۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۸
کد خبر: ۵۵۷۵۳۸
آیت الله اعرافی تأکید کرد؛

ضرورت بهره گیری از ظرفیت حوزه علمیه برای تحول در علوم انسانی

آیت الله اعرافی گفت: ذات و جوهره علمی در حوزه‌های علمیه عمیق و دقیق است بنابراین می‌توان از این ظرفیت برای توسعه و گسترش علم و دانش به ویژه در زمینه علوم انسانی بهره برد.
سخنرانی آیت الله اعرافی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه، امروز در اختتامیه کنگره ملی شیخ عبدالحسین تهرانی در دانشگاه امام صادق(ع) که با حضور جمعی از علما، اندیشمندان، متفکران و استادان برگزار شد، گفت: علمای اسلام و شهدا همواره از دین حق حمایت کرده و برای آن خون دادند که باید سپاسگزار آنها باشیم.

وی افزود: با بررسی و واکاوی تاریخ حوزه‌های علمیه به این نتیجه خواهیم رسید که آنها در پیروزی‌های فردی و اجتماعی مردم کشورمان، جوامع اسلامی و جامعه بشری نقش به سزایی داشتند.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه باید حوزه‌های علمیه در ابعاد مختلف آن بازخوانی و بازشناسی شود، عنوان کرد: حوزه‌های علمیه بر اقشار مختلف مردم و دانشگاه‌ها اثرات زیادی داشته و در انقلاب اسلامی کشورمان نقش بالایی داشته است.

مدیر حوزه‌های علمیه با تاکید بر اینکه بازشناسی حوزه‌های علمیه بسیار اهمیت دارد، اظهار داشت: حوزه‌های علمیه چنان در رگ‌ جامعه بشری خون جاری کرده بر فکر و فرهنگ آنان اثر داشته که حدود 25 سال پیش یکی از کشورهای اروپایی مرکزی را برای واکاوی این مرکز راه‌اندازی می‌کند.

وی با بیان اینکه حوزه علمیه بر حرکت آینده کشورمان اثرات زیاد دارد، افزود: طی سال‌های اخیر در کشورمان مرکز مطالعات راهبردی حوزه جهت واکاوی و بررسی حوزه راه‌اندازی شده است.

مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه حوزه‌های علمیه از نظر مکانی در کشورهای مختلف جوامع اسلامی طلوع و غروب کرده است، گفت: با وجود چنین طلوع و غروب‌هایی به دلیل اینکه حوزه‌های علمیه درختی تنومند از علم و تفکر دارد نهادی پیوسته و تاریخی را از خود به نمایش گذاشته است.

آیت الله اعرافی درباره شیوه و روش علم‌آموزی حوزه‎ها بیان داشت: شیوه و روش علم‌آموزی حوزه‌های علمیه فقط بر مبنای مطالعه کتب نیست بلکه بر اساس استاد و شاگردی است که اثرات زیادی دارد.

وی درباره محوریت برخی حوزه‌های علمیه، عنوان کرد: در طول تاریخ حوزه‌هایی نظیر بغداد، نجف و قم و برخی دیگر محوریت و مرکزیت پیدا کرده و الگوی سایر حوزه‌ها شدند اما برخی دیگر همچون شیراز، تبریز یا شهرری اگرچه محوریت نیافتند اما خود از دیگر حوزه‌ها اثر گرفته یا بر دیگر حوزه‌ها اثرات مثبت داشتند.

مدیر حوزه‌های علمیه با تاکید به این مطلب که حوزه‌های علمیه دارای ژرفای علمی و فکری هستند، ابراز کرد: حوزه‌های علمیه در زمینه آموزش و منظومه علمی عمق و ژرفای بالایی دارند اما این سخن بدان معنا نیست که سایر نهادها نظیر برخی دانشگاه‌ها چنین نیستند.

آیت الله اعرافی افزود: ذات و جوهره علمی در حوزه‌های علمیه عمیق و دقیق است بنابراین می‌توان از این ظرفیت برای توسعه و گسترش علم و دانش به ویژه در زمینه علوم انسانی بهره برد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: حوزه‌های علمیه در زمینه اخلاق‌مداری و معنویت پیشتاز هستند بنابراین نباید از این همه توانمندی حوزه غفلت کرد./813/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات