۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۷
کد خبر: ۵۵۷۴۵۴
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان:

جایگاه ولایت فقیه در سبک زندگی اسلامی تبیین شود

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان گفت: بخش‌های فرهنگی و مذهبی آیین پرفضیلت اعتکاف دارای اهمیت والایی هستند، باید از این ظرفیت معنوی برای تبیین مسائلی مهم همچون جایگاه ولایت فقیه در سبک زندگی اسلامی استفاده شود.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان

به گزارش خبرگزاری رسا از سمنان، حجت‌الاسلام والمسلمین علی شکری در نخستین جلسه ستاد اعتکاف استان سمنان که صبح دوشنبه در مجتمع ولایت تبلیغات اسلامی سمنان تشکیل شد، ضمن بیان اینکه اعتکاف فرصتی طلایی نزدیکی به خدای متعال محسوب می‌شود، تأکید داشت: اصل اعتکاف بر مبنای مردم است که در دو بعد حضور مردمی و مشارکت در اجرا، دارای اهمیت خواهد بود لذا باید گفت در سطح استان تلاش شده تا اجرائیات و مسائل مرتبط به آن بر عهده خودِ مردم باشد.

وی بابیان اینکه دولت هیچ هزینه‌ای بابت انجام اعتکاف و بابت پذیرایی آن انجام نمی‌دهد و ما نیز هیچ اصراری بر این مقوله نداریم، افزود: نخستین عمل اعتکاف، روزه محسوب می‌شود و این عمل عبادی باید با پول و هزینه خود فرد انجام شود تا نیت و قصد انجام فریضه در دین مبین اسلام تکمیل باشد لذا نه‌تنها پولی از دولت گرفته نمی‌شود بلکه اصراری نیز بر این امر نیست اما در مقوله کارهای فرهنگی و سیاست‌گذاری این حوزه، به دلیل ظرفیت‌های فرهنگی بالای اعتکاف، می‌توان ورود پیدا کرد.

نیازمند سیاست‌های کنترلی در فرهنگ هستیم

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان گفت: یکی از اقداماتی که در اعتکاف می‌توان کرد، اجرای برنامه‌های فرهنگی است که می‌تواند از ابراز وجود فرقه‌های سیاسی و فکری اعم از انحرافی و غیر انحرافی جلوگیری کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین شکری بیان کرد: امروز ما نیازمند اخذ سیاست‌های کنترلی در فرهنگ هستیم و این مقوله وظیفه حاکمیت است که هم سیاست‌گذاری و هم کنترل را در دستور کار قرار دهد لذا مردمی بودن اعتکاف را تأکید می‌کنیم اما اجرای برنامه‌های فرهنگی را نیز باید در اولویت قرار دهیم لذا می‌بایست از ظرفیت عظیم اعتکاف برای ترویج فرهنگ دینی بهره گیریم.

وی دیگر بخش سخنان خود را به‌ضرورت برنامه‌ریزی درباره اعتکاف نیز تأکید کرد و بیان داشت: اصراری به برنامه‌ریزی متراکم برای معتکفان نیز وجود ندارد چراکه در روزه‌داری و هنگام افطار و ... انسان دارای حالات روحی و جسمی خاصی است و بعضاً نمی‌تواند اجرای برنامه‌های پیاپی برای او مناسب باشد لذا ما معتقد هستیم باید مراعات روزه‌داران را کرد و از سوی دیگر باید بر کیفیت برنامه‌های پیشنهادی در اعتکاف تأکید ویژه‌ای داشت.

ضرورت تبیین جایگاه ولایت فقیه در سبک زندگی اسلامی​

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان افزود: به مجریان اعتکاف توصیه می‌شود روزانه پنج ساعت زمان برای برگزاری برنامه‌های دینی و فرهنگی مدنظر قرار دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین شکری بر ضرورت تبیین جایگاه ولایت فقیه در سبک زندگی اسلامی تاکید کرد و گفت: از سوی دیگر تأکید ستاد مرکز اعتکاف بر برنامه‌های ۱۳رجب است که در آن ولادت حضرت علی(ع) محور قرار می‌گیرد و ما می‌توانیم با اجرای برنامه‌های تبلیغی نسبت به مطرح ساختن ابعاد مختلف ولایت حضرت امیر(ع) اقدامات ویژه داشته باشیم.

وی بخش دیگری از سخنان خود را به‌ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت عظیم اعتکاف اختصاص داد و ابراز کرد: ماه رجب ماه خوبی‌ها است که یکی از برکات آن برگزاری اعتکاف برای نسل جوان و نوجوان محسوب می‌شود که به بازسازی درونی و مسائل معنوی و دینی نتیجه آن است.

محوریت مردم در برگزاری اعتکاف

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان سمنان گفت: مراسم پرشور اعتکاف با حضور ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزارنفری در سطح کشور و قرار گرفتن در ایام رجب، دارای اهمیت خاصی است و درنتیجه باید گفت اعتکاف یکی از ظرفیت‌های اساسی ترویج فرهنگ دینی محسوب شود که باید از آن بهره گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین شکری بابیان اینکه در مسائل دینی و فرهنگی صرفاً برنامه‌ریزی کفایت نمی‌کند، تأکید کرد: بخش‌های فرهنگی و مذهبی اعتکاف دارای اهمیت هستند و لذا نباید صرفاً بر مسائل برنامه‌ریزی و اجرایی تأکید داشت لذا ما معتقد هستیم که در این راه باید اهتمام ویژه‌ای به موضوع اعتکاف و نحوه برگزاری آن با عنایت به حصول نتیجه معنوی داشت.

وی بابیان اینکه در اعتکاف تأکید بر مردمی بودن برگزاری آن است، افزود: نقش مردم و حضورشان در اعتکاف باید اولویت باشد و به امنای مساجد و متصدیان اعتکاف در سطح استان توصیه می‌شود که در اجرای امور از قبیل ترابری، حمل‌ونقل، اسکان و برنامه‌ریزی، طبخ غذا و تهیه مایحتاج و ... کارها رابین مردم تقسیم کنند./977//۱۰۳/خ

ارسال نظرات