۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۳
کد خبر: ۵۵۸۷۶۹

«تشیع انگلیسی» به روایت «یاسرالحبیب» سخنگوی جریان شیرازی

جریان شیرازی شیعیانی را که حاضر به پذیرش آرا و نظرات شاذ این گروه نیستند، تکفیر می‌کند و خود را یگانه مرجع پاسداری از تشیع می‌داند.
تشیع انگلیسی

به گزارش خبرگزاری رسا، هجوم عناصر وابسته به جریان شیرازی‌ به سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن، همزمان با سفر ولیعهد عربستان سعودی به انگلیس، بار دیگر نام این جریان افراطی و تکفیری را بر سر زبان‌ها انداخت. شهریورماه سال 1394 بود که آیت‌الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، در گفت‌وگویی با خبرگزاری مهر از مستندات مربوط به حمایت ریاض و لندن از جریان شیرازی‌ سخن گفت و تأکید کرد:«فرقه شیرازی،‌ جریانی سازمان یافته‌ و یک حزب سیاسی است که اهداف سیاسی خاصی را دنبال می‌کند. این جریان، حزبی سیاسی با شعارها و پوشش دینی است که به دنبال اهداف سیاسی می‌رود و از طرف بیگانگان، حمایت کامل می‌شود. من برای آن‌چه می‌گویم مدرک دارم. این مدارک را حتی دستگاه‌های اطلاعاتی ما ضبط کرده‌اند و هر وقت صلاح بدانند افشا می‌کنند.»

همچنین به گفته «یاسر الحبیب» سخنگوی جریان شیرازی، دولت انگلیس هفته ای ۷۵۰ پوند به توهین کنندگان به شخصیت های اهل سنت پرداخت می‌کند که ماهانه به  ۳ هزار پوند بالغ می شود.هرچند سابقه فعالیت این فرقه و جریان‌های مشابه و هم‌سو با آن، به چند دهه قبل باز می‌گردد، اما طی چند سال اخیر و با قدرت گرفتن داعش در عراق و سوریه، ظهور و بروز بیشتر این فرقه را شاهد بوده‌ایم؛ به اعتقاد برخی کارشناسان، این همزمانی اوج‌گیری فعالیت‌های دو جریان تکفیری، یکی با ادعای تشیع و دیگری با ادعای وابستگی به اهل‌سنت، بی ارتباط با هم نیست.

تکفیر شیعیان از سوی مدعیان تشیع

آن‌چه بیش از همه باعث نگرانی‌ است، رویکرد تکفیری این جریان است؛ آنان مانند وهابی‌ها، پیروان دیگر مذاهب اسلامی را کافر می‌دانند. رویکرد آن ها در بیان و اظهار این مسأله، خود یکی از عوامل اصلی تکفیر شیعیان از سوی گروه‌های تندرویی مانند داعش است. جریان شیرازی و گروه‌های هم‌سو با آن، با اقداماتی مانند توهین به همسران پیامبر(ص) و نیز بی اعتقادی به زندگی مسالمت‌آمیز میان مذاهب اسلامی، دردسرهای فراوانی را برای شیعیان، در سراسر جهان ایجاد کرده‌اند. این جریان،‌ با هر نوع حمایت از وحدت اسلامی مخالفت می‌کند و مخالف مقابله با رژیم اشغالگر قدس است و معتقد است به دلیل اعتقاد فلسطینیان به مذهبی غیر از تشیع، نباید به آن ها کمک کرد. در واقع، باید جریان شیرازی را روی دیگر جریان‌هایی مانند وهابیت دانست.

مشکل دیگر این‌ است که این جریان، حتی شیعیانی را هم که حاضر به پذیرش آرا و نظرات شاذ این گروه نیستند، تکفیر می‌کند و خود را یگانه مرجع پاسداری از تشیع می‌داند. جالب این‌جاست که با این همه ادعا، هنگام هجوم داعش به مناطق جنوبی عراق و نزدیک شدن نیروهای افراطی و تکفیری به کربلا و نجف، بیانیه، اطلاعیه یا دعوت به مبارزه‌ای، از جانب رهبران و سردمداران این گروه‌ها و از سوی شبکه‌های متعدد تلویزیونی‌شان، منتشر نشد و حتی برخی خبرها، از آمادگی فرار وابستگان به این جریان، از کربلا و نجف حکایت می‌کرد.

تمرکز بر «غُلُوْ» در 15 شبکه ماهواره‌ای

جریان شیرازی‌، بیش از هرچیز، بر مقوله غلو تمرکز دارد. برگزاری عزاداری‌های نامتعارف، ترویج قمه‌زنی و نسبت دادن جعلیات به ساحت مقدس اهل‌بیت (ع) در این جریان، به شکلی آشکار مورد توجه است. آن ها با نفوذ در هیأت‌های عزاداری و سوءاستفاده از احساسات پاک و علاقه فراوان مردم و به ویژه جوانان به اهل بیت(ع)، اهداف مد نظر خود را دنبال می‌کنند. جریان شیرازی که ظاهراً یک روحانی به نام سیدصادق شیرازی هدایت آن را برعهده دارد، برای رسیدن به اهدافش، از ظرفیت رسانه و فضای مجازی نهایت بهره‌برداری را می‌کند. افزون بر 15 شبکه ماهواره ای که به صورت 24 ساعته، اقدام به پخش برنامه‌های هم‌سو با این جریان افراطی می‌کنند، صدها کانال تلگرامی در فضای مجازی نیز، جولانگاه آن هاست. ایجاد شبکه‌های ماهواره‌ای، کاری بسیار هزینه‌بر است و همین مسأله، موضوع تأمین مالی این جریان را، بیشتر مورد توجه قرار می‌دهد.

محتوای این شبکه‌های ماهواره‌ای، عموماً بر پخش عزاداری‌های نامتعارف و نیز سخنرانی‌های به ظاهر مذهبی، با هدف ترویج افراطی گری و تکفیر دیگر مذاهب اسلامی و حتی دیگر شیعیان تمرکز دارد. مجریان برنامه‌های این شبکه‌ها، با توهین و استهزای دیگران و حتی جسارت علنی به مراجع عظام تقلید شیعه که حاضر نیستند چنین رفتارهای ضددینی و بلکه ضدانسانی را تأیید کنند، قصد تحریک مسلمانان علیه یکدیگر را دارند و در شرایطی که جهان اسلام، پیش و بیش از هر چیز، نیازمند آرامش و گسترش فرهنگ برادری و اخوت اسلامی است، بر آتش اختلافات می‌دمند.

یاسر الحبیب، انگلیس و مستمری 750 پوندی

یاسر الحبیب یکی از سردمداران این جریان، روحانی 39 ساله‌ای است که در لندن سکونت دارد. او که پس از توهین آشکار و بی‌شرمانه‌اش به همسران پیامبرخدا(ص)، مورد توجه رسانه‌های غربی قرار گرفت، با حمایت دولت انگلیس، شبکه‌ای را با عنوان شبکه «فدک» در لندن راه‌اندازی کرده است. اقدامات «یاسر الحبیب» که مهاجمان به سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن، پرچم شبکه او را حمل می‌کردند، به تبلیغ علیه تقریب مذاهب اسلامی و توهین به مقدسات اهل سنت در این شبکه، محدود نمی‌شود؛ «الحبیب» با نگارش کتابی سراسر توهین درباره یکی از همسران رسول‌خدا(ص)، موجی از شیعه‌ستیزی را در جهان اسلام برانگیخت که فتوای عالمانه و به موقع رهبرانقلاب در این باره، به تنش شدید ناشی از این اقدام که در حال تبدیل شدن به یک بحران تمام عیار بود، خاتمه داد.یکی از ویژگی‌های «یاسر الحبیب» که باید او را چهره شاخص جریان شیرازی‌ها دانست، وابستگی آشکار به انگلیس است.

وی در سخنانش، هیچ‌گاه منکر این ارتباط نیست و حتی اجازه اظهار نظر منفی اطرافیانش درباره ملکه انگلیس را نمی‌دهد. «یاسر الحبیب» طی سخنانی در شبکه تکفیری «فدک» می‌گوید:«به یاد می‌آورم تعدادی از دوستان و برادران ما، طی این سال‌ها، بارها برای من پیام و ایمیل فرستاده‌اند که وضعیت مالی‌شان بد است و به مهاجرت فکر می‌کنند. [آن ها از من پرسیده بودند] که چطور توانسته‌ام به انگلیس بروم و آن ها هم، چطور می‌توانند به انگلیس بیایند؟ الحمدلله الان راه حل این مسأله پیدا شده است. اگر به شخصیت‌های اهل سنت فحش بدهید، شما را به انگلیس می آورند، پناهندگی می‌دهند، در هفته 750 پوند به شما می‌پردازند و آپارتمانی در منطقه هاید پارک(مرکز لندن) در اختیارتان قرار می‌دهند. این خیلی عالی و فرصت خوبی است [که بتوانید به انگلیس بیایید.]»

غیرت نسبت به انگلیس

اطرافیان «یاسر الحبیب» نیز مانند خود او، به دریافت کمک و وابستگی به بریتانیا اعتراف و به آن افتخار می‌کنند. «مهند شویلی» از عوامل اجرایی شبکه «فدک»، طی سخنانی در این شبکه به مسأله ارتباط این جریان با دولت انگلیس اشاره می‌کند و می‌گوید:«من در انگلیس زندگی می‌کنم و مدیون این کشور هستم. چرا؟ چون برای من زندگی خوبی تهیه کرده‌اند، به من خانه داده‌اند. گاهی وقت‌ها که کاری ندارم، به آن ها سر می‌زنم و کمک مالی می‌گیرم؛ 700 پوند در هفته! همه خانواده من از آن سهم می‌برند؛ به بچه‌های من پول تعلق می‌گیرد و خدمات درمانی آن ها مجانی است. این مسأله سبب می‌شود به انگلیس تمایل و درباره آن غیرت داشته باشم.» این اظهارات در حالی از زبان مسؤولان شبکه افراطی و تکفیری «فدک» شنیده می‌شود که صدها هزار نفر از مسلمانان، اعم از شیعه و سنی، زیر حملات و تهدیدات دایمی صهیونیست‌ها زندگی می‌کنند./۸۴۷/ب۱۰۱/ف

ارسال نظرات