۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۷
کد خبر: ۵۵۸۷۲۸
حجت الاسلام محققی:

گفتمان غالب حوزه علمیه گفتمان انقلابی است | برخی رسانه ها سکولاریسم را تئوریزه می کنند

مدیرعامل خبرگزاری رسا گفتمان غالب در حوزه را گفتمان انقلابی دانست و گفت: متأسفانه برخی رسانه ها سکولاریسم را تئوریزه می کنند.
دیدار مدیرعامل و معاونین خبرگزاری رسا با حضرت آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدمهدی محققی، مدیرعامل خبرگزاری رسا عصر دوشنبه در دیدار حضرت آیت الله مکارم شیرازی، از مواضع انقلابی، عالمانه، اصولی و مبنایی این مرجع تقلید در جریانات مربوط نظام اسلامی و حوزه های علمیه تقدیر کرد.

وی افزود: بحمدالله اقشار گوناگون به ویژه فرهیختگان، نخبگان و متدینان جامعه اخبار شما را با دقت پیگیری می کنند، بنده به نمایندگی از  همکاران خبری نسل طلبه انقلابی حوزه علمیه از مواضع حضرتعالی در  دفاع از نظام و مواضع رهبری انقلاب تقدیر و تشکر می کنم.

حجت الاسلام محققی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اقدامات مؤسسه رسا، چابک سازی خبرگزاری رسا را یکی از اقدامات صورت گرفته عنوان کرد و گفت: با توجه به تغییرات و تحولات در عرصه رسانه ها اساتید ارتباطات و صاحبان فن پیش بینی می کنند که به دلیل تغییرات فناوری و ذائقه مخاطب در آینده، شبکه های اجتماعی، پایگاه اجتماعی رسانه هایی مانند خبرگزاری را پر خواهند کرد.

وی افزود: غالب خبرگزاری ها از سال های قبل به تکاپو افتادند تا برای چنین شرایطی برنامه هایی داشته باشند، در خبرگزاری رسا از سال 1394 کارگروهی تشکیل و با مشورت های انجام شده طرح تحولی بلند مدت ده ساله برای رسیدن به مرجعیت خبری و قطب رسانه ای حوزه های علمیه جهان اسلام تعریف و تدوین شده است.

مدیرعامل خبرگزاری رسا اظهار داشت: ممکن است که خبرگزاری ها در تغییرات مرجعیت خود را در پوشش رویدادها از دست دهند و شبکه های اجتماعی جای آن را بگیرند اما همچنان اخبار مسائل علمی، محتوایی، سبک های زندگی و موضوعات ایدئولوژی و عقیدتی جای خود را در خبرگزاری ها خواهند داشت

وی ادامه داد: مزیت رقابتی ما در چنین شرایطی این است که رویکردهای علمی خود را تقویت کرده و بر روی مباحث ایدئولوژیک، پاسخ شبهه های دینی، اخبار معناگرا، سبک های زندگی و پیام های حوزه درباره اقشار گوناگون اجتماع سرمایه گذاری کنیم.

حجت الاسلام محققی با تأکید بر لزوم انعکاس فعالیت های علمی، فرهنگی و پژوهشی حوزه در رسانه ها ابراز داشت: در اوائل دهه 90 معاونت جریان شناسی در خبرگزاری رسا تأسیس شد و هدف این بود که به عدالت رسانه ای در حوزه برسیم و شخصیت های مطرح در گفتمان رایج و مقبول حوزه بتوانند از ظرفیت رسانه استفاده کنند.

وی گفتمان غالب در حوزه را گفتمان انقلابی دانست و عنوان کرد: رقیبی برای گفتمان انقلابی وجود دارد که گفتمان غیر انقلابی یا سکولار تعریف می شود، این گفتمان رسانه هایی در داخل و بخشی از رسانه های اپوزیسیون را در اختیار دارد.

وی اضافه کرد: این گفتمان رسانه هایی را در اختیار دارد که گفتمان سکولار را تئوریزه می کنند، از دو سال قبل در خبرگزاری رسا فعالیت خوب و حرفه ای توسط همکاران در عرصه نشریه مکتوب صورت گرفت و فعالیت نشریه اندیشه ای رسائل آغاز شد، تا کنون 7 شماره از این نشریه به چاپ رسیده و خوشبختانه  مورد اقبال مخاطب اندیشه ورز قرار گرفته است.

حجت الاسلام محققی همچنین گزارشی از اهم مطالبات این مرجع تقلید در دیدارهای سالهای قبل مسؤولان خبرگزاری رسا درباره معرفی مراکز و مؤسسات حوزوی، پرهیز از عملکرد جناحی، شجاعت و امانتداری در بیان، رقابت رسانه ای درون حوزوی و قرار دادن هفته ای به نام حوزه علمیه در طول سال برای تبیین دستاوردهای حوزه ارائه کرد.

وی از پیگیری مسأله فقه حکومتی به عنوان دیگر مطالبه رهبر معظم انقلاب و مرجعیت یاد کرد و افزود: با توجه به رقابت رسانه های درون حوزوی دال مرکزی گفتمان خود را در بحث حوزه انقلابی، تحقق و کارآمدی فقه حکومتی قرار دادیم، کارآمدی مراکز علمی حوزوی و حوزویان باید به جامعه، مسؤولان، نهادهای دولتی و نخبگان معرفی شود تا با اطمینان مسائل خود را با حوزه در میان گذاشته و درباره نظریه پردازی و راهگشایی پاسخ ها و راه حل های حوزه علمیه اطمینان داشته باشند.

مدیرعامل خبرگزاری رسا بر لزوم پیگیری مطالبات رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام تقلید تأکید کرد و اظهار داشت: در همین راستا معاونتی به عنوان مطالعات فقهی رسانه تأسیس و پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل راه اندازی شد که بحمدالله در طول 3 سال گذشته موفقیت های خوبی داشته و در عرصه گفتمان سازی فقه حکومتی موفق است./۱۳۲۳/

ارسال نظرات