۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۰
کد خبر: ۵۵۷۰۸۴

جمع‌آوری احادیث از صد و بیست و چهار "بانوی روای شیعه" در یک کتاب

حجت الاسلام مهریزی در کتاب «روایات زنان در کتب حدیث شیعه» به جمع‌آوری احادیث از صد و بسیت و چهاربانوی روای شیعه پرداخته است.
 کتاب «روایات زنان در کتب حدیث شیعه»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، انتشارات دارالحدیث، کتاب «روایات زنان در کتب حدیث شیعه» نوشته حجت الاسلام مهدی مهریزی را راهی بازار نشر کرد.

مهم‌ترین مسأله‌ای که می‌تواند نقش زنان را در خدمت به حدیث و نشر آن روشن کند، میزان حضور آنها در سلسله اسناد و نقل احادیث است، برای دستیابی به این هدف، بررسی کتاب‌های روایی، تاریخی و تفسیری اهل سنت و شیعه ضروری است؛ در عرصه روایات اهل‌سنت این بررسی‌ها تا حدودی انجام پذیرفته و کتبی با این انگیزه تألیف شده، اما متأسفانه در عرصه روایات شیعه این پژوهش صورت نگرفته است؛ از این رو نگارنده هدف خویش را از تألیف این کتاب این گونه شرح داده است:

در این رساله می‌کوشیم، با تتبع در مهم‌ترین مصادر حدیثی شیعه روایات زنان را استخراج کرده و با ثبت اطلاعاتی درباره آنها و تعیین منقول در احادیث، بستر تحلیل کامل را فراهم آوردیم.

در اینجا روایت‌هایی را جست‌وجو کرده‌ایم که زنان، راوی آنها بوده‌اند. بدین جهت، روایت‌های منقول از حضرت فاطمه(س) که به ایشان ختم می‌شود، مورد بررسی و تحلیل قرار نگرفته و در نوشتاری مستقل بدان پرداخته می‌شود.

 کتاب‌هایی که در این مرحله مورد جستوجو و تتبع قرار گرفته عبارتند از: الکافی، من لایحضر الفقیه، تهذیب الأحکام، الاستبصار، وسائل الشیعة، بحارالانوار.

 در این شش کتاب با حذف موارد مکرر ۴۳۰ حدیث توسط زنان نقل شده است؛ از آن رو که گاه در یک سند چند زن و راوی وجود دارد و متن احادیث از این تعداد کمتر است، تعداد متون منقول توسط زنان 375 حدیث است. این روایت‌ها را تعداد ۱۲۴ زن روایت کرده‌اند، که بیشترین روایت‌ها از ام سلمه با ۹۷ حدیث است.

نویسنده در این کتاب نا بانوان روای شیعه را به ترتیب الفبایی مرتب کرده و به بیان نام آنها، تعداد روایت، موضوعات منقول و طبقه آنها پرداخته است که برخی اسامی آنها عبارتند از:

آمنة ام النبی، اسماء، ام داوود، ام سلمه، ام عطیه، ام کلثوم بنت علی، ام کلثوم بنت موسی بن جعفر، ام موسوی خادمه علی، ام الفضل بنت الحارث و زوجة العباس، ام الفضل زوجة محمد بن الرضا، ام هانی، حکمیة بنت محمد بن علی الرضا(ع)، حکمیة بن موسی بن جعفر(ع)، خدیجه زوجة رسول الله(ص)، زینب بنت علی(ع)، فاطمه بنت موسی بن جعفر(ع) و نجمة ام الرضا(ع).

انتشارات دارالحدیث، کتاب «روایات زنان در کتب حدیث شیعه» را با شمارگان ۵۰۰ نسخه، در قطع رقعی و ۲۹۵ صفحه به قیمت ۱۵۰۰۰ تومان منتشر کرده است و علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب و دیگر آثار این انتشارات می‌توانند به آدرس، قم، خیابان معلم، روبه‌رو اداره برق، فروشگاه انتشارات دارالحدیث مراجعه یا با شماره تلفن ۰۲۵۳۷۷۷۴۰۵۴۵ تماس حاصل کنند، همچنین علاقه‌مندان می توانند برای خرید اینترنتی به آدرس SHOP.DAROLHADITH.IR مراجعه کنند./۹۹۸/ن۶۰۳

ارسال نظرات