۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۰
کد خبر: ۵۵۷۸۹۱
عضو کمیسیون انرژی مجلس:

دولت نباید فعالیت اقتصادی خود را در چند کشور خلاصه می‌کرد

خالدی سردشتی با بیان اینکه تجارت و اقتصاد برون مرزی یکی از وظایف اصلی دولت است، گفت: تجارت و مراودات اقتصادی نباید تنها در چند کشور خارجی خلاصه شود.
خالدی خالدی

محمد خالدی عضو کمیسیون انرژی مجلس، گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با ارزیابی عملکرد دولت در اجرایی کردن شعار سال، گفت: براساس آخرین گزارشی که از سوی دولت منتشر شد دولت توانسته سالانه 500 هزار شغل ایجاد کند.

وی افزود: اگر این رقم درست باشد با توجه به وضع بیکاری جوانان بخصوص جوانان تحصیل کرده و شرایط اقتصادی کشور، تا تحقق شعار سال فاصله بسیار است، به اعتقاد بنده دولت باید تلاش بیشتری در این عرصه داشته باشد. درست است که دولت همه تلاش خود را کرده و همه انرژی و امکانات خود را بسیج ساخته، اما مشکلات و موانع ایجاد اشتغال را باید در جای دیگری جستجو کرد.

خالدی مهمترین مشکل و موانع اشتغال زایی را در ارتباط بین المللی دانست و ابراز کرد: با توجه به این که دولت اعتقاد داشت برجام به نتیجه رسیده و مانعی برای سرمایه‌گذاری خارجی وجود ندارد و براساس برنامه ششم قرار شد سالیانه در حوزه وزارت نفت 50 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری خارجی صورت بگیرد، اگر این مشکل واقعا حل می‌شد بسیاری از مشکلات در حوزه بیکاری و اشتغال جوانان نیز برطرف می‌شد، اما متاسفانه آن چیزی که درباره برجام تصور می‌شد اتفاقی رخ نداد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد: البته دنیای سیاست مولفه‌های پیچیده، گسترده و تاثیرگذاری دارد آن چیزی که فرآیند کار نشان می‌دهد این است که سرمایه‌گذارهای خارجی چشم به دهان سیاستمداران کشورهای مستکبر دوخته‌اند و به همین دلیل پا در این عرصه نمی‌گذارند.

وی در ادامه با بیان اینکه سرمایه‌گذاری‌ خارجی می‌توانست به کمک توانایی‌های داخلی دولت بیاید، گفت: ظرفیت دولت بیش از این مقدار که امروز به کار گرفته است، نیست. به اعتقاد بنده دولت باید علی‌رغم سنگ‌اندازی‌های کشورهای مستبد دنیا در به کارگیری سرمایه‌های خارجی بیشتر تلاش می‌کرد، دولت می‌توانست از بسیاری از کشورهایی که مستقل از نظام سلطه که وابستگی چندانی به شرق و غرب ندارند، بهره‌برداری کند و در جهت رفع مشکل بیکاری جوانان گام بردارد.

خالدی با اشاره به اینکه بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی شک دارند در ایران سرمایه گذاری کنند، اظهار داشت: ظرفیت‌های داخلی کشور بیشتر از اعداد و ارقامی که اعلام می‌شود، نیست؛ بنابراین دولت باید در بخش سرمایه‌گذاری خارجی تلاش بیشتری می‌کرد، واقعیت این است که برجام روی کاغذ خوب است اما هنوز بسیاری از کشورها نسبت به سرمایه‌گذاری در ایران در شک و شبهه به سر می‌برند نه آنها توانستند به ما اعتماد کنند و نه ما در این مساله پافشاری کردیم.

نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به اعتقاد بنده بخشی از تقصیرها در این قضیه متوجه دولت است، دولت باید بیشتر چانه‌زنی می‌کرد و فشار می‌آورد نباید خود را در چند کشور خلاصه می‌کرد، تجارت و اقتصاد برون مرزی یکی از وظایف اصلی دولت است./813/

ارسال نظرات