۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۳
کد خبر: ۵۵۷۴۷۵
آیت الله اعرافی:

راهبری کردن عرصه هنر وظیفه حوزه علمیه است

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور، راهبری کردن عرصه هنر را از وظایف حوزه علمیه دانست و گفت: حوزه علمیه در بحث هدایت هنر باید در چارچوب مبانی دینی و الهی با استفاده از عالمان، اندیشمندان، هنرورزان و هنرمندان، نگاه راهبری و راهبردی را بدون تصدی گری به عرصه هنر وارد کند.
ششمین جشنواره هنرهای آسمانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله علیرضا اعرافی در اختتامیه ششمین جشنواره هنر آسمانی که پیش از ظهر امروز در سالن همایش های مدرسه عالی دارالشفا برگزار شد، با اشاره به اهمیت هنر عنوان کرد: هنر در ذات آدمی ریشه دارد و از ممیزات بشر است.

وی افزود: رهبران بزرگ در طول تاریخ بشر بی نیاز از کاربست هنر و ترویج اندیشه هنر نبوده اند و کمتر می توان تصور کرد که اندیشه، جریان فکری و فرهنگی در دنیا بدون اتکا بر هنر توان نشر داشته و به اوج برسد و ادیان الهی نیز همین گونه اند.

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: در دنیای معاصر و جدید و در بستر تمدن غرب، شاهد بکار گیری هنر با ویژگی های غیر الهی در ابعاد وسیع هستیم و هنر به ابزاری برای تأثیرگذاری بر جوامع تبدیل شده است.

وی اضافه کرد: ما نیز اگر بخواهیم با جریان مهاجم غیر الهی مواجهه حکیمانه و هوشمندانه داشته باشیم نیازمند استفاده از هنر پاک و متعهد و قدسی بوده و از سویی نیز اگر بخواهیم از موضع فعال، اندیشه خود را به جهان منعکس کرده و در اعماق جان آن ها بنشانیم، نیازمند کاربست هنر هستیم.

آیت الله اعرافی در ادامه به بیان ویژگی های هنر اسلامی پرداخت و گفت: برای هنر اسلامی تعاریف گوناگونی وجود دارد که یکی از آن ها اشاره به این دارد که هنری اسلامی است که برآمده از مبانی فکری اسلامی باشد و تعریف دیگر نیز تأکید بر ارائه اندیشه دینی در قالب هنر دارد.

وی تأکید کرد: حوزه های علمیه باید در حوزه های فلسفه هنر، فقه هنر، اخلاق هنر، نظام هنر اسلامی و نگاه تمدنی به هنر ورود کند و امروز هیچ کدام از این مسائل به قله روشنی نرسیده است و حوزه علمیه در این بخش ها، بدهکار جامعه دینی و اسلامی است.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور ادامه داد: حوزه علمیه در موضوع هنر سه وظیفه اصلی برعهده دارد که یکی تولید فکر و اندیشه در حوزه هنر مبتنی بر مبانی اسلامی و دیگری راهبری کردن عرصه هنر و در نهایت نیز پرداخت مستقیم به حوزه های هنر که با شؤون حوزوی سازگار باشد، است.

وی ابراز کرد: حوزه علمیه در بحث هدایت هنر باید در چارچوب مبانی دینی و الهی با استفاده از عالمان، اندیشمندان، هنرورزان و هنرمندان، نگاه راهبری و راهبردی را  بدون تصدی گری به عرصه هنر وارد کند.

آیت الله اعرافی در پایان خاطرنشان کرد: نظام جامع هنر در حوزه های علمیه نیاز به تکمیل دارد و در برنامه پنج ساله حوزه های علمیه نیز سهم و جایگاه هنر متناسب با رسالت و اصالت حوزوی پیش بینی شده و به طور ویژه در سطوح مختلف و در کنار مسائل علمی لحاظ می شود./872/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات