۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۸
کد خبر: ۵۵۷۴۳۶
آیت‌الله محمدی ری شهری:

عاقبت کفران نعمت، عذاب دنیوی و اخروی است

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه عاقبت کفران نعمت، عذاب دنیوی و اخروی انسان کفر کننده است، گفت: حق و حقوق انسان نیکوکار احسان کردن بیشتر به این فرد است.
ری شهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمد محمدی ری شهری نماینده مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، شب گذشته در جلسه تفسیر سوره مبارکه بقره که در مصلی بزرگ همین آستان برگزار شد، گفت: کفر نکوهیده در قرآن به چند معنا به کار رفته است.

وی درباره کفر جحودی بیان داشت: این کفر به دو صورت کفر علمی و جهلی بروز و ظهور می‌یابد، کسانی که کافرند و سخن خداوند و پیامبر بر آنها اثر ندارد دچار کفر جحودی هستند.

آیت‌الله محمدی ری شهری در خصوص کفر نعمت، ابراز کرد: منظور از کفر نعمت نادیده گرفتن نیکی دیگران و پنهان کردن آن با گفتار و کردار است اگر کسی به انسان نیکی کرد و او این نیکی را نادیده گرفت و پنهان کرد دراصل دچار کفر نعمت شده است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه گاهی خداوند به انسان نعمتی عطا می‌کند تا شاکر بودن او را مورد آزمایش قرار دهد، اظهار داشت: منظور از کفر نعمت انکار خداوند و فرستادگان برحق پروردگار نیست؛ بنابراین ما نباید نعمات الهی را نادیده بگیریم و با گفتار و کردارمان نعمت الهی را پنهان کنیم و با کمترین مشکل دچار کفر نعمت شویم.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با بیان اینکه خداوند به شکرگزاری انسان نیازی ندارد بلکه این انسان است که به شکر نعمت نیاز مبرم دارد، گفت: شکر نعمت انسان را رشد می‌دهد. در آیه 7 سوره ابراهیم خداوند می‌فرماید: اگر شما شاکر نعمت‌های من باشید روزی شما را افزایش خواهم داد.

وی با تاکید بر اینکه انسان نباید نسبت به نیکی خداوند و دیگران کفر بورزد، عنوان کرد: جزای نیکی کردن دیگران، احسان کردن بیشتر به فرد نیکوکار است. امیرمومنان علی(ع) درباره کسانی که در برابر نیکی دیگران بدی می‌کنند می‌فرمایند: انسان اگر در برابر نیکی دیگران بدرفتاری کرد خداوند در همین دنیا او را عذاب می‌دهد، طبق صریح روایات؛ انسان باید در برابر بدی دیگران خیرخواه آنان باشد و از تلافی کردن اجتناب کند.

این مفسر قرآن کریم در پایان با اشاره به اینکه انسان‌های پست کفر نعمت می‌کنند، خاطرنشان کرد: اگر انسان در برابر نیکی دیگران بدی کرد این رفتار مصداق بارز کفر نعمت است و اگر کسی دربرابر خوبی دیگران نیکی بیشتر کرد این اوج شکرگزاری است./813/پ202/ب1

ارسال نظرات