۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۰
کد خبر: ۵۵۸۸۴۰
قاسمی در پاسخ به رسا:

ادعای مدیر بی بی سی درباره رفتار ایران با خبرنگاران کذب است

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص ادعای مدیر شبكه بی بی سی مبنی بر اذیت مقامات ایرانی علیه خبرنگاران این رسانه در ایران گفت: شبکه بی‌بی‌سی که همواره مواضع ضد ایرانی دارد این بار از سازمان ملل خواست تا از خبرنگارانش در ایران محافظت کند اما این ادعاها به كلی كذب است.
قاسمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امورخارجه صبح امروز(چهارشنبه ٢٣اسفندماه) در نشست خبری خود با اصحاب رسانه كه در ساختمان شماره ٩ وزارت امورخارجه برگزار شد، با اشاره به اینكه تغییرات و تحولات مكرر در كاخ سفید به خود این كشور مرتبط است، اظهار داشت: آنچه برای ما مهم است رویكرد آمریكا در وجه بین المللی و در خصوص  ایران است كه در مقابل آن نیز همیشه مواضع خود را بیان می كنیم.

وی در مورد مذاكرات آمریكا و كره شمالی و تاثیر آن بر برجام گفت: گفتگو میان كره شمالی و آمریكا و هرگونه تلاش برای كمك به تثبیت صلح جهانی مورد استقبال ما است ولی در عمل و تجربه دیده شده كه خیلی نباید به رویكردهای آمریكا اعتماد كرد اما گام های مهم در جهت صلح می تواند مورد استقبال ما باشد.

سخنگوی وزارت امورخارجه در مور سفر امروز ظریف به باكو نیز تاكید كرد: این نوع دیدار چهارجانبه یك ابتكار جدید و ثمره بخش در جهت همگرایی دولت ها و ملت های منطقه و زمینه ساز صلح و امنیت در توسعه اقتصادی منطقه خواهد بود و امید است نمونه ابتكار در این دیدار در دیگر روابط بین كشورها رخ دهد و ما باید در جهت همزیستی ملت ها كمك كنیم.

قاسمی در مورد اظهارات ترامپ و حمله او به برجام و اعلام اینكه ایران در هر جای منطقه آسیا حضور دارد، یادآور شد: شاید قدری ترامپ باید دقت لازم صحبت نكرده است، اگر منظورش حضور ما در منطقه است اشتباه می كند بلكه ما در كل دنیا حضور داریم و آثار تمدن ما از گذشته تا به امروز در همه جا قابل مشاهده است و فرهیختگان ما در همه جای جهان نقش مثبت خود را ایفا می كنند، جایگاه ما در منطقه هم كاملا مشخص است و به هر حال با بسیاری از همسایگان به دلایل مختلف برای امنیت منطقه ارتباط داریم.

وی در خصوص جلسه بعدی اجلاس سران افزود: اجلاس سران قرار است در تركیه در ماه می برگزار شود و می خواهیم وضعیت موجود را در منطقه تحلیل و بررسی كنیم و تحولات كشور سوریه نیز مورد بررسی قرار گیرد و روسای سه جمهور كشور قرار است دیدارشان برقرار شود.

سخنگوی وزارت امورخارجه در مورد حضور ایران در سوریه خاطرنشان كرد: حضور مستشاری ما در سوریه به خاطر درخواست رسمی سوریه از ایران بوده است و آن هم به خاطر مبارزه با تروریسم و جدا كردن این كشور از دست اشغالگران است، امید است هرچه زودتر از طریق مذاكرات بتوانیم امنیت به این كشور برگردانیم تا منطقه ای با ثبات تر داشته باشیم.

قاسمی در مورد جلسه برجام با طرف اروپایی تصریح كرد: كمیسیون مشترك برجام با اروپایی ها و اعضای آن طبق سنوات گذشته برپا می شود و ما بدعهدی آمریكا را مجددا اعلام خواهیم كرد تا به این موضوع رسیدگی شود.

وی در مورد سفر وزیر خارجه فرانسه و مذاكرات موشكی آنها با ایران گفت: این دیدار طبق هماهنگی قبلی انجام شد و گفت و گوهای صریح و روشنی صورت گرفت و یك جدول زمانبندی برای همكاری های دو طرفه به خصوص در بخش اقتصادی مطرح شد، همچنین قرار شد مجدد دیدارها ادامه داشته باشد و در چارچوب مسائل بین المللی و منطقه ای صحبت شد و تیم فرانسوی پاسخ هایی را هم دادند.

سخنگوی وزارت امورخارجه ادامه داد: امید است طرف فرانسوی با پاسخ هایی كه دریافت كرد در محیطی واقعی با واقعیت های ایران و منطقه آشنا شود و با چگونگی اقداماتی كه می تواند بی ثباتی و تروریسم را از بین ببرد آشنا شود، همچنین ما نگرانی خود از رفتار آمریكا و برخی كشورهای اروپایی برای ارسال تسلیحات نظامی به برخی كشورهای منطقه كه بر سر یمن هم فرور می ریزد اعلام كردیم و امید است این روشنی به وجود بیاید و امید است اقدامات فرانسه و دیگر كشورهای اروپایی تنظیم شود.

قاسمی در مورد اظهارات ظریف در پاكستان مبنی بر اینكه اگر روزی كشوری خارجی به عربستان تجاوز كند به این كشور كمك می كنیم، یادآور شد: در مذاكرات كشورهای همسایه ما مجموعه هایی از بحث ها منطقه ای را مورد بررسی قرار می دهیم و دیدگاه های خود را می گوییم، مدتی است وزیرخارجه ما طرحی برای امنیت منطقه مطرح كرده اند و برای ثبات و امنیت در منطقه یك حركت جمعی نیاز است، همواره در این خصوص ما آماده هستیم تا به امنیت و آرامش اقتصادی منطقه كمك كنیم.

وی بیان كرد: البته این نوع رفتار و سیاست به تنهایی نمی تواند الزاما رخ دهد و دیگران هم باید به همین میزان كمك كنند، متاسفانه ما در منطقه با كشورهایی مواجه هستیم كه علائم لازم را برای آغاز چنین حركتی اعلام نكردند و ما متاسف هستیم، امید است همه كشورهای منطقه به اندازه سهم خود برای امنیت منطقه و اقتصاد همه كشورها كمك كنند و نباید برخی كشورهای منطقه در پی خرید امنیت از دیگران و خارج از منطقه باشند زیرا ورود كشورهای فرامنطقه ای نه تنها امنیت بلكه گسترش افراط گرایی و خشونت را به همراه داشته است.

سخنگوی وزارت امورخارجه در مورد حمله به سفارت به ایران در لندن افزود: در تهران و لندن اعتراضات لازم را انجام دادیم و هشدارهای لازم برای اماكن دیپلماتیك خود و پرسنل ایرانی و دیپلمات های ایرانی منعكس كردیم، این اقدام در لندن شایسه نبود و البته نتوانستند به داخل سفارت بروند و بعد از ورود پلیس محیط تخلیه شد و داستان به اتمام رسید اما درخواست ما از دولت انگلیس پابرجاست و امید است این اتفاق آخری باشد كه رخ می دهد.

قاسمی در مورد شركت هواپیمایی بوئینگ و عملكرد آنها تصریح كرد: در این مورد به هرحال یك قرارداد با بوئینگ وجود دارد و طرف ما در معاملات را این شركت می دانیم و هرآنچه بین آمریكا و طرف آن رخ می دهد مربوط به ما نیست، بوئینگ متعهد به انجام تعهدات خود است و این شركت براساس برجام موظف است خدمات و تسهیلات را به مسافران ایرانی دهد.

وی در خصوص سفر معاون اول به عراق و دیدار با سران این كشور تاكید كرد: امید است روابط اقتصادی با عراق روابط خود را تقویت كنیم و ما ناچار هستیم در حوزه اقتصادی و سایر حوزه ها با همسایگان خود تعامل كنیم و باید بین موسسات و نهادها كشورهای مختلف اطراف خود روابط مفیدی برقرار كنیم.

سخنگوی وزارت امورخارجه در مورد حضور آمریكا در منطقه آسیا توضیح داد: سیاست های خصمانه آمریكا نسبت به مسلمانان منطقه ما موضوع جدیدی نیست و آنها حق ندارند در سیاست های كشورهای منطقه دخالت كنند و امید است هرچه سریع تر از سوریه بیرون بروند و كشورهای منطقه هم نشان دادند حضور كشورهای دیگر در كشور خود نمی پذیرند و آمریكا هم باید از حضور در كشورهای منطقه صرف نظر كند.

قاسمی در مورد صحبت های بعیدی نژاد مبنی بر بدعهدی آمریكا و طرح دعوی ایران در آژانس گفت: در این خصوص اطلاعات خاصی ندارم ولی مواضع خود را به صورت مكرر و در موارد مورد نیاز به آژانس و شورای امنیت اعلام می كنیم كه بدعهدی آمریكا را اعلام داشته باشیم.

وی در مورد شائبه عدم همكاری وزارت امورخارجه با سایر نهادها در مورد سفرها و ملاقت های سایر دستگاه ها در خارج از كشور اظهار كرد: ملاقات های خارجی سایر نهادها با هماهنگی وزارت امورخارجه صورت می پذیرد اما گاهی ممكن است خبر رسانی در حوزه وزارت خارجه كمتر صورت گیرد و همین امر ممكن است شائبه ای مبنی بر عدم همكاری وزارت امورخارجه با سایر نهادها ایجاد كند؛ به همین منظور ما معاون سیاسی داریم كه مستقیما زیرنظر وزیرامورخارجه كار خود را انجام می دهد و بازتاب آن را در سفرهای فعلی افرادی چون معاون اول می بینید.

سخنگوی وزارت امورخارجه در مورد اقدامات ایران برای بستن سفارت انگلستان به خاطر كودتای ٢٨ مرداد گفت: سیاست ما همكاری با همه كشورها به جز رژیم اشغال گر اسرائیل است؛ البته انگلیس امروز آن امپراطور سال های نه چندان دور نیست و سیاست های آنها همانند گذشته نیست، ضمنا ایران هم كشور سال های پیش نیست و آن قدر این بزرگی و ارزش های فرهنگی ما بالا است كه جای نگرانی وجود ندارد و ما هم با نگاه تیزبینانه اقدامات خود را با سیاست های رخ داده تنظیم می كنیم و از استقلال كشور خود كه بابت آن خون دادیم حمایت می كنیم.

قاسمی در مورد اتهام علیه ایران مبنی بر دخالت در امور عراق گفت: سیاست ایران نسبت به عراق روشن است، به دولت های منتخب عراق از سال ٢٠٠٣ احترام گذاشتیم و همكاری های خود را با این كشور ادامه خواهیم داد، اینكه می گویند ما در مسائل داخلی عراق دخالت می كنیم اشتباه است و ما نه قصد دخالت داریم و نه اجازه دخالت در مسائل داخلی كشور خود را می دهیم.

وی در مورد تبریز ٢٠١٨ نیز ابراز داشت: قرار است یك افتتاحیه بین المللی در بهار٩٧ داشته باشیم، نهایتا در ابتدای اردیبهشت برنامه ای با حضور رییس جمهور داریم كه وزرای سایر كشورها و همچنین برخی سازمان های بین المللی دعوت می شوند تا حضور پیدا كنند، افزایش توریست می تواند به همدلی های بین المللی و ملی ما كمك كند.

سخنگوی وزارت امورخارجه در خصوص خطوط نفت بین ایران و پاكستان افزود: این موضوع از گذشته وجود داشته و دیدگاه هایی هم ایران و هم پاكستان در زمان های مختلف داشته است و از طریق مكانیزم ها مختلف تلاش كردیم و امید است در یك اجماع ملی می تواند این موضوع با پیشرفت های بیشتری صورت بگیرد.

قاسمی در پاسخ به خبرگزاری رسا مبنی بر اقدام تونی هال مدیرکل شبکه بریتانیایی بی‌بی‌سی كه در بیانیه‌ای با ادعای اینکه مجازات مقامات ایرانی علیه خبرنگاران این رسانه و خانواده‌هایشان در سال 2017 افزایش یافته است، گفت:شبکه بی‌بی‌سی که همواره مواضع ضد ایرانی دارد این بار از سازمان ملل خواست تا از خبرنگارانش در ایران محافظت کند اما این ادعاها به كلی كذب است.

وی افزود: اینكه اتفاقی هم برای خبرنگاران این رسانه در ایران رخ داده باشد تا به امروز گزارشی به دست ما نرسیده است و اگر هم موضوعی بود سخنگوی قوه قضاییه مطرح می كردند.

سخنگوی وزارت امورخارجه در پایان افزود: در مورد تصرف اموال نیز اطلاعاتی در دسترس نیست و چنانچه این اتفاق رخ داده باشد می توان از سخنگوی قوه قضاییه در این خصوص كسب اطلاعات كرد./٨١٦/

ارسال نظرات