۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۳
کد خبر: ۵۵۷۷۶۴
به همت دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی؛

نشست تخصصی «فقه هنر» برگزار شد

مدرس حوزه و دانشگاه در نشست «فقه هنر»، گفت: در واقع مناسبات حکم و موضوع درباره انواع هنرها در دوران پیامبر اکرم(ص) با دوران معاصر تفاوت دارد.
فقه هنر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام مهدی همازاده، مدرس حوزه و دانشگاه در نشست «فقه هنر» که 15 اسفند در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، به بررسی انواع هنرها در تاریخ اسلام و تفاوت آنها با دوران معاصر پرداخت.

وی با اشاره به مناسبات حکم و موضوع درباره انواع هنرها در دوران پیامبر اکرم(ص) اظهار کرد: با توجه به اینکه در آن دوران ساختن مجسمه برای بت پرستی محسوب می شد احکامی که نسبت به این کار در آن دوران استخراج می شود در واقع مختص همان دوران است.

حجت الاسلام همازاده ادامه داد: به عنوان نمونه هر کسی که مجسمه ای بسازد از اسلام خارج شده است همان حکمی است که برای دوران پیامبر اکرم(ص) می تواند درست باشد چرا که در آن دوران هدف از ساختن مجسمه بت پرستی بوده است که با اسلام منافات دارد.

این محقق و پژوهشگر حوزوی با بیان اینکه استفاده از مجسمه در صدر اسلام با شرایط دوران معاصر متفاوت است، تصریح کرد: به همین دلیل نمی توان احکام و مناسباتی را که در آن دوران برای این کار داده شده است برای زمان معاصر هم به صورت کاربردی استفاده کرد.

وی با بیان اینکه در دروان خلافت اموی و عباسی استفاده از غنا و از طرفی حضور غناخوان های زن و مرد سبب شد که احکامی مناسب با شرایط جامعه آن دوران صادر شود، گفت: در آن دوران حکام جور به جای اوصیای حق نشستند و در عین حال ما با یک کارکرد خاص فساد آمیز از غنا مواجه می شویم که این موضوع در تاریخ اسلام ثبت و ضبط است.

این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به این مطلب که احکامی که درباره غنا آمده است در واقع به خاطر همان مجالس عیش و نوشی است که در آن زنان غناخوان بودند، تصریح کرد: در عین حال نمی توان اینگونه بیان کرد که احکام غنا فقط به خوانندگی مربوط شود چرا که متوجه رفتارهای زنان و مردان و فسادهایی است که در این این مجالس به وجود می آمدند./934/پ202/ب1

ارسال نظرات