۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۰
کد خبر: ۵۵۷۷۵۵
آیت‌الله محمدی ری شهری:

بدگمانی به اعمال، انسان را از عجب و کبر رها می‌سازد

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه انسان باید نسبت به اعمالی که انجام می‌دهد بدگمان باشد، گفت: انسان اگر به اعمال خود حسن ظن داشته باشد دچار عجب و کبر می‌شود.
ری شهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمد محمدی ری شهری نماینده مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، امروز در آغاز جلسه درس خارج فقه که در حوزه علمیه همین آستان برگزار شد، گفت: در همه موارد سوء ظن نکوهیده نیست.

وی افزود: سوء ظن دو گونه است که در مواردی نکوهیده و در مواردی نیکو است سوء ظن به خدا بد ولی بدگمانی به دشمن فعلی نیکو و پسندیده به شمار می‌رود.

آیت‌الله محمدی ری شهری با تاکید بر اینکه انسان باید نسبت به عملکرد خویش سوء ظن داشته باشد، ابراز کرد: انسان باید از حسن ظن به خود پرهیز کند، طبق صریح روایات؛ انسان مومن و با تقوا خود را متهم می‌داند و نسبت به اعمالش بدگمان است و از لغزش‌های گذشته خود بسیار وحشت دارد و از دنیا بیزار و به آخرت مشتاق است و در طاعت الهی شتاب می‌کند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: حکمت بدگمانی به خود آن است که انسان دچار عجب و تکبر نمی‌شود. امام محمدباقر(ع) به جابر فرمودند: خداوند تو را از ناقص بودن و مقصر بودن خارج نکند؛ مقصود امام از این کلام آن است که انسان هرگز نباید خود را بی عیب و نقص بداند چرا که انسان با برطرف کردن هر نقصی باز شاهد نقص دیگری در وجودش خواهد بود.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با اشاره به کلام امام کاظم(ع) که فرمودند: بکوشید آنچه خدا دستور داده در زندگی خودتان پیاده کنید، گفت: انسان هر کاری که انجام داد نباید آن را کامل بداند چرا که انسان بدون هیچ استثنایی بین خود و خدا مقصر است مگر آن که معصوم باشد./813/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات