۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۴
کد خبر: ۵۵۷۶۶۲
عضو هیأت علمی فرهنگستان علوم اسلامی مطرح کرد؛

جریان فکری هماهنگ برای حذف ارتباط دین و علوم

حجت‌ الاسلام والمسلمین حسینیان گفت: جریان علوم در عرصه تکنولوژی، علوم پایه را تعریف می‌کند و اگر بحث انسان و تحولات در این علوم پایه رعایت و لحاظ نشود، قطعا علوم انسانی نمی‌تواند جامعه را هدایت کند.
علم دینی

حجت الاسلام والمسلمین محمدجعفر حسینیان عضو هیأت علمی فرهنگستان علوم اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا درباره مرز علوم انسانی و تکنولوژی اظهار داشت: بین علوم انسانی و علوم فنی‌، تکنولوژی تفاوت ماهوی نیست، نمی‌توان علوم را اسلامی کرد اما تکنولوژی هم از غرب وارد شود؛ چراکه تکنولوژی وارد شده از غرب بدون شک با علوم اسلامی تعارض پیدا می‌کند.

تکنولوژی ابزار اقتدار جامعه

وی در ادامه تکنولوژی را ابزار اقتدار جامعه دانست و گفت: نمی‌توان درباره علم اسلامی و دینی صحبت کرد اما صحبتی درباره ارتباط قوانین فیزیک با اهداف دینی نداشت؛ چراکه تکنولوژی ابزار اقتدار جامعه است و علوم مرتبط با تکنولوژی را باید در ارتباط با انسان آزاد تعریف نمود.

عضو هیأت علمی فرهنگستان علوم اسلامی با اشاره به سیر جدایی بین دین و علوم بیان کرد: اگر مقداری در مبانی متافیزیک تأمل شود به این نکته پی برده می‌شود که بعد از ارسطو و قرون وسطی، پیدایش و آغاز تحولاتی که در عرصه رنسانس و انقلاب صنعتی اتفاق افتاد از وضع قوانین توسط «کپلر» و مانند او شروع شد که براساس آن نباید قانون فیزیک با متافیزیک ارتباطی نداشته باشد.

وی در ادامه تفاوت فیزیک ارسطو با فیزیک کپلر و گالیله را بیان کرد و گفت: تفاوت اساسی بین فیزیک ارسطو و فیزیک کپلر و گالیله وجود دارد که این تفاوت بعد از کپلر و گالیله رخ داد، فیزیک ارسطو به دنبال حفظ هماهنگی آن توسط یکسری آموزه‌های دینی که زمین محوری را دیکته می‌کردند، بود و یکسری قوانین هم براساس آن در فیزیک ارسطو تعریف شد.

جریان فکری هماهنگ برای حذف ارتباط دین و علوم

محقق و پژوهشگر فرهنگستان علوم اسلامی جدایی دین از علم را حاصل یک جریان فکری هماهنگ معرفی کرده و گفت: در همان زمانی که کپلر تقدس زدایی را در مبانی علمی جریان می‌دهد، دکارت همین حرف را در مباحث فلسفی، فروید در مسائل روانشناسی و داروین در پیدایش موجودات و تکامل جانداران می‌گوید، یک جریان فکری که به کلی قصد جداکردن جریان متافیزیک و دین را از عرصه علم داشتند.

وی در ادامه علم غیر دینی را تعریف کرده و افزود: نیوتن هم که محصول تفکرات فیزیکدانان غرب و خود را تحت سه اصل تعریف می‌کند و تفاوت ماهوی آن با فلسفه فیزیک ارسطو مشاهده می‌شود که آن هم تقدس زدایی از مسائل دینی و متافیزیک است و اساس طبیعت را من حیث هو، یعنی جدای از ابتدا، انتها، شرایط حاکم و مسائل تاریخی تحلیل کرده و قوانین آن را پیدا می‌کنند که انیشتین و کوانتوم آن را در زمان خود تکمیل می‌کنند.

شکست علوم‌ انسانی منهای علوم پایه

حجت‌ الاسلام والمسلمین حسینیان در پایان علوم انسانی منهای علوم پایه را را بدون فایده دانست و تصریح کرد: جریان علوم در عرصه تکنولوژی، علوم پایه را تعریف می‌کند و اگر بحث انسان و تحولات در این علوم پایه رعایت و لحاظ نشود، قطعا علوم انسانی نمی‌تواند جامعه را هدایت کند، علوم انسانی منهای علوم پایه مخصوصا علم ریاضی که نسبت بین علوم انسانی و علوم پایه است در عرصه جامعه سازی و تمدن سازی دچار ضعف شده و به شکست منجر می‌شود./۸۷۶/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات