۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۶
کد خبر: ۵۵۸۵۴۶
حجت الاسلام روحانی نژاد:

ایام نوروز ظرفیت خوبی برای حضور در مراسم اعتكاف است

معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی در مورد برپایی مراسم اعتكاف در ایام نوروز، گفت: امسال اعتكاف از ١١ فرورین تا ١٣ فروردین برگزار می شود از این رو این ایام تعطیل ظرفیت خوبی است كه می توان از آن بهره لازم را برد.
حجت الاسلام روحانی نژاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حسین روحانی نژاد معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی پیش از ظهر امروز ٢١اسفندماه در نشست خبری اعتكاف كه در سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد با اشاره به اینكه اعتكاف یكی از سنت های اسلام است كه رسول خدا بر روی آن بسیار تاكید دارد اظهار داشت: اعتكاف نه تنها در اسلام بلكه در ادیان قبل از اسلام هم وجود داشته است.

وی ادامه داد: باتوجه به ماهیت حكومت اسلامی كه در كشور ما بعد از انقلاب ایجاد شده است توجه به اعتكاف همیشه بوده و سازمان تبلیغات هم در دو دهه گذشته سعی كرده است این مراسم را بیش از پیش ترویج دهد و در حال حاضر بیش از هفتصد هزار نفر در این مراسم شركت می كنند.

معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی تاكید كرد: اعتكاف را فقط می توان در مسجد برگزار كرد و برگزاری آن در غیر از مسجد امكان پذیر نیست، البته برگزاری اعتكاف در همه مساجد هم جایز نیست و از نظر شرعی باید یك مكان مسجد در اراده مردم باشد تا همه مردم بتوانند از آن بهره ببرند، در سال ٩٦ در حدود شش هزار و صد و سی و سه مسجد مراسم اعتكاف برگزار شد و متقاضی ما بیش از این ها است.

حجت الاسلام روحانی نژاد یادآور شد: از آنجایی كه امكانات از قبیل صحن مسجد، سرویس بهداشتی و همچنین خدمات تغذیه ای و امنیتی مهم است برای ما رعایت این ملاك ها و بالابردن سطح كیفی این خدمات مهم است تا تعداد بیشتری بتوانند در مراسم اعتكاف حضور پیدا كنند و قطعا اگر بتوانیم این میزان از خدمات را ارائه كرد می توان شاهد حضور بیشتر متقاضیان باشیم.

وی افزود: بیش از ٧٠ درصد از جمعیت معتكفان از جوانان است و این جای خوشحالی دارد كه جوانان ما در این مراسم ها حضور پیدا می كنند و با شرایط معنوی اخت می گیرند، از میان معتكفان ٦٠ درصد بانوان و ٤٠ درصد آقایان بودند كه در سال ٩٦ بانوان با ٨ درصد كاهش و آقایان ٢٦ درصد افزایش روبرو بوده است.

معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی بیان كرد: شركت كنندگان در مراسم اعتكاف عموما از بین افراد تحصیل كرده هستند، البته در حوزه های علمیه طلاب در سطح بین یك تا چهار نیز حضور دارند، از این میزان جمعیت نزدیك به ١٥ هزار نفر افراد بیسواد هستند، با یك آگاهی و بینش نسبت به مهارت های دینی شاهد استقبال خوب این مراسم هستیم و این مراسم خاص شهرها نبوده بلكه در روستاها هم شاهد برپایی این مراسم هستیم.

حجت الاسلام روحانی نژاد با بیان اینكه در گروه های شغلی اگر بخواهیم تقسیم بندی كنیم بیشترین متقاضیان طلبه و دانشجویان هستند، خاطرنشان كرد. در واقع یك جمعیت در حدود بیش از ٢٠٠ هزار نفر را همین دو قشر تشكیل داده اند، در بین دانشجویان و طلاب هم دانشجویان حضور بیشتری داشتند، همچنین از بین افراد مجرد و متاهل جمعیت متقاضیان مساوی بوده است.

وی ابراز داشت: از بین كسانی كه برای اولین بار در این مراسم حضور پیدا می كنند نكته جالب در جایی است كه این افراد انگیزه مجدد برای حضور در سال بعد را دارند، ضمنا ایام اعتكاف به مدت سه روز است و این مراسم در زمان ایام البیض برگزار می شود كه روز اول و دوم آن مستحب است و روز سوم واجب می باشد، شرط اعتكاف هم روزه داری است، همچنین در همه ماه های سال می توان این اعتكاف را برگزا كرد كه فقط در آن عید قربان و فطر مستثنا است.

معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی در خصوص نحوه ثبت نام نیز تصریح كرد: نحوه ثبت نام در سراسر كشور و با هماهنگی سازمان تبلیغات اسلامی و از سوی ستاد و شبكه های مردمی است، ما باید از حیث مسائل امنیتی، بهداشتی، فرهنگی و پیش بینی وقوع حوادث ما باید اقدامات لازم را انجام دهیم تا اعتكاف به خوبی برگزار می شود.

حجت الاسلام روحانی نژاد عنوان كرد: اعتكاف با هزینه های دولتی برگزار نمی شود، تمام مخارج را خود معتكفان پرداخت می كنند و هیچ ارگانی در پرداخت هزینه حضور ندارد، با این وجود خیرین مختلف در سراسر كشور حضور دارند و از همه تقاضا داریم در این امر خیر شركت كنند تا بخشی از هزینه های معتكفان كاهش پیدا كند.

وی ادامه داد: سازمان های فرهنگی هم می توانند با اعزام مبلغان، مداحان و اساتید اخلاق كارهای فرهنگی را پیش ببرند، البته ما معتقدیم نباید خیلی برنامه در زمان اعتكاف برگزار شود تا خلوت معكفین بهم نخورد.

معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی گفت: بهترین افراد در برنامه های مراسم اعتكاف امام جماعت و حلقه هیات امنای مسجد هستند كه می توانند به خوبی این مراسم را برپا كنند، همچنین از ائمه جمعه سایر استان ها می خواهیم در نماز جمعه نكات مربوط به این مراسم را بیان كنند و از خیران برای همراهی مردم دعوت به عمل بیاورند.

حجت الاسلام روحانی نژاد در مورد نحوه ثبت نام افزود: ثبت نام به صورت اینترنتی انجام می شود و اگر برای برخی امكان ثبت نام اینترنتی وجود نداشته باشد می توانند به صورت دستی این كار را انجام دهند، تمام مراسم ها باید با هماهنگی سازمان تبلیغات انجام شود تا از ترویج افكار غلط در برخی مراسم ها جلوگیری شود، ضمنا فرم های ارزشیابی نیز برای بررسی مراسم ها توزیع خواهیم داشت.

وی اضافه كرد: امسال اعتكاف از ١١ فرورین تا ١٣ فروردین برگزار می شود و از این رو برخی معتقد هستند این مراسم به علت ایام تعطیلی با افت رو به رو شود اما این ایام تعطیلی ظرفیت خوبی است كه می توان از آن بهره لازم را برد.

معاون فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به برنامه های زمان اعتكاف اظهار كرد: سه برنامه عمومی ما در این ایام خواهیم داشت كه ابتدا میلاد حضرت علی(ع) و روز پدر است، دیگر مراسم ما وفات حضرت زینب(س) خواهد بود كه در روز وفات از مدافعان حرم تجلیل می شود، آخرین مراسم ما هم برنامه "ام داوود" است كه طبق سنوات همیشه انجام می شود.

حجت الاسلام روحانی نژاد در مورد موانع موجود در مراسم اعتكاف گفت: یكی از موانع ما در اعتكاف كه باید با آن مقابله شود بردن تلفن همراه یا وسایل اینچنینی است و از سوی دیگر سعی داریم از مراجع خانواده ها جلوگیری كنیم تا خلوت معتكفان را برهم نزنند، همچنین به همه برگزاركننده ها اعلام كردیم كه برنامه های متعدد در اعتكاف نداشته باشند تا خلوت بیشتری برای مخاطبان ایجاد شود./٨١٦/پ202/ب1

ارسال نظرات