۲۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۷
کد خبر: ۵۵۸۹۸۴
توصیه آیت الله علیدوست به طلاب و روحانیان:

زیباترین تعامل ها را با همسر داشته باشید

استاد درس خارج حوزه علمیه قم به طلاب و فضلای حوزه توصیه کرد کانون خانواده را محمل زیباترین تعامل ها گردانند.
حضور آیت الله علیدوست در نشست خبری دومین همایش ملی فقه هنر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله ابوالقاسم علیدوست عضو جامعه مدرسین در آخرین جلسه درس اخلاق مدرسه خاتم الاوصیا(عج) در سال جاری که با حضور اساتید و طلاب و فضلای این مدرسه برگزار شد، توصیه هایی خطاب به آنان بیان کرد.

در این جلسه درس اخلاق بر نوع نگرش به پدیده های عالم هستی و تغییر این دیدگاه به یک دیدگاه آگاهانه توحیدی تاکید و تصریح شد.

آیت الله علیدوست در این جلسه با اشاره به آیات 5و 6سوره مبارکه حج: «تَرَى الْأَرْضَ هامِدَةً فَإِذا أَنْزَلْنا عَلَيْهَا الْماءَ اهْتَزَّتْ وَ رَبَتْ وَ أَنْبَتَتْ‌ ... وَ أَنَّهُ يُحْيِ الْمَوْتى‌ وَ أَنَّهُ عَلى‌ كُلِّ شَيْ‌ءٍ قَدِيرٌ» یادآور شد: آنچه مطلوب خداوند متعال است این که نگاه به مظاهر حیات نگاه متاملانه ، آگاهانه و توحیدی باشد؛ نه نگاه مستقلانه....وی در این باره افزود :آیت الله انگاری پدیده ها و ذکر بیش از دویست بار آثار و جلوه  های عالم هستی به این عنوان، دال بر هدایت قرآن به سمت وسو داشتن وهدفمند بودن تطورات وسیر عالمانه نظام خلقت است که در واقع بزرگترین درس آن  این است که هر کس به تعداد تکرار بهار، رستخیر قیامت را به عینه تجربه کرده است.

استاد درس اخلاق در رابطه با نحوه تعامل با هنجارشکنان و مواردی که معمولا در این ایام ممکن است به دلیل تقابل گرایش های مختلف افراد و بالطبع سلایق گوناگون  رخ دهد، در ادامه اضافه کرد:افراد دراین زمنیه چهار دسته هستند یا بیطرفند و نسبت به ناهنجاریها و عدم رعایت موازین شرعی بی تفاوت هستند و  یا همنوا با آنانند، یا برخورد خشن داشته و  به عبارتی تجسم خشونت وتشر اسلام اند و یا این که حقیقتا مبلغند و هادی که البته این شیوه جواب میدهد.

وی تعارض برخی مناسبت ها را یادآور شد و در این رابطه گفت: مهم این است که با توجه به شرایط و متناسب با آن ها  مدیریت کرد و بهترین شیوه را برگزید و با توجه به این که هر کدام ارزش خاص خود را دارد باید سعی کرد متناسب با انگاره های مطلوب اجتماع و بایسته های شرعی منطق عاقلانه انتخاب شود.

آیت الله علیدوست در موضوع شیوه و نحوه تعامل خانوادگی طلاب ابرازداشت: برخورد استعلایی و بر مبنای محفوظات علمی و انتظار اطاعت محض از همسر داشتن در کتاب و سنت محمل روایی نداشته و محلی از اعراب ندارد و به نوعی باید زیباترین تعامل ها که ممزوج با اخلاق نیک باشد، جایگزین گردد. /۹۲۴/پ۲۰۲/ج

 

ارسال نظرات