۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۷
کد خبر: ۵۵۷۹۷۰
استاد سطح عالی مطرح کرد؛

ویژگی های نماینده طلاب از منظر آیات و روایات

حجت الاسلام فاطمی نیا به بررسی ویژگی های نماینده طلاب از منظر آیات و روایات پرداخت و حسن شهرت، دشمن ستیزی و هم زبانی را از ویژگی های نماینده طلاب برشمرد.
حجت الاسلام فاطمی نیا

حجت الاسلام فاطمی نیا در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در زمینه ویژگی های نمایندگان طلاب در مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم گفت: نخستین ویژگی نماینده طلاب حٌسن شهرت است چنانچه امام علی(ع) می گوید «حُسْنُ الشُّهْرَةِ حِصْنُ الْقُدْرَة» حسن شهرت دژ محکم، قدرت است.

نماینده طلاب و فضلای شهرستان های آستارا، تالش و رضوانشهر با اشاره به روایتی از امام علی(ع) اظهار کرد: با استفاده از روایت امام علی(ع) که می فرماید« من خانه وزیره فسد تدبیره» می توان دوری از خائنین را دومین ویژگی نماینده طلاب دانست.

وی پرهیز از لجاجت را از دیگر ویژگی های نماینده طلاب دانست و تصریح کرد: امام علی(ع) لجاجت را موجب فساد فکر و اندیشه می داند و می‌فرمایند: «اللجاج یفسد الرای؛ لجاجت، فکر و اندیشه انسان را فاسد می‌کند» و در جایی دیگر می فرماید افراد لجوج عاقبت اندیشی ندارند.

استاد سطح عالی حوز علمیه اضافه کرد: پرهیز از جزئی نگری از ویژگی های نماینده طلاب به شمار می رود و امام علی(ع) می فرمایند رای و فکر تو گنجایش همه چیز را ندارد، پس او را برای پرداختن به امور مهم آزاد گذار.

وی با اشاره به آیه 22 سوره مجادله دشمن ستیزی را از دیگر ویژگی های نماینده طلاب نامید و افزود: آیه22 سور مجادله می گوید، قومی را نمی‌یابی که با داشتن ایمان، به خدا و روز قیامت، با دشمنان خدا و رسولش دوستی کنند، هر چند پدران، فرزندان، برادران و یا خویشاوندان آنان باشند.

عضو مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم با بیان این که شدت عمل در مواقع لازم از ویژگی های نماینده طلاب است، ابراز کرد: امام علی(ع) می فرماید، شدت و سخت گیری را، با کمی نرمش درهم آمیز، در آنجا که مدارا کردن بهتر است، مدار کن! اما آنجایی که جز با شدت عمل، کار از پیش نمی‌رود، شدت را به کار بند.

وی اضافه کرد: همان گونه که امام علی(ع) می فرماید، «عقل غریزه ای است که با علم و تجربه زیاد می‌شود» یا این که در جایی دیگر بیان می کند «کسی که کم تجربه باشد فریب خورد و کسی که تجربه‌اش زیاد باشد لغزش‌هایش کم گردد» استفاده از تجربه ویژگی نماینده طلاب به شمار می رود.

مسوؤل کمیسیون پیگیری فرامین امام و رهبری در پایان خاطرنشان کرد: انقلابی و جهادی بودن، رسیدگی به معیشت طلاب و فضلا، رسیدگی به امور تحصیلی و اخلاقی طلاب، رفتار کردن بااخلاق حسنه و حسن خلق، تکریم همه طلاب،همدلی، همزبانی و همدردی با طلاب، در خط ولایت بودن و ارتباط بامدیران، اساتید، بزرگان حوزه و مراجع تقلید جهت تسهیل و برطرف کردن مشکلات طلاب و فضلا از جمله ویژ گی های نماینده طلاب است./1324/ت۳۰۲/ی

 

ارسال نظرات