۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۸
کد خبر: ۵۵۷۰۶۴
اثر آیت الله ری‌شهری؛

کتاب "ایمان در قرآن" به بازار نشر رسید

آیت الله ری شهری درکتاب «ایمان در قرآن» تفاوت‌ها و مرزهای ایمان و اسلام را شرح داده است.
 کتاب "ایمان در قرآن"

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، انتشارات دارالحدیث، کتاب «ایمان در قرآن» نوشته آیت الله محمدی ری شهری را روانه بازار نشر کرد.

نویسنده این کتاب را ده فصل با عنوان‌های: تعریف ایمان، تفاوت ایمان و اسلام، سرچشمه ایمان، ایمان‌های لازم، پایداری اسمان، آفت‌های ایمان، تقویت ایمان؛ مراتب اسلام و ایمان و برکات و ویژگی ایمان تنظیم کرده است.

 آیت الله ری شهری در پیشگفتار مطالب فصل‌های این کتاب را این گونه شرح داده است:

در فصل یکم: نخست لغوی ایمان و سپس معانی کاربردی آن در قرآن و حدیث تبیین می‌گردد و حاصل جمع بندی آن، بدین‌سان ارائه می‌شود که قرآن و حدیث، در تفسیر ایمان هماهنگی دارند و ایمان مطلوب اسلام، به عبارت است از باور قلبی همراه با تصدیق زبانی و التزام عملی.

در فصل دوم: در آغاز توضیح داده می‌شود که واژه است «اسلام» در قرآن و حدیث، دو نوع کاربرد دارد: گاه در اسلام ظاهری و گاه در اسلام حقیقی، اسلام حقیقی با ایمان تفاوتی ندارد. در ادامه نیز تفاوت ایمان و اسلام ظاهری بیان می‌شود.

در فصل سوم: ابتدا نظریه‌های گوناگونی که درباره خاستگاه ایمان بیان شده، نقل و نقد می‌شوند و در ادامه با الهام از معارف قرآن، سرچشمه های ایمان تبیین می‌گردند که عبارتند از: 1. فطرت و سرشت ایمان، 2. عقل، 3 علم، 4. وحی، 5. توفیق الهی.

فصل چهارم ویژه تبیین اموری است که عقیده به آنها، از منظر قران واجب است. این امور عبارتند: ۱. ایمان به خدا، ۲. ایمان به غیب،۳. ایمان به فرشتگان، ۴. ایمان به کتاب‌های الهی، ۵. ایمان به انبیای الهی،۶. ایمان به روز جزاء، ۷. ایمان به خاتم انبیا، 8. ایمان به آنچه بر پیامبر خاتم نازل شده است.

در فصل پنجم: نخست، پایداری و ناپایداری آسمان از نظر قرآن بررسی می‌شود و در ادامه با بهره‌گیری از رهنمودهای اهل بیت(ع) عوامل پایداری ایمان تبیین می‌گردند. در پایان نیز دیدگاه متکلمان درباره امکان ناپایداری ایمان، نقل و نظریه زوال ناپذیری ایمان نقد می‌شود.

آسیب‌های که پایداری ایمان را تهدید می‌کنند، یکی از مباحث مهم این کتاب هستند. در فصل ششم با بهره‌گیری از رهنمودهای قرآن و اهل بیت(ع) در مجموع دوازده آسیب ایمان تبیین می‌گردد.

آشنایی با راه‌های تقویت ایمان، اهمیت ویژه‌ای دارد. فصل هفتم کتاب با بیان وظایف اندام‌های مختلف انسان در رابطه با این موضوع بسیار مهم، آغاز می‌شود و با تبیین نمادهای قوت ایمان پایان می‌یابد.

در فصل هشتم، ابتدا مراتب مختلف اسلام و ایمان معرفی می‌گردد که از اسلام و ایمان معرفی می‌گردد که از اسلام ظاهری که از اقرار زبانی است آغاز می‌شود و به بالاترین درجات ایمان که یقین نامیده می‌شود ختم می‌گردد.

فصل نهم به تبیین نقش ایمان در دستیابی به معارف فراعقلی و برخورداری انسان از الهامات غیبی، امدادهای الهی، صفات نیکویی انسانی، آشنایی با برنامه صحیح زندگی و در یک کلام، سعادت و کامیابی مادی و معنوی در دنیا و آخرت اختصاص دارد.

مؤمنان راستین، ویژگیهای فراوانی دارند که در قرآن و احادیث اهل بیت(ع) به طور مشروح بیان شدهاند، از این رو، در فصل دهم، تنها جند نمونه از برجسته‌ترین ویژگیهای اهل ایمان از منظر قرآن که موجب دستیابی انسان به کامیابی دنیا و آخرت می‌شوند، ارائه می‌گردد.

یکی از مفاهیم مرتبط با ایمان، مفهوم «اسلام» است و با توجه به اهمیت ایمان در دستیابی به مراتب عالی بندگی، شایسته است مرز ایمان از اسلام جدا شود؛ اهمیت این مطلب به اندازه‌ای است که ائمه اطهار(ع) در احادیث بسیاری با برشمردن شاخص‌های گوناگون برای ایمان، بر وجود تفاوت بین اسلام ایمان تأکید کرده‌اند؛ از این رو نویسنده در این فصل به شش ویژگی ایمان اشاره کرده است که عبارتند از: ایمان، اسلام را در بر می‌گیرد، ایمان در دل نقش می‌بندد، ایمان، اقرار همراه عمل است، دوری از گناهان بزرگ و کوچک، شرط ایمان است، ایمان، اقرار و کردار و نیت است، پاداش خداوند بر پایه ایمان است.

 همچنین نگارنده نیز در جمع‌بندی نهایی درباره تفاوت ایمان و اسلام چنین آورده است:

ایمان شریک اسلام است، ولی اسلام، شریک ایمان نیست؛ زیرا ممکن است کسی در ظاهر با اقرار به توحید و نبوت مسلمان شود؛ ولی به باور قبلی اسلام را نپذیرد و در این صورت مسلمان است؛ ولی مؤمن نیست.

بنابراین این احادیث در بیان تفاوت ایمان و اسلام به این حقیقت اشاره دارند که اسلام، امری ظاهری است، ولی ایمان، امری قلبی است و بر اعتقاد درونی و باور قلب استوار است.

انتشارات دارالحدیث، کتاب «ایمان در قرآن» را با شمارگان ۵۰۰ نسخه، در قطع رقعی و ۴۳۶ صفحه به قیمت ۲۰۰۰۰ تومان منتشر کرده است و و علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب و دیگر آثار این انتشارات می‌توانند به آدرس، قم، خیابان معلم، روبه‌روی اداره برق، فروشگاه انتشارات دارالحدیث مراجعه یا با شماره تلفن ۰۲۵۳۷۷۷۴۰۵۴۵ تماس حاصل کنند، همچنین علاقه‌مندان می توانند برای خرید اینترنتی به آدرس SHOP.DAROLHADITH.IR مراجعه کنند./۹۹۸/پ ۲۰۲/ش

ارسال نظرات