۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۰:۴۶
کد خبر: ۵۵۷۵۹۷
آیت الله سیدان:

تقوای حداکثری نشانه شیعه واقعی است

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان تقوای حداکثری را نشانه شیعه واقعی دانست و گفت: امیرمومنان(ع) نشانه شیعیان واقعی را رعایت تقوا در حد اعلای آن می دانند.
آیت الله سید جعفر سیدان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید جعفر سیدان شامگاه دوشنبه در جلسه تفسیر نهج البلاغه که در بیت وی برگزار شد، گفت: طبق آیه «ان اکرمکم عند الله اتقاکم» ارزش انسان به تقوا است و تقوا درجات مختلفی دارد.

استاد سطح عالی حوزه علمیه با اشاره به بالاترین درجه تقوا افزود: بالاترین درجه تقوا طبق آیه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقَاتِهِ» در قرآن تقوایی است که حق آن را به جا آورده شود و در حالت اعلای آن باشد.

وی تقوا را از منظر امیرمومنان(ع) اطاعت بدون معصیت خداوند دانست و خاطر نشان کرد: حق تقوا یعنی اینکه در تمامی اوقات طاعت خداوند حاکم بر رفتار انسان باشد. اغلب ما در برخی از اوقات در حال طاعت خداوند ایم و در زمان های دیگر خارج از این حالت هستیم.

آیت الله سیدان با بیان نشانه های شیعه واقعی بودن تصریح کرد: امیرمومنان(ع) نشانه شیعیان واقعی را رعایت تقوا در حد اعلای آن می دانند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه با اشاره به روایتی از امام حسن مجتبی(ع) در رابطه با معیشت افزود: ایشان می فرمایند: «هنگامی که برای کسب رزق خود مشغول به کار می شوی مانند یک کشتی گیر همه نیروی خود را بر روی پول درآوردن مگذار و همچنین با توجیه اینکه رزق از قبل معین شده مانند مرده ای سستی مکن و بی حرکت مباش».

وی خاطر نشان کرد: ایشان در ادامه روایت می فرمایند: «به دنبال رزق رفتن از سنت است و رعایت عدل در کسب آن موجب عفت است. حرص در کسب روزی زمینه ساز گناه خواهد شد».

آیت الله سیدان در ادامه با پاسخگویی به شبهه گناهکار بودن حضرت آدم(ع) در هنگام خوردن از میوه درخت ممنوعه گفت: در روایت آمده است که گناه حضرت آدم(ع) و حوا گناه صغیره و همچنین قبل از رسیدن به مقام نبوت بوده است. پس از رسیدن ایشان به مقام نبوت هیچ گناه صغیره ای نیز از ایشان سر نزد./861/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات