۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۲
کد خبر: ۵۵۸۵۶۴
دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی مطرح کرد؛

وحدت در حب، بغض و عدالت شاخصه یک جامعه آرمانی

آیت‌الله اراکی وحدت در حب، بغض و عدالت را از شاخصه های جامعه آرمانی برشمرد و گفت که برای رسیدن به این جامعه، امام معصوم باید در رأس امور باشد.
سخنرانی آیت الله اراکی در شب شعر رحمت و وحدت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی ظهر امروز در همایش«زن پرورش دهنده جامعه پاک» که در سالن همایش مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران قم برگزار شد، با بیان اینکه جامعه الگو و نمونه اسلامی و به عبارت دیگر جامعه صالحه بشری نیازمند این است که در رأس امور خود یک شخص متقی یعنی امام معصوم را داشته باشد، گفت: علت این که جامعه صالحه به امام متقی نیازمند است، خوب بودن افراد جامعه به معنای عام نیست بلکه مراد این است که برای رسیدن به تمدن وسط و نمونه اسلامی و بشری باید شخصی صالح رهبر و مدیریت جامعه را برعهده داشته باشد.

وی با بیان اینکه در اسلام جامعه مانند قلب واحدی است که فرصت رشد و تعالی برای همگان به صورت یکسان در آن وجود دارد، افزود: چنین جامعه ای به فعل واحد اعضای خود نیاز دارد تا بتواند به امت وسط تبدیل شود و هدف تمامی انبیای الهی در طول تاریخ نیز این بوده است که بتوانند بر مبنای وحدت فعل و عمل واحد مردم به اوامر الهی جوامع را در مسیر تکامل و الگو شدن هدایت کنند.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به شاخصه های جامعه مقسط و جامعه قسط محور تصریح کرد: جامعه مقسط و جامعه ای که در آن عدل و قسط رواج دارد جامعه ای است که در آن افراد و اعضای جامعه در حب، بغض و عدل وحدت دارند، برهمین اساس برپایی جامعه مقسط بدون رهبری امام متقی ممکن نیست.

آیت الله اراکی با بیان اینکه معرفی امام معصوم تنها از جانب خداوند ممکن است و انسان قادر به تشخیص عنصر تقوا به معنای حقیقی و تام آن در یک فرد نیست، خاطرنشان کرد: به همین دلیل خداوند در طول تاریخ انبیاء و امام متقی را براساس دو محور فردی و خانوادگی انتخاب کرده است که مصداق گزینش خانوادگی امام و انبیاء نسل حضرت ابراهیم(ع) هستند.

وی افزود: البته خداوند از این نسل(نسل انبیاء) پیمان گرفته که جز برمدار رهنمودهای الهی حرکت نکنند و مراد از دو نسل که یکی پیمان شکن شد فرزندان بنی اسرائیل هستند که به عهد خود با خداوند عمل نکردند و به این ترتیب امامت در خاندان حضرت اسماعیل(ع) قرار گرفت.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه معیار خداوند برای انتخاب ائمه معصوم(ع) طهارت و پاکی است و این طهارت و پاکی در خانواده امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) جریان دارد، خاطرنشان کرد: پاک شدن محدود به زمان و خانواده واحد نیست بلکه منظور خانواده جامعه است این یعنی تطهیر از خانواده به جامعه سرایت پیدا می کند.

آیت الله اراکی یادآور شد: براساس آنچه که بیان شد جامعه پاک از خانواده پاک آغاز می شود و در آیین اسلام خانواده پاک و مطهر خانواده حضرت زهرا(س) هستند بنابراین اگر بخواهیم به جامعه پاک برسیم ناگزیر باید به خاندان اهل بیت(ع) که سرچشمه پاکی و طهارت هستند متصل شده و از آنها الگو برداری کنیم و اگر در جامعه ای به سیره فاطمی عمل شود به یقین آن جامعه به جامعه اسوه و مطهر تبدیل خواهد شد./968/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات