۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۵
کد خبر: ۵۵۸۰۳۷

دو خبر از نشر معارف

نشر معارف چاپ هفتم کتاب "جریان شناسی فکری ایران معاصر" و چاپ دوم کتاب "فاطمه الزهرا(س)؛ اهداف، مواضع و دستاوردها" را منتشر کرده است.
دو

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشر معارف چاپ هفتم کتاب "جریان شناسی فکری ایران معاصر" نوشته دکتر عبدالحسین خسروپناه و چاپ دوم کتاب فاطمه الزهرا(س)؛ اهداف، مواضع و دستاوردها نوشته آیت الله سید محمدباقر حکیم را با ترجمه حجت الله فسنقری و ام البنین قزلسفلو منتشر کرده است.

"جریان شناسی فکری ایران معاصر"

دکتر خسروپناه در کتاب «جریان شناسی فکری ایران معاصر» به یکی از مهم ترین و پُرجنجال ترین مباحث علمی معاصر پرداخته و جریان های روحانیت سنتی، مکتب تفکیک، سنت گرایی، تجددستیزی سنتی، تجددستیزی فلسفی، فرهنگستان علوم اسلامی و روشنفکری را تبیین و تحلیل کرده است.

جریان اصیل اسلامی در این کتاب با عنوان «عقلانیت اسلامی»، معرفی و مؤلفه های آن بین شده است. نقدها و بیان آسیب های جریان های پیشگفته، نه به قصد عیب جویی که برای تحقق فضای گفتگوی و آزاداندیشی و کشف جریان اصیل اسلامی بوده است.

کتاب از 9 گفتار به شرح زیر تشکیل شده است:

گفتار اول: کلیات؛ شامل چیستی جریان شناسی، گونه شناسی جریان های معاصر ایران.

گفتار دوم: جریان عقلانیت اسلامی

گفتار سوم: جریان سنتی

گفتار چهارم: جریان مکتب تفکیک

گفتار پنجم: جریان تجددستیزی سنتی

گفتار ششم: جریان تجددستیزی فلسفی؛ شامل سید فخرالدین شادمان، سید احمد فردید، جلال آل احمد، داریوش شایگان، رضا داوری

گفتار هفتم: جریان فرهنگستان علوم اسلامی

گفتار هشتم: جریان سنت گرایی؛ شامل اصول سنت گرایی، دین پژوهی نصر و آسیب شناسی آن

گفتار نهم: جریان روشنفکری؛ شامل روشنفکری غربی، روشنفکری در ایران، گونه شناسی روشنفکری ایرانی، روشنفکری لبیرال در ایران، معرفی شخصیت ها و اندیشه های روشنفکری لیبرال، آسیب های روشنفکری دینی تجددگرا، روشنفکری در نگاه مقام معظم رهبری

نشر معارف با همکاری موسسه حکمت نوین اسلامی چاپ هفتم کتاب جریان شناسی فکری ایران معاصر را در 416 صفحه  و قطع رقعی. به قیمت19000 تومان منتشر کرده است.

"فاطمه الزهرا(س)؛ اهداف، مواضع و دستاوردها"

کتاب «فاطمه الزهرا(س)؛ اهداف، مواضع و دستاوردها» نوشته شهید آیت الله سید محمدباقر حکیم  (رئیس سابق مجلس اعلای اسلامی عراق و عضو فقید شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی) است.

شهید آیت الله حکیم در شش فصل به بررسی و تحلیل زندگی، شخصیت، فعالیت‌ها و نهضت حضرت زهرا(س) می‌پردازد و با تحلیلی اجتماعی و سیاسی به نقش و اهمیت مبارزات حضرت فاطمه(س) پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) می‌پردازد. شخصیت حضرت زهرا(س)، حضرت زهرا(س) پس از رحلت پیامبر اکرم(ص)، نهضت حضرت زهرا(س)، مظلومیت حضرت زهرا(س)، حُزن حضرت زهرا(س) و نگاهی به برخی روایت وارد شده درباره شأن حضرت زهرا(س) عناوین بخش‌های مختلف این کتاب هستند.

نویسنده در فصل سوم کتاب درباره اهداف نهضت حضرت زهرا(س) را بیان نامشروع بودن سقیفه، حفظ رسالت و اسلام از تحریف، افشای چهره واقعی حکومت وقت، آفرینش روح مقاومت و پایداری در بین مردم و حمایت از امیرالمومنین علی(ع) می‌داند و به صورت مفصل به هر یک از این ابعاد می‌پردازد.

در بخشی از مقدمه مترجمان کتاب می‌خوانیم: «سخن گفتن از یگانه بانوی اسلام، بحث تازه ‌ای نیست و تاکنون نویسندگان و محققان زیادی پیرامون سیره ایشان آثاری را ارائه کرده‌ اند، اما امتیاز کتاب ارزشمند حاضر به این است که نویسنده فرزانه آن، مجاهد شهید، آیت ‏الله سید محمدباقر حکیم تلاش کرده تا به ابعاد جدیدی از شخصیت برجسته زهرا(س) بپردازد. امتیازات کتاب را می‏توان بدین صورت بیان کرد:

 1 . محتوای پُرمغز، عمیق و همراه با استدلال های محکم و روشن با استناد به آیات قرآن، احادیث نبوی و سخنان گهربار ائمه اطهار(ع)؛

2. شرح ابعاد شخصیت زهرا(س) و ارکان جامعه اسلامی؛

2. بیان چارچوب­های فکری، شرعی، سیاسی و اخلاقی نهضت زهرا(س)، بدون اطاله کلام در روایت تاریخ یا شرح رویدادها؛

3. تلاش مؤلف برای گسترش نگاه درست به اتفاقات پس از پیامبر اکرم(س)، موضوع فدک و ماجرای حمله به بیت فاطمه(س)؛

4. تبیین نقش و تأثیر حضرت زهرا(س) بر رویدادهای پس از رسول الله(ص)؛

5. بهره ‏گیری از قلمی شیوا و روان و نثری به دور از پیچیدگی.»

نشر معارف چاپ دوم  کتاب "فاطمه الزهرا(س)؛ اهداف، مواضع و دستاوردها" را در 184 صفحه و قطع رقعی به قیمت 8500 تومان منتشر کرده است./ن 604/ش

ارسال نظرات