۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۰
کد خبر: ۵۵۹۱۳۶
استاد عابدی تأکید کرد؛

افشای اسرار مردم گناه بیّن شرعی

حجت الاسلام والمسلمین عابدی در درس اخلاق خود به بررسی گناه تجسس پرداخت و گفت: نوعی خلاف شرع خیلی بیّن که در کشور رایج است، افشای اسرار مردم است که حریم خصوصی مردم را ضایع کرده و گناه خیلی بزرگی است.
 استاد عابدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا حجت الاسلام والمسلمین احمد عابدی در جلسه درس اخلاق هفتگی خود در حرم حضرت معصومه(س) به بررسی گناه تجسس در حریم خصوصی افراد پرداخت و نکاتی اخلاقی را بیان نمود که در ادامه می‌آید.

گناه خلاف شرع بیّن و بزرگی در فضای مجازی صورت می‌گیرد که باید نسبت به آن حساس بود، بحث‌های مبتذل، مستهجن و خلاف شرع به‌معنای فحشاء و منکر خطر بزرگی است که حقیقتا دجال و شیطان امروزی همین امور است.

انسان واقعا باید از خدا بخواهد که دیدن این‌گونه صحنه‌ها برایش مهیا نشود تا ذهنش مشوّش نشود.

افشای اسرار مردم گناه بیّن شرعی

نوعی خلاف شرع خیلی بیّن که در کشور رایج است، افشای اسرار مردم است که حریم خصوصی مردم را ضایع کرده و گناه خیلی بزرگی است.

اگر با در دست داشتن و بدست آوردن کد ملی فردی بتوان حساب‌های بانکی، اموال و اسرار خصوصی او را چک کرد، همه این اعمال شکستن حریم خصوصی دیگران است و تجسس در این امور حرام شرعی است.

روایت «أکتم ذهبک و ذهابک و مذهبک» می‌گوید سفر، ثروت و دین خودت را پنهان کن، بنابراین این امورحریم خصوصی هرکسی است و امروزه از طرق مختلف مثل ثبت‌احوال، بانک و مانند شرکت‌های هواپیمایی می‌توان به این اطلاعات شخصی دست پیدا کرد که همه این امور گناه محسوب می‌شود.

روی برخی پرونده‌های الکترونیکی رمزگذاری می‌کنند؛ اما این رمز به راحتی شکسته و هک می‌شود، تجسس در این‌که شخصی پرونده در قوه‌ قضاییه دارد یا خیر، به زندان رفته است یا نه و مانند آن که حریم خصوصی مردم محسوب می‌شود گناه بیّن شرعی است.

غیبت و تهمت متفرع بر تجسس

متأسفانه این امور درحال گسترش است و حساسیت روی آن هم کم است و حتی غربی‌ها هم این‌گونه عمل نمی‌کنند.

باید توجه داشت که در قرآن ابتدا «لا تجسسوا و بعد لایغتب» ذکر می‌شود؛ چراکه غیبت و تهمت متفرع بر تجسس است و تجسس هم متفرع بر سوءظن است یعنی تا سوءظن نباشد، فرد دنبال تجسس و غیبت نمی‌رود./۸۷۶/پ۲۰۲/س

ارسال نظرات