۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۲
کد خبر: ۵۵۸۴۳۸
آیت‌الله محمدی ری شهری:

انسان عاقل نسبت به دشمن سوءظن دارد

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه سوءظن داشتن به دشمن عملی نیکو و حسن است، گفت: سوء ظن داشتن به خداوند و مردم عملی قبیح بوده و ظلم به شمار می‌رود.
ری شهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمد محمدی ری شهری نماینده مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، امروز در آغاز جلسه درس خارج فقه که در حوزه علمیه همین آستان برگزار شد، گفت: خوب و یا بد بودن سوءظن، متعلق سوء ظن است.

وی افزود: منظور از این کلام آن است که اگر انسان به خود و دشمن سوء ظن داشته باشد حسن در غیر این صورت سوء ظن داشتن به خداوند و مردم عملی قبیح خواهد بود.

آیت‌الله محمدی ری شهری با بیان اینکه عصر و زمانه در سوء ظن داشتن و یا نداشتن اثر می‌گذارد، ابراز کرد: امام علی(ع) در نهج البلاغه می‌فرمایند: اگر زمانه صلاح باشد و غالب جامعه انسان‌های صالحی باشند در این هنگام انسان تا از کسی گناهی ندیده حق ندارد نسبت به دیگری سوءظن داشته باشد و اگر سوءظن داشته باشد گویا در حق دیگران ظلم روا داشته است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: اما اگر زمانه دوران فاسدی باشد و مردم به انجام گناه اهتمام داشته باشند، اگر انسان به کسی حسن ظن داشته باشد نیکو نبوده و منجر به فریب خوردنش می‌شود.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در پایان خاطرنشان کرد: امام کاظم(ع) می‌فرمایند: اگر در روزگاری ظلم بیشتر بود و همه در حق یکدیگر ستم می‌کردند انسان در این دوران نباید با حسن ظن با دیگران برخورد کند./813/پ202/ب1

ارسال نظرات