۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۱
کد خبر: ۵۵۷۴۹۹
رییس دفتر تبلیغات اسلامی مطرح کرد؛

تحجرگرایان مروج اسلام مناسکی هستند/ مصادیق روحانیون متحجر

حجت الاسلام والمسلمین واعظی با تاکید بر این که تحجرگرایان مروج اسلام مناسکی هستند، روحانیتی که خود را بری از سیاست و انقلاب و نظام می داند را از مصادیق متحجران زمانه برشمرد.
اولین سمینار علمی فقه مضاف با حضور حجت الاسلام واعظی

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام و المسلمین احمد واعظی رییس دفتر تبلیغات اسلامی در گردهمایی دو روزه مدیران گروه های تبلیغی در مشهد اردهال گفت: مسأله ی گروه های تبلیغی نقطه ی امیدی برای کار تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی است. از ابتدا که بحث تشکیل گروه های تبلیغی مطرح شد ما استقبال کردیم و مسئولان مربوطه هم تمام همت خود را به کار بستند. همچنین از حجت الاسلام روستا آزاد تشکر می کنم با انگیزه بالایی در این مسأله ورود کردند.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی برخی ناهماهنگی های موجود را طبیعی دانست و عنوان داشت: هر کار نوپایی در ابتدای راه با مشکلات و کاستی هایی همراه است و تا جا بیفتد کمی زمان می برد. از سوی دیگر دفتر تبلیغات اسلامی با وجود این که عنوان تبلیغات را دارد، اما وظایف بسیار گسترده تری از سوی مقام معظم رهبری به ما واگذار شده است و حجم بالای کارها ناخودآگاه منجر به بروز برخی مشکلات می شود.

وی خاطرنشان کرد: دفتر تبلیغات اسلامی این افتخار را دارد که از ابتدا با خواست و حمایت امام خمینی (ره) تأسیس شده و بعد مورد عنایت و حمایت ویژه مقام معظم رهبری بوده و در عرصه های مختلف توسط رهبر انقلاب چشم اندازهایی برای دفتر تبلیغات اسلامی در نظر گرفته شده و در حوزه های پژوهش، آموزش، کارهای فرهنگی و هنری و... در حال فعالیت و پیشروی است.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی رسیدن حوزه علمیه به حد مطلوب را دغدغه مقام معظم رهبری دانست و افزود: مقام معظم رهبری معتقد است اگر حوزه علمیه بخواهد حوزه مطلوبی شود، یکی از موتورهای اصلی حرکتش دفتر تبلیغات اسلامی است. در عرصه های مختلف از دفتر تبلیغات اسلامی انتظاراتی وجود دارد اما این انتظارات بیشتر از امکاناتی است که در اختیار دفتر تبلیغات اسلامی قرار دارد با این وجود تلاش مسئولان بخش های مختلف دفتر تبلیغات اسلامی زیاد است. با تمام کمبودهای مالی همت ما بر این بود که از برنامه های تبلیغی حمایت کنیم. در ابتدای ورود بنده به این مسئولیت، اعزام محرم و رمضان هر کدام حدود ۴۵۰۰ نفر بود اما اکنون آمار اعزام هر مناسبت به حدود ۱۲ هزار اعزام رسیده است.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی تفاهم بین مسئولان دفتر تبلیغات اسلامی و مدیران گروه های تبلیغی را لازم دانست و اظهار داشت: مسیر دفتر تبلیغات اسلامی در موضوع گروه های تبلیغی مسیر خوبی است و خوشبختانه تفاهم مدیران و گروه های تبلیغی به حد مطلوبی رسیده است؛ در ابتدا این تفاهم و دغدغه مندی کم بود اما به مرور به حد قابل قبولی رسید.

وی با اشاره به برخی پیشنهادات مطرح شده از سوی مدیران گروه های تبلیغی گفت: دفتر تبلیغات اسلامی باید مثل مرکز رشد باشد و گروه های تبلیغی نوپا را در ابتدا مورد حمایت قرار دهد، اما در ادامه خودشان باید به قدرت و قوت برسند و وابستگی به دفتر تبلیغات اسلامی کم شود. تلاش ما باید بیشتر به سمت برقراری پیوند بین گروه ها و ارگان ها مختلف باشد.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی در ادامه به منشور روحانیت اشاره ای داشت و عنوان کرد: اگر در طول تاریخ بشریت بخواهیم ده نفر روحانی شاخص و اثر گذار را معرفی کنیم قطعا حضرت امام یکی است. دامنه ی علمی ایشان در علوم مختلف واقعا شگفت انگیز بود و در عین حال در صحنه عمل چنین مصلح اجتماعی بود. با شروع حرکت امام ابراز دین در تمام دنیا شکل دیگری پیدا کرد. یکی از محورهای فعالیت ما در زندگی فردی و در تبلیغ، باید رهنمودهای حضرت امام (ره) در منشور روحانیت باشد. منشور روحانیت در واقع وصیت نامه امام و عصاره ی نگاه ایشان به حوزه و روحانیت است.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی به چند محور از منشور روحانیت اشاره کرد و گفت: امام خمینی (ره) به تلاش های بزرگان حوزه در زمان های مختلف برای رساندن این تراث علمی به ما اشاره می کند. بزرگان حق زیادی بر گردن ما دارند و ما نیز موظف به حفظ این علوم هستیم. محور دیگری که در منشور روحانیت مورد تأکید امام خمینی (ره) قرار دارد این است که روحانیت همیشه تکیه گاه محرومان و مستضعفان جامعه بوده و این پیوند همیشه باید حفظ شود. همچنین نقش قناعت و زهد و تقوا در جلب قلوب مردم محور دیگر مورد تأکید امام است. این خصلت ها است که مردم را به سمت روحانیت می کشاند. این مسأله بخصوص در مورد روحانیونی که در معرض دید مردم هستند و مسئولیتی دارند بیشتر باید مورد توجه قرار گیرد.

وی وجود بینش انقلابی و تعلق خاطر روحانیت به نظام و انقلاب را محور بسیار مهمی از منشور روحانیت خواند و افزود: خطر روحانیون مقدس مآب و تحجر گرا از جمله هشدارهای امام به حوزه و روحانیت است؛ روحانیتی که خود را بری می کند از سیاست و انقلاب و نظام و خود را مخالف نظام و انقلاب می داند و قائل به جدایی دین از سیاست است.

حجت الاسلام والمسلمین واعظی به بیان برخی خطرات تعلق خاطر روحانیون به انقلاب پرداخت و گفت: یکی از خطرات این مسأله وجود تحجر گرایان است که امام هم از آنها بسیار شکایت داشتند. این افراد در واقع مروج اسلام مناسکی هستند. یعنی اسلام را در قالب مناسک خلاصه می کنند و مجد و عظمت اسلام را در شکوه برخی از مناسک می بینند. البته مناسک جزء اسلام است اما این که بیاییم بسیاری از بینش ها، کنش ها و ملکاتی که مسلمانی ما به این است و ما این ها را رها کنیم و در مناسک هم بیاییم یک سری مناسک خاص مثل عزاداری و آن هم نوع خاصی مثل قمه زنی را اصل کنیم و مدام بر آن تأکید کنیم و بر این تنور بدمیم، گویی این مناسک تمام هویت دین و دین داری است. امام با آن دید بلند دنبال عزت اسلام در مقابل کفر و استکبار ستیزی و نجات امت اسلامی از دست کفار است.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم اضافه کرد: مسأله دیگری که وجود دارد جنگ روانی است. همه ی ما می دانیم که مشکلات زیادی از ابتدای انقلاب اسلامی تا کنون وجود داشته است. حتی مقام معظم رهبری فرمودند: نسبت به برقراری عدالت باید استغفار کرد. اما برخی رسانه ها فضایی را به راه می اندازند که گویا جمهوری اسلامی جز تباهی چیزی به همراه نداشته است. حال اینکه ما در ابتدای انقلاب در عرصه های مختلف طفل نوپایی بودیم و در بسیاری موارد فقط خرید می کردیم. اما الآن تولید کننده شدیم.

وی گفت: ما در دانش های اقتدار آفرین بسیار جلو رفته ایم. آمریکا با ۶ میلیارد دلار و ۵هزار کشته نتوانست در عراق نفوذ کند اما ما در تمام کشورهای همسایه نفوذ داریم. ما در کشور هم سوء مدیریت داریم و هم عدم همدلی بین مسئولین و این ها آفت هایی است که باید برطرف شود. /۹۲۴/د۱۰۳/ج

ارسال نظرات