۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۵
کد خبر: ۵۵۹۰۵۰
حجت الاسلام امامی:

برخی از موزه های جهان اسلام مروج افکار پلید وهابیت شده اند

مدیر گنجینه میراث اسلامی اصفهان با اشاره به لزوم توجه به هنر اسلامی، گفت: بهترین موزه‌های غیر اسلامی دنیا را مسیحیان و یهودیان در اختیار دارند، موزه‌های اسلامی جهان اسلام هم در سایه وهابیت خبیث فعال هستند و سایه وهابیت برای ترویج افکار پلید وهابی بر سر آنها است.
هنر اسلامی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام سید محمد امامی مدیر گنجینه هنرهای اسلامی اصفهان، شامگاه جمعه در آیین افتتاحیه گنجینه میراث اسلامی اصفهان، با اشاره به تشکیل این گنجینه‌ از آثار جهان اسلام برای پاسداشت هنر اسلامی و مبانی هنری دین اسلام، گفت: این خانه که در آن گنجینه میراث اسلامی بنا شده است یکی از کم نظیرترین بناهای کشور و جهان اسلام و متعلق به مشیرالملک انصاری است که از حاکمان شایسته اصفهان بوده و اجداد وی نیز از درباریان با کفایت صفوی بودند.

وی در ادامه افزود: در دوران قاجار جفای بسیاری به بناهای تاریخی و ارزشمند اصفهان شد، بسیاری از آثار نیز به فروش رسید و اینجا نیز منزل مشیرالملک بوده که ظل السلطان او را به دلیل نزدیکی به روحانیت و تبری از انگلیس به قتل می‌رساند و این خانه توسط فردی تاجر مشهور به حاج حسین چرمی خریداری می‌شود.

حجت الاسلام امامی با بیان اینکه ضلع شرقی این امارت برای استفاده در زمینه علوم دینی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اظهار کرد: ضلع شمالی مجموعه از نظر معماری یک بنای بسیار زیبا و باشکوه است، این خانه از یک ۹ دری باشکوه و کم نظیر برخوردار است. ضلع شمالی ساختمان حوض خانه‌ای دارد که از بادگیری بزرگ استفاده کرده و ترکیبی زیبا و جذاب از آیینه و گچ‌کاری را ایجاد کرده است.

مدیر گنجینه میراث اسلامی اصفهان، با تأکید بر لزوم حمایت از هنرمندان و آثار هنری، تصریح کرد: نبود حراجی درخور شأن و اثرگذار یکی از مشکلات هنرمندان کشور است، در برخی بخش‌ها کم کاری شده و هنرمندان نتوانسته‌اند فضای لازم برای ارائه آثار هنری خود را پیدا کنند، به همین منظور گالری برای هنرمندان اسلامی در این مجموعه در نظر گرفتیم.

حجت اسلام امامی افزود: دیوید خلیلی یک یهودی اصفهانی الأصل مقیم انگلستان است که بزرگترین گنجینه آثار اسلامی را در اختیار دارد، بهترین موزه‌های غیر اسلامی دنیا را مسیحیان و یهودیان در اختیار دارند، موزه‌های اسلامی جهان اسلام هم در سایه وهابیت خبیث فعال هستند و سایه وهابیت برای ترویج افکار وهابی بر سر آنها است.

وی با بیان اینکه در این گنجینه نیم نگاهی نیز به موضوع گردشگری داریم، عنوان کرد: اگر کشور ما ۳۲ میلیون گردشگر خارجی داشته باشد دیگر نیازی به نفت نداریم، همانطور که کشورهای همسایه ما در این زمینه ورود جدی پیدا کردند و کشوری مانند ترکیه اقتصاد خود را از طریق گردشگری نجات داد. توریستی که وارد کشور ما می‌شود در حقیقت توریست فرهنگی و علاقمند به مسائل فرهنگی است که ظرفیت‌های بسیاری برای این موضوع در کشور ما به ویژه شهر اصفهان وجود دارد و آنچه به ما انگیزه فعالیت داد همین مسائل است.

مدیر گنجینه میراث اسلامی با اشاره به وجود آثار فاخر در این گنجینه، اظهار کرد: ۴۰۰ اثر فاخر فعلا در این گنجینه موجود است که در تلاش هستیم طی دو سال آینده میزان آن را به ۱۲۰۰ اثر برسانیم، برپایی چنین نمایشگاهی در خارج از کشور میلیاردها دلار هزینه دارد چرا که در خارج از کشور آثار هنری و تاریخی قیمت بسیار کمتری دارند و به همین دلیل برای ما فرصت مناسبی وجود دارد./1304/پ۲۰۲/ب۲

ارسال نظرات