۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۴
کد خبر: ۵۵۸۳۲۵
حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا مطرح کرد؛

طرح ملی گفتمان؛ فرصتی برای بازاندیشی هویت و معنای علوم انسانی

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا گفت: طرح ملی گفتمان می خواهد به ما بیاموزد که «درباره» دانشی که فرا می‌گیریم هم بیندیشیم و صرفاً در درون آن مستغرق نباشیم.
حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا رییس شورای علمی طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی درباره طرح ملی گفتمان نخبگان علوم انسانی اظهار داشت: طرح ملی گفتمان می خواهد به ما بیاموزد که «درباره» دانشی که فرا می‌گیریم هم بیاندیشیم و صرفاً در درون آن مستغرق نباشیم. این چیزی است که متاسفانه جای آن در نظام علمی ما خالی است. این کار، یک خودآگاهی بخشی به حوزه معرفتی ای است که عمرمان را هزینه آن می کنیم و باید بدانیم هزینه چه چیزی می کنیم. یک بازاندیشی است نسبت به هویت رشته و معنای علوم انسانی و حتی سیر تحولات و معانی مفهوم علم و دانش.

مسیری که این دوره باز می کند، ما را به ارزش وجودی خودمان و دانشی که داریم آگاه می کند و به ما می آموزد که یک ارزیابی انتقادی درباره راهی که در آن قرار داریم و افقی را که پیش روی ماست داشته باشیم.

جهان مدرن که بستر تکوین علوم انسانی

جهان مدرن که نوعاً بستر تکوین علوم انسانی موجود است، به حسب نیازهایی که داشته است، این نظریه ها را در درون فرهنگ خودش شکل داده و برای رفع نیازهای اقتصادی و سیاسی و اجتماعی اش به کار گرفته است؛ بنابراین هیچ گاه نسبت به این نظریات احساس چالش نکرده اند و بستر فرهنگی این نظریات کمتر برای آن ها مسأله بوده است.

اما وقتی این نظریات از آن سوی جهان بر ما وارد می شود، اولین مسأله ما نوع تعامل آن ها با فرهنگمان است. اگر می خواهیم درباره رشته خودمان بیاندیشیم، یکی از پرسش های جدی این است که این رشته از چه بسترهای فرهنگی تغذیه کرده و چه نسبتی با فرهنگ ما دارد؟/۸۷۶/د103/ب1

ارسال نظرات