۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۲
کد خبر: ۵۵۸۵۱۱

همایش سراسری «وعده‌های آخرالزمانی از نگاه قرآن» برگزار می‌شود

کانون‌های مهدویت دانشجویی «انوار مهدی(عج)» باهمکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوی و معاونت فرهنگی مسجد مقدس جمکران همایش سراسری «وعده‌های آخرالزمانی از نگاه قرآن» را برگزار می‌کند.
همایش

به گزارش خبرگزاری رسا، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با همکاری معاونت فرهنگی مسجد مقدس جمکران و کانون‌های مهدویت دانجشویی کشور «انوار مهدی(عج)» به مناسبت نیمه شعبان همایش سراسری «وعده‌های آخرالزمانی از نگاه قرآن» را برگزار می‌کند.

بر پایه این گزارش، یکی از اوصاف قرآن «تِبْياناً لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ» است؛ به این معنا که بیان هر چیزی درون قرآن وجود دارد. از این رو می‌توان پی برد قرآن کریم متن جامعی است که اساسی‌ترین مسائل را درون خود جای داده است، هرچند به صورت کلی بیان شده باشد. از اساسی‌ترین مسائلی که قرآن به تبیین آن پرداخته است، مسأله مهدویت و امر ظهور است.

در بیانی دیگر مفهوم «تبیان» صرفاً کشف آیات متناظر با مسأله مورد بحث نیست بلکه بر اساس نظر لغت‌پژوهان و مفسران، توضیح دادن و روشن کردن جوانب آیات نیز در معنای «تبیان» نهفته است.

متأسفانه محققان عرصه مهدویت عمدتاً در قسمت دوم یعنی در تفسیر و شرح محتوایی آیات مهدویت با نقصان‌هایی مواجه هستند تا حدی که نتوانستند تصویر صحیحی از مهدویت و آخرالزمان به جامعه شیعه ارائه دهند و عمدتاً تمرکز در مباحثِ روایی و حدیثیِ موضوع مهدویت، آخرالزمان و ظهور بوده است. مسأله‌ای که به اذعان محققان عرصه مهدویت، تاکنون نتوانسته تصویر دقیقی از آینده پیش رو به مخاطبان ارائه دهد.

اما خداوند در قرآن آیاتی را بیان می‎دارد که حاکی از برخی وقایع نسبت به آیندۀ عالم و آدم است. به عنوان نمونه وقتی از نابودی اسرائیل در سوره اسراء صحبت به میان می‌آورد، در انتها می‌فرماید وعده خدا انجام‌شدنی است: «فَإِذا جاءَ وَعْدُ أُولاهُما بَعَثْنا عَلَيْكُمْ عِباداً لَنا أُولي‏ بَأْسٍ شَديدٍ فَجاسُوا خِلالَ الدِّيارِ وَ كانَ وَعْداً مَفْعُولا؛ پس آنگاه كه وعده [تحقق‏] نخستين آن دو فرا رسد، بندگانى از خود را كه سخت نيرومندند بر شما مى‏گماريم، تا ميان خانه‏ها[يتان براى قتل و غارت شما] به جستجو درآيند، و اين تهديد تحقق‏يافتنى است.» و یا وقتی از خروج دو قوم وحشیِ یأجوج و مأجوج در مقطعی از آخرالزمان صحبت می‌کند، از وعده تحقق آن سخن می‌گوید و می‌فرماید: «حَتَّى إِذا فُتِحَتْ يَأْجُوجُ‏ وَ مَأْجُوجُ وَ هُمْ مِنْ كُلِّ حَدَبٍ يَنْسِلُونَ (96)» «وَ اقْتَرَبَ الْوَعْدُ الْحَق‏ ...(97)..» تا وقتى كه يأجوج و مأجوج [راهشان‏] گشوده شود و آنها از هر پشته‏اى بتازند و وعده حق نزديك شود».
 
مهلت ارسال آثار تا تاریخ 31/1/97 از طریق صندوق پستی mahdaviat97@chmail.ir است. جهت کسب اطلاعات بیشتر به پایگاه اینترنتی کانون‌های مهدویت دانشجویی کشور(انوار مهدی«عج») به آدرس www.anwarmahdi.ir و یا کانال تلگرامی @anwarmahdi مراجعه کنند.

اختتامیه همایش روز پنجشنبه سیزدهم اردیبهشت‌ماه (16 شعبان) سال آینده در مسجد مقدس جمکران برگزار خواهد شد.

سایر نهادهای دولتی و نیمه‌دولتی و تشکلات دانشجوییِ مشارکت‌کننده در همایش سراسری «وعده‌های آخرالزمانی از نگاه قرآن» شامل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، سازمان بسیج دانشجویی کشور، کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، انجمن اسلامی دانشجویان«دفتر تحکیم»، انجمن اسلامی دانشجویان مستقل، جامعه اسلامی دانشجویان و ... هستند./۸۱۶/د103/ب1

ارسال نظرات