۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۵
کد خبر: ۵۵۸۴۷۳
مدیرعامل شتاب دهنده فرهنگی قرآنی شفق:

مخاطب شناسی، نقطه ضعف استارتاپ‌های مذهبی است

صمیمی گفت: یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف استارتاپ‌های فرهنگی و مذهبی این است که آن‌ها اغلب شناخت خوبی از مخاطب و مشتری‌هایشان ندارند و مایلند آنچه خودشان مفید می‌دانند را به جای نیاز مشتری ارائه کنند.
دیر شتاب دهنده علوم اسلامی شفق

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، محمد صمیمی، مدیرعامل شتاب دهنده فرهنگی قرآنی شفق در حاشیه نخستین رویداد نوآوری علوم و معارف اسلامی به نقش استارتاپ‌های مذهبی درترویج علوم و معارف اسلامی اشاره و عنوان کرد: در دنیای جدید استارتاپ‌های فرهنگی و مذهبی مهمترین بخش‌هایی هستند که می‌توانند سبک زندگی اسلامی _ ایرانی را به مخاطبان خود منتقل کنند.

وی با بیان این‌که امروزه افکار و اندیشه‌ها تحت تأثیر سبک زندگی شکل می‌گیرند، گفت: اگر بخواهیم نسل جوان را با معارف دینی و اهل بیت(ع) آشنا و همراه کنیم، باید سبک زندگی آن‌ها را به سمت سبک زندگی دینی سوق دهیم که در نتیجه‌ی این تغییر سبک زندگی، اندیشه و معارف اهل بیت(ع) نیز خود به خود در زندگی نسل جدید جریان و نمود می‌یابد.

صمیمی با تأکید بر این‌که مصرف مهم‌ترین مؤلفه سبک زندگی است، عنوان کرد: برای تغییر در سبک زندگی باید محصولات فرهنگی و مذهبی وجود داشته باشد تا به وسیله آن‌ها بتوانیم سبک زندگی مذهبی را در جامعه ترویج کنیم.

مدیرعامل شتاب دهنده فرهنگی قرآنی شفق به مهم‌ترین نکاتی که استارتاپ‌های فرهنگی و مذهبی باید مد نظر قرار دهند اشاره و ابراز کرد: این نکات در دو بخش محتوای فرهنگی و مذهبی و اصول کسب و کار تقسیم می‌شود.

وی ادامه داد: استارتاپ‌های مذهبی از نظر محتوای فرهنگی و مذهبی باید سیاست‌های‌شان را کاملاً منطبق بر اخلاق اسلامی قرار دهند تا علاوه بر کسب و کار حلال، یک کسب اخلاقی نیز داشته باشند تا از این طریق مخاطبان‌شان را به سمت سبک زندگی دینی سوق و نشان دهند که برای ما ارزش‌های معنوی، فرهنگی و مذهبی در اولویت قرار دارند.

صمیمی به بیان نکاتی که استارتاپ‌های مذهبی در بخش بازار و کسب و کار باید رعایت کنند پرداخت و تأکید کرد: یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف استارتاپ‌های فرهنگی و مذهبی در این بخش این است که آن‌ها اغلب شناخت خوبی از مخاطب و مشتری‌هایشان ندارند. از آن‌جایی که این استارتاپ‌ها اهداف عالی رتبه‌ای در سر دارند، تمایل پیدا می‌کنند تا آنچه خودشان در مورد مشتری مفید می‌دانند را به جای نیاز مشتری ارائه کنند.

مدیرعامل شتاب دهنده فرهنگی قرآنی شفق افزود: از این رو ما باید ابتدا به نیاز شناسی مخاطب بپردازیم و بر اساس این نیاز محصولی با پیوست فرهنگی و مذهبی تولید و مخاطب را به سمت استفاده از آن‌ سوق دهیم.

وی به نقش طلاب و حوزه‌های علمیه در تولید محتوا و محصول در استارتاپ‌های مذهبی اشاره و عنوان کرد: شاید بتوان گفت کارکرد اول متخصصین حوزه‌های دینی، تولید محتواست با این وجود بسیاری از مبلغان و طلاب از سلیقه و توانایی خوبی برای تولید محصول برخوردارند لذا نمی‌توان گفت طلاب صرفاً باید به تولید محتوا یا تولید محصول مذهبی بپردازند.

صمیمی خاطرنشان کرد: نکته مهم‌تر در این بین برقراری ارتباط میان طلاب و روحانیون با قشر مذهبی غیر روحانی در عرصه تولید محتوا و تولید محصول است؛ این همکاری هم تولید محتوا و هم تولید محصول را ارتقا می‌دهد چرا که روحانیون می‌توانند از توانایی‌های این قشر در مخاطب شناسی و نیاز شناسی استفاده کنند.

مدیرعامل شتاب دهنده فرهنگی قرآنی شفق گفت: در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله در آمریکا و سرزمین‌های اشغالی، مبلغان مسیحی و یهودی هم به سمت تولید محتوا و هم تولید محصول حرکت می‌کنند به نحوی که در برخی از شهر‌های آمریکا کشیش‌ها پس از انجام فعالیت‌های روزمره به فراگیری برنامه نویسی می‌پردازند تا بتوانند پیامشان را بهتر به دنیا منتقل کنند.

گفتنی است، نخستین رویداد نوآوری در علوم و معارف اسلامی از سوی دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی و شتابدهنده علوم و معارف اسلامی، افق با مشارکت شتاب دهنده فرهنگی، مذهبی و قرآنی شفق، پژوهشکده نوین شهر معنوی ثامن، شتابدهنده کسب و کار فردوسی برگزار شد./934/د۱۰۳/ب۱

ارسال نظرات