۱۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۵
کد خبر: ۵۵۷۰۹۷
پژوهشگر دینی:

فلسفه مشخص می‌کند که موضوع و محمول دینی یا غیردینی است

نماینده بنیاد بین‌المللی و علوم وحیانی اسراء گفت: اینکه سرنوشت موضوعی دینی باشد یا نباشد، کدام علم متکلف آن است؟ فلسفه مشخص می‌کند که موضوع و محمول دینی یا غیردینی است.
کتاب فلسفه معرفت

به گزارش خبرگزاری رسا درمشهد، دکتر میثم واثقی به‌عنوان نماینده بنیاد بین‌المللی و علوم وحیانی اسراء در نشست هم‌اندیشی علم دینی که در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی مشهد مقدس در حال برگزاری است، اظهار داشت: این بنیاد تحت اشراف حضرت آیت‌الله جوادی آملی تأسیس‌شده و هدف تدوین و نشر آثار ایشان بوده است.

وی ادامه داد: اثر تفسیری ایشان و نیز کتاب «رحیق مختوم» کار فلسفی ایشان است، اخیراً پژوهشگاه که وابسته به بنیاد است، غیر از کارهای تنظیمی، کارهای تولیدی در باب اندیشه ایشان داشته‌اند.

نماینده بنیاد بین‌المللی اسراء گفت: این بنیاد با آثار متفکرین و پژوهشگرانی که می‌خواهند درزمینهٔ علوم اسلامی اثری داشته باشند، ارتباط برقرار می‌کند.

وی افزود: نشریه حکمت اسراء مقالاتی هم از ایشان و هم ویژه‌نامه‌هایی در باب علم دینی و علوم اسلامی داشته است، یکی از کارهای مهم این پژوهشکده این است که در سال 1392 از همه اندیشمندان که راجع به علوم اسلامی کارکرده‌اند یا در باب علم دینی نظری داشته بودند دعوت شدند تا با گفتگو با آیت‌الله جوادی آملی نقدها و نظرها را بیان کنند.

واثقی خاطرنشان کرد: اساتیدی چون خسروپناه، علیدوست و امثال ایشان حضور داشتند و نقدهای خود را به علم دینی آیت‌الله جوادی آملی مطرح کردند، پاسخ آیت‌الله جوادی آملی جالب بود که گفتند، من آثار قلمی در این زمینه نداشتم، تنها در سخنرانی‌ها بیان‌شده و به خاطر اینکه هندسه بحث منسجم بیان‌نشده موجب اشکالات شده است.

وی ادامه داد: سخنرانی حدود دو ساعت از ایشان، هرچند تدوین‌نشده است لکن به فهم نظریه ایشان کمک می‌کند. چهار مقدمه در چهار گزاره اصلی بیان ایشان، تشریح می‌شود تا به تفسیری از بیان ایشان بافهم کامل‌تری برسیم.

نماینده بنیاد بین‌المللی اسراء گفت: در اندیشه ایشان، هویت علوم به موضوع علوم است، دینی بودن یا غیردینی بودن به موضوع است که اگر دینی باشد دینی، و اگر غیردینی باشد غیردینی می‌شود، اینکه سرنوشت موضوعی دینی باشد یا نباشد، کدام علم متکلف آن است؟ فلسفه مشخص می‌کند که موضوع و محمول دینی است یا غیردینی.

وی در ادامه تصریح کرد: فلسفه در بیان ایشان یا الهی است یا الحادی، در فلسفه الهی موضوعات و معلومات ما دینی است و در فلسفه الحادی، غیردینی است، نتیجه از این چهار مقدمه به‌عنوان راهکار علم دینی مطرح می‌شود، اینکه گفته می‌شود طبیعت را بجای خلقت جایگزین کنیم  یا مبدأ و معاد علم درست شود، علم دینی می‌شود؛ هرچند بیان ساده‌ای به نظر می‌رسد و مورد قضاوت عجولانه قرار می‌گیرد.

واثقی اظهار داشت: تفسیری که می‌توان از نظریه ایشان بیان کرد اینکه طبیعت و خلقت دو مفهوم ساده نیستند که جابجا شوند، مشکل حل شود، طبیعت حکایت از عهد و وضع ما با عالم طبیعت است، امور عالم به‌صورت پدیدار شکل‌گرفته است، عالم پدیداری عالمی است که نسبت بین پدیده‌ها را قانون مشخص می‌کند و وضع قانون در ذات اشیاء است، آنچه از طریق قانون بیان می‌شود امور از همان طریق نظم پیدا می‌کنند، اما در وضع خلقت، علیت و علل اربعه حاکم است و همه علوم یا تشریع الهی است یا تکوین الهی، با این توضیحات این پرسش را مطرح می‌کنم که دیدگاه علم دینی استاد جوادی آملی ، تجویز علم دینی است یا گزارشی از علم دینی؟

وی در پایان گفت: این‌ها گزارشی است که بر اساس سنتی مستقر بیان می‌شود، فلسفه امری نیست که به دست ما باشد و بایدونباید بردارد که بگوییم باید مبانی عوض شود و صرفاً با عوض شدن مبانی دینی شود./934/د۱۰۳/ب۱

ارسال نظرات