۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۲
کد خبر: ۵۵۷۴۴۳

نگاهی گذرا به کتاب "جنگ نرم در قرآن و سنت"

با سیری در تاریخ بشر دیده می‌شود که همواره دوشادوش جنگ سخت، جنگ نرم هم رواج داشته و در پیروزی‌ها بسیار مؤثر بوده است.
جنگ نرم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا مؤسسه انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (علیه‌السلام) کتاب جنگ نرم در قرآن و سنت نوشته حجت‌الاسلام مصطفی آخوندی را منتشر کرده است.

مؤلف کتاب را در هفت فصل با عنوانهای کلیات، هدف راهبردی جنگ نرم، سلطه همه جانبه، شیوه‌های جنگ نرم، زمینه‌ها و عوامل جنگ نرم، ابزارهای جنگ نرم، پیامد های جنگ نرم و راهکارهای مقابله با جنگ نرم از دیدگاه قرآن و سنت نگاشته است.

نگارنده در مقدمه درباره اهمیت و ضرورت پرداختن به جنگ نرم و پیامدهای آن در جامعه چنین می‌نویسد:

جنگ نرم، گسترده و همه جانبه است و باعث رنگ‌باختگی باورهای دینی و فرهنگی می‌شود. اگر در جامعه‌ای استحاله فرهنگی رخ داد، سلطه اجتماعی، اقتصادی، دفاعی و سیاسی نیز در پی خواهد آمد. از این رو، بر افسران جنگ نرم، به ویژه سپاهیان، لازم است همان‌گونه که در جنگ سخت، با آگاهی لازم از راه کنش‌ها (تاکتیک) و ابزارهای دشمن و سپس با تجهیزات، به مقابله و دفع دشمن متجاوز پرداختند، در جنگ نرم نیز ضمن شناسایی دقیق هجوم دشمنان راهکارهای مقابله را بیابند و به دفاع پردازند؛

پیشینه جنگ نرم به گزارش قرآن کریم، پیشینه‌ای همزاد با حضرت آدم دارد. آنگاه که خداوند حضرت آدم و حوا را در بهشت پُرناز و نعمت جای داد ابلیس به دلیل نافرمانی از دستور الهی که از مقامش تنزل یافته بود، برای انتقام، به جنگ نرم علیه آدم و حوا روی آورد. بنابراین نویسنده در فصل اول درباره پیشینه جنگ نرم چنین می‌آورد:

با سیری در تاریخ بشر دیده می‌شود که همواره دوشادوش جنگ سخت، جنگ نرم هم رواج داشته و در پیروزی‌ها بسیار مؤثر بوده است؛ برای مثال: در نبرد «گیدئون» با «ماد»، سپاهیان گیدئون با افزایش چندبرابری مشعل‌ها، موجب ترس مادها شده، بدون درگیری نظامی به پیروزی رسیدند.

چنگیز مغول برای فتح کشورها، ابتدا موجی از رعب و وحشت ایجاد می‌کرد و با در هم شکستن و تخریب روحیه مردم، به آسانی بر آن‌ها پیروز می‌شد.

رومی‌ها در جنگ‌ها، در مسیر عبور خود خودها و زره هایی که چند برابر حجم انسان‌های معمولی بود به جای می‌گذاشتند تا نظامیان دشمن تصور کنند با نظامیان غول پیکری روبه‌رو هستند تا در عمل، روحیه خود را باخته، مقاومت کمتری از خود نشان دهند.

در ادامه، حجت‌الاسلام آخوندی عناوین فصل سوم را چنین برمی‌شمارد:

شیوه اعتقادی، شبهه و تردیدافکنی، کتمان و تحریف حقایق، ترویج خرافه و باورهای باطل، تحت تأثیر تبلیغات دروغ، غفلت، هم‌نشینی با منحرفان و فاسدان، دورشدن از آموزه‌های دینی و اصول آن، پیروزی از بدعت‌ها، شیوه اخلاقی-فرهنگی، تحقیر و استهزا، ترویج فساد اخلاقی، دروغ‌پردازی و افتراسازی، فریب، سوء استفاده از مقدسات، نفاق و چندچهرگی،تزیین اعمال، شیوه اقتصادی، ترویج تجمل‌گرایی و رفاه‌زدگی، تطمیع و رشوه، دامن زدن به فساد اقتصادی، شیوه‌های سیاسی اجتماعی، القای یأس و ترس، هنجارشکنی و نسخ ارزش‌ها (دینی و ملی)، فتنه‌گری و برپایی آشوب، ایجاد روحیه نافرمانی از حاکمیت دینی، تأثیر بر اراده و افکار تصمیم سازان و نخبگان جامعه، تحریک هم پیمانان به پیمان‌شکنی، جذب نیروهای مخالف و بی‌تفاوت، تهدید و ترور، تخریب چهره سران و نخبگان، ترویج فرهنگ بیگانه، بیگانه گرایی و تبلیغات علیه نظام.

همچنین وی در توضیح ترویج تجمل‌گرایی و رفاه‌زدگی نیز چنین می‌نویسد:

آدمی به طور فطری به جمال گرایش دارد؛ رفاه نیز در زندگی امری پسندیده است. اما باید دانست که میان جمال و تجمل‌گرایی تفاوت است. از همین رو اسلام با رفاه و بهره‌مندی از نعمت‌های الهی مخالف نیست، اما تجمل‌گرایی را برنمی‌تابد.

در قرآن، قارون به عنوان خداوند زر و چهره تجمل‌گرا معرفی شده که با شیوه ترویج تجمل‌گرایی به مقابله با رسالت حضرت موسی پرداخته و مردم دنیاپرست را به گرد خود جمع کرد و ارزش‌های الهی را به استهزا گرفت.

قارون با خودنمایی و مانور زندگی تجملاتی، به تحقیر مؤمنان تهیدست پرداخت و در جذب دنیاطلبان و تغییر فرهنگ مردم به تجمل‌گرایی گام برداشت و از ثروتی که خداوند به او داده بود، استفاده نادرست کرد. او نمی‌دانست که در کوره عظیم امتحان الهی قرار گرفته است. قارون با ثروت بیکران خود به جنگ نرم علیه پیامبر عصر خویش برخاست و توانست عده‌ای دنیاطلب را فریب داده، به خود جذب کند.

مؤسسه انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (علیه‌السلام) جنگ نرم در قرآن و سنت را در 447 صفحه با شمارگان 1000 و قیمت 13000 تومان روانه بازار نشر کرده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه این کتاب به آدرس قم خیابان دور شهر نبش کوچه سوم پلاک هشتاد و یک مراجعه و یا با شماره تلفن: 37730735- 09102042071 تماس حاصل کنند./۹۹۸/ن ۶۰۲/ش

ارسال نظرات