضافه کرده بود که این رفتار ممکن است برای شما گیج‌کننده باشد؛ ولی چاره‌ای نیست شما باید این رل را بازی کنید.

۵. توصیه‌های متعدد دیگری هم درباره‌ی رعایت کردن آداب دینی و اخلاقی و عرفی ایرانیان در زمینه‌ی لباس پوشیدن مخصوصاً روسری برای خانم‌ها و نحوه‌ی معاشرت با جنس مخالف و (به قول خودشان) سرو نوشتن مشروبات الکی در رستوران‌ها و... آمده بود که برای پرهیز از طولانی شدن متن دیگر وارد جزئیات آنها نمی‌شویم.

امیدواریم که خصلت‌های خوب ایرانی روزبه‌روز تقویت شود و رفتارهای نامطلوبمان روزبه‌روز کاهش یابد و توجه داشته باشیم که دیگران نیز درباره‌ی ما و رفتارمان قضاوت می‌کنند./۸۴۱/ی۷۰۴/س

حجت الاسلام محمدرضا آتشین صدف، نویسنده حوزوی

منابع:

www.thecitylane.com

www.lostwithpurpose.com

www.annaeverywhere.com

www.bordersofadventure.com

ارسال نظرات