۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۶
کد خبر: ۵۵۸۴۱۸
در سال روز رحلت"حاج آقا حسین خادمی"؛

معرفی آثار آیت‌الله "حاج آقا حسین خادمی"+ دانلود

آیت الله حاج ‌آقا حسین خادمی، در منزل خود کتابخانه نفیسی با تعداد زیادی کتاب خطی ممتاز داشت.
خادمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، امروز سال روز رحلت فقیه برجسته و عالم مجاهد آیت‌الله "حاج آقا حسین خادمی" است. به همین مناسبت در این نوشته به معرفی آثار ایشان پرداخته ایم.

آیت ‌الله سید حسین خادمی اصفهانی، در روز جمعه سوم شعبان 1319 ه‍.ق، مطابق با سال 1280 ه‍.ش، در شهر "اصفهان" و در خاندان علم و تقوا چشم به جهان گشود. وی پس از تحصیل‌ مقدماتی‌ علوم‌ دینی‌ در شهر خویش‌، عازم‌ "نجف"‌ اشرف‌ شد و در این شهر ‌ از محضر آیات‌ "میرزای‌ نائینی"‌ و "سید ابوتراب‌ خوانساری"‌ بهره‌ برد و پس‌ از کسب‌ اجازه‌‌ اجتهاد از علماء‌ "عراق" عازم‌ "ایران"‌ شد‌ و پس از آن در مدرسه‌‌ علمیه‌‌ "صدر" اصفهان به‌ تدریس‌ خارج‌ فقه‌ و اصول‌ پرداخت‌. او در هنگام‌ تغییر لباس‌ در حکومت‌ "رضا شاه"، به ‌رغم‌ مراتب‌ بالای‌ علمی‌ از گرفتن‌ جواز عمامه‌ محروم‌ ماند اما از جهد و تلاش‌ در علوم‌ دینی‌ بازنماند و با تألیفاتی‌ در زمینه‌‌ فقه‌ و اصول‌ و شرح‌ کفایه‌ و نگارش‌ کتاب‌های‌ "دین‌ محمد" و "رهبر سعادت" بر توانایی‌ خود در علوم‌ دینی‌ صحه‌ گذاشت‌. آیت‌الله خادمی‌ مخالفت‌ خود را با رژیم‌ شاه‌ از سال‌ 1328 ه.ش، آغاز کرد و با قیام‌ امام خمینی(ره)‌ در سال‌ 1342 ه.ش، به‌ طور جدی‌ وارد عرصه‌‌ مبارزه‌ شد. وی‌ همراه‌ آیت ‌الله "منتظری"‌ و "حاج‌ سید احمد فقیه‌ امامی"‌ از مبلغان‌ مرجعیت‌ امام‌(ره) در منطقه‌ "اصفهان"‌ بودند‌. پس‌ از پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ در 22 بهمن‌ 1357 ه.ش، آیت‌الله خادمی‌ با وجود کهولت‌ سن‌ همچنان‌ در صحنه‌ باقی‌ ‌ماند. نظارت‌ بر کار کمیته‌‌ انقلاب‌ اصفهان‌، نمایندگی‌ مردم‌ اصفهان‌ در خبرگان‌ قانون‌ اساسی‌ و سپس‌ خبرگان‌ رهبری‌ از فعالیت‌های‌ وی‌ بعد از پیروزی‌ انقلاب بود. ایشان‌ سرانجام در 20 اسفند سال 1363 ه.ش، دار فانی‌ را وداع‌ گفت‌.

آثار و تآلیفات

آیت الله حسین خادمی، آثار مکتوب ارزشمندی از خود به یادگار گذاشت که فهرست آنها چنین است:

1- دو جلد تقریرات درس خارج فقه مرحوم آیت‌الله میرزای نائینی شامل مباحث "الصلاه" و "الصوم" -دو جلد تقریرات درس خارج اصول آیت ‌الله "میرزای نائیتی" شامل مباحث الفاظ تا آخر معنای حرفی و خاتمه برائت تا آخر تعادل و ترجیح؛

2- نگارش حواشی بر برخی کتاب‌های اصول؛

3- نگارش حواشی بر بخش‌های طهارت و صلاه از کتاب "مصباح‌ الفقیه" آیت‌الله "حاج ‌آقا رضا همدانی؛

4- نگارش رساله ‌ای در عدم ارث زوجه از غیر منقول؛

5- نگارش رساله ‌ای درباره لباس مشکوک (تا قواطع صلاه)؛

6- دست ‌نوشته ‌ای در مباحث کلام (شامل شرح خطبه اول نهج ‌البلاغه و مباحثی در توحید)؛

7 -دست ‌نوشته ‌ای در مباحث منطق (بررسی موضوع قیاس)؛

8- دست ‌نوشته ‌ای در مباحث فقه و اصول شامل موضوعات شبهه محصوره، تعادل و تراجیح، مبطلات نماز، قاعده ید و مسائل روز؛

9- تصحیح کتاب رسائل "شیخ انصاری" (با همکاری آیت ‌الله شیخ مرتضی اردکانی)؛

 10- رهبر سعادت (دو مجلد) در علم کلام راجع به اثبات وجود خداوند، پیامبری حضرت رسول(ص)، مباحثی از امامت، زندگانی و خصوصیات حضرت پیامبر و ویژگی‌های قرآن کریم. آیت ‌الله "شیخ احمد فیاض" درباره اهمیت کتاب رهبر سعادت گفته است: «برای شناخت آیت ‌الله حاجی ‌آقا حسین خادمی لازم است علماء اعلام و حجج اسلام به کتاب "رهبر سعادت" در اثبات نبوت مراجعه نمایند و عمق علمی ایشان را دریابند. انصافاً کتابی در جامعیت مطالب علمی و دینی با اختصار مانند آن کتاب نیست».

کتابخانه شخصی

 آیت الله حاج ‌آقا حسین خادمی، در منزل خود کتابخانه نفیسی با تعداد زیادی کتاب خطی ممتاز داشت که بسیاری از آنها خطی بود. اهمیت این کتابخانه چنان بود که محققان بزرگی چون آیت‌الله العظمی "سید موسی شبیری زنجانی" از شهرهای خود به منزل ایشان در "اصفهان" رفتند تا متنی را با یک کتاب خطی که نسخه خیلی ممتازی بود، مقابله کنند. فهرست این کتاب‌های خطی که 309 عنوان دارد، به همت فرزند ایشان، حجت‌الاسلام "سید محمدعلی خادمی" تهیه شد که در سال 1393ش مؤسسه کتاب ‌شناسی شیعه در "قم" آن را تکمیل و منتشر کرد.

ضمنا علاقه مندان می توانند متن مقاله آقای ناصر باقری بیدهندی را درباره  معرفی ایشان از فایل ضمیمه دریافت کنند./925/ ت 303/ش 

منبع:http://persongram.ir

ارسال نظرات