۲۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۶
کد خبر: ۵۵۹۰۰۵
حجت‌الاسلام مصباحی مقدم:

دولت از اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گزارش عینی ارائه دهد

عضو مجمع تشخیص مصلحت با بیان این‌که غالب گزارش‌ رییس جمهور از مسائل اقتصادی ربطی به اقتصاد مقاومتی ندارد، خواستار ارائه گزارش عینی از عملیاتی شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی شد.
مصباحی مقدم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران به بررسی نحوه اجرایی شدن شعار سال ۹۶ پرداخت و گفت: تدبیر مناسب و مدیریت خوب مال اندک را افزایش می‌دهد و سوء تدبیر یا مدیریت ضعیف مال بسیار را نابود می‌کند.

وی در آغاز سخنان خود چهار سؤال درباره شعار سال ۹۶ مطرح کرد و در بیان سؤال اول پرسید که چرا شعارهای سال در دهه‌های گذشته و نامگذاری این سال‌ها از سوی رهبر معظم انقلاب اقتصادی بوده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سؤال یادآور شد: در بعد سیاسی و نظامی به قدرت فوق‌العاده‌ای دست پیدا کرده‌ایم که بازدارنده هرگونه اقدام نظامی از سوی دشمنان بدون اتکا به قدرت‌های دیگر است.

وی در ادامه با بیان این‌که شرایط  اقتصادی کشور در اثر تهدیدها و تحریم‌ها و ضعف مدیریت اجرایی با چالش‌های مهمی روبه‌رو است و نگرانی مردم به طور عمده در مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است، خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب برای رفع مشکلات اقتصادی و اجتماعی، برای نامگذاری سال‌ها از عناوین اقتصادی استفاده کرده‌اند.

حجت‌الاسلام مصباحی مقدم سؤال دوم را سنجش ظرفیت‌های ایران برای تحقق شعارهای اقتصادی سال عنوان کرد و ظرفیت‌های علمی و توانایی جوانان، موقعیت جغرافیایی، آب و خاک در بخش کشاورزی، انرژی و ذخایر زیرزمینی نفت و گاز، گردشگری آثار باستانی و مراکز مذهبی و پزشکی را از پتانسیل‌های موجود در این زمینه برشمرد.

وی با اشاره به ظرفیت ارزی و نقدینگی در اختیار بانک‌ها و مردم، گفت:‌ ظرفیت‌های یاد شده را با هدایت این نقدینگی و ارز به سمت تولید و اشتغال، می‌توان فعال کرد، اما آنچه در این زمینه مهم است تبدیل سیاست‌های ابلاغ شده به برنامه‌های قابل عمل و استفاده از مدیریت جهادی و با انگیزه است که از سوی مجلس و دولت باید تدبیر شود.

استاد دانشگاه با بیان این‌که بین سیاست‌هایی که رهبر معظم انقلاب برای کشور ابلاغ کرده‌اند و میدان عمل که در اختیار دولت است فاصله داریم، اظهار داشت: مردم باید بدانند که رهبری در امور اجرایی مسؤولیتی ندارند و امور اجرایی به صورت عمده به رییس جمهور و دولت واگذار شده است.

وی بر استفاده از ظرفیت نخبگی جوانان کشور در فن‌آوری‌های هسته‌ای، نظامی، نانو، بنیادین، هوا و فضا و پزشکی در بخش‌های صنعت، معدن، کشاورزی، حمل و نقل، بهینه‌سازی مصرف انرژی و فرآورده‌های نفت و گاز و پتروشیمی و نیز مدیریت دستگاه‌های دولتی با رویکرد شایسته‌سالاری و استفاده از ظرفیت جوانان تحصیل‌کرده تأکید کرد.

در مدت چهار تا پنچ سال گذشته چه مقدار از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی تحقق پیداه کرده است؟ این سؤال دیگر حجت‌الاسلام مصباحی مقدم بود که گفت این مدت در اختیار دولت یازدهم و دوازدهم بوده است و ظاهر دولت نشان از برنامه‌ریزی برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دارد.

وی با بیان این‌که ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی راه‌اندازی شده و به طور مرتب جلسه دارد و نیز با محوریت سازمان برنامه، برنامه‌های اقتصاد مقاومتی تدوین و ارائه شده اما هنوز گزارشی از اجرایی و عملیاتی شدن این سیاست‌ها به صورت گویا و شفاف همراه با اطلاعات و آمار ارائه نشده است.

حجت‌الاسلام مصباحی مقدم تصریح کرد: رییس جمهور از مسائل اقتصادی گزارش‌هایی را ارائه می‌کنند اما غالبا فعالیت‌های معمولی و روتینی است که اگر سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هم ابلاغ نمی‌شد باید این کارها انجام می‌گرفت.

استاد دانشگاه گفت: براساس آمار بانک مرکزی نرم تورم از ۳۵ درصد به کمتر از ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده که قابل تقدیر است و رشد منفی ۶.۸ درصد در سال ۹۲ به رشد مثبت تبدیل شده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: البته بخش مهمی از این رشد حاصل رشد صادرات نفت و میعانات گازی است و بخشی هم حاصل افزایش تولید خودروی داخلی و بخش دیگر ناشی از صنایع است. اما هنوز بخش بزرگی از صنعت غیرفعال و بخش مهم دیگری هم در این پنج سال تعطیل شده است.

وی با طرح سؤالی مبنی بر این‌که در سال جاری چه اتفاقات مثبت و منفی در کشور در زمینه اقتصاد رخ داده است، گفت: نرخ تورم براساس آمار بانک مرکزی همچنان ۱۰ درصد باقیمانده و این به معنای کاهش قیمت‌ها نیست، یعنی قیمت‌ها حدود ۱۰ درصد به صورت میانگین کشوری افزایش پیدا کرده است و این هم به معنای افزایش قیمت مصرفی روزانه نیست.

حجت‌الاسلام مصباحی مقدم با بیان این‌که سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در دولت دوازدهم براساس گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ۳.۲ میلیارد دلار بوده است، گفت: این مقدار با این همه شعار که سرمایه‌گذاری خارجی صورت خواهد گرفت، بسیار کم است و تقریبا معادل سرمایه‌گذاری است که قبل از برجام هم در کشور صورت می‌گرفت.

وی تصریح کرد: دولت وعده داده بود که با برجام تحریم‌ها برداشته شده و سرمایه‌گذاری خارجی صورت می‌گیرد و اشتغال ایجاد می‌شود که این وعده‌ها با نقض عهد دولت آمریکا صورت نگرفت و نه تنها تحریم‌ها را برنداشت بلکه بر تحریم‌ها هم افزود.

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به سخنان ابتدای سال ۹۶ رهبر معظم انقلاب در حرم رضوی، ده راهکار مدنظر معظم له را برای تحقق شعارهای اقتصادی سال متذکر شد که تمرکز بر فعالیت‌های مزیت‌دار اقتصادی، احیا و به حرکت درآوردن تولید داخلی و خودداری از واردات تضعف‌کننده قدرت تولید داخلی، بخشی از این راهکارها است.

مدیریت پول‌ها و منابع مالی ایران که از خارج وارد کشور می‌شود، دانش‌بنیان شدن بخش‌های اقتصادی، اشاعه ظرفیت‌های فن‌آوری نظامی به عرصه تولید موتور خودرو، هواپیما و قطار، بهره‌برداری از بخش‌هایی که قبلا در آنها سرمایه‌گذاری‌های کلان شده است، نگاه ویژه و حمایتی به صنایع متوسط و کوچک برای ایجاد اشتغال و تحرک اقتصادی، افزایش بهره‌وری انرژی و مبارزه جدی با فساد و ویژه‌خواری، از دیگر راهکارهای مطرح شده به شمار می‌رود.

حجت‌الاسلام مصباحی مقدم با بیان این‌که رهبر معظم انقلاب از دولت خواستند که از فعالیت‌های صورت گرفته به مردم گزارش عینی ارائه دهند تا مردم هم اعتماد کنند، گفت: شایسته است دولت محترم در پایان سال ۱۳۹۶ این گزارش مورد انتظار رهبری و مردم را ارائه دهد./920/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات