۱۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۵
کد خبر: ۵۵۷۰۳۱
در نخستین همایش تبلیغ و قلم مطرح شد؛

شیوه های صحیح ثبت خاطرات برای تأثیر گذاری در مخاطب

استاد عرصه خاطره نگاری با اشاره به شیوه های صحیح ثبت خاطرات برای تأثیر گذاری در مخاطب بر لزوم شناخت ادبیات از سوی مبلغان تأکید کرد.
ناصر زاده خاطره نویس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نخستین همایش سالانه مبلغان مکتوب، ادبی و هنری و اختتامیه مسابقه خاطره نگاری تبلیغی به همراه تقدیر از بزرگان با عنوان «تبلیغ و قلم» در سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.

استاد ناصر زاده استاد مطرح در عرصه خاطره نگاری در این همایش با بیان این که مهمترین ویژگی خاطره در مرحله اول باور پذیری است، اظهار داشت: باور پذیری فرایندی است که به ما کمک می کند خاطره تبلیغی ما در قلوب مخاطبان بنشیند و اگر به این عنصر توجه نکنیم وارد یک دام یونانی می شویم.

وی افزود: ما فرهنگی بزرگ مربوط به آیین و عقاید خودمان داریم، مهمترین بار ادبی که در ناحیه خودمان داشتیم مجموعه ای به نام شهرزاد است که اسیر دست ستمگر شده بود و زنده ماندن او منوط به تعریف داستان و کشاندن مخاطب دنبال او بود و در مقابل دام یونانی داریم که می گوید شما مطلب خود را بگو یا مخاطب به دنبال شما می آید یا نه.

استاد مطرح در عرصه خاطره نگاری بیان داشت: موضوع اصلی در نوشتن خاطره این است که فرد بعد از شنیدن خاطره اول مشتاق به خواندن دیگر خاطرات بشود، امروز صحبت از کوتاه بودن خاطرات زیاد است، در حالی که اگر 10 اثر مخاطب قرن را نگاه کنیم بالای چند هزار صفحه هستند.

وی با اشاره به این که در خاطره گاهی اوقات خط اصلی مسیر استفاده نمی شود، خاطرنشان کرد: بسیاری از اوقات بحث مختصر نویسی کار ما را مختل می کند؛ بحث اشتراک تجارب خودمان با دیگران بسیار امر مثبتی است ولی سؤالی که در این جا وجود دارد این است که دیگران چگونه می توانند با خاطرات ما ارتباط برقرار کرده و روح آن را درک کنند؟

ناصر زاده تصریح کرد: یونانی های باستان معتقد بودند که در عالم یک روحی وجود دارد که وقتی نفس می کشد آن را درون خود می کشد و دوباره به محیط برگرداند، حال این که ما چطور می توانیم الهامات را بگیریم تا وقتی خاطرات را می نویسیم، مخاطب را به دنبال خود بکشاند.

وی یادآور شد: یک مسأله مهم نوشتن اتفاقات روزانه و تجربیات شخصی است ولی نوعی تکامل در آن رخ داده است و شما نمی توانید بدون این که در این خاطرات عنصر جذاب قرار دهید نمی تواند موجب پیگیری مخاطب بشوید و به همین جهت نسبت به منبع اصلی دریافت و الهام یعنی ادبیات باید توجه ویژه ای داشته باشیم.

استاد مطرح در عرصه خاطره نگاری با بیان این که مستثناء کردن ادبیات از خاطره نویسی اشتباهی بزرگ است، ابراز داشت: یک مقداری ادبیات کلی ما ضعیف است؛ ما در چهار قله خاطره نویسی و ادبیات غرب کار کردم و متوجه شدیم که هیچ کدام ادبیات فاخر را ندارند ولی از ادبیات کششی برخودار بودند و فقط محتوا نبود که آنها را به قله رسانده است.

وی اشاره کرد: چسب دو قلوی تبلیغ، محتوا است ولی مورد دیگر که کمتر دیده می شود ادبیات است، به همین جهت است که می گوییم شما خاطرات خود را کوتاه نکنید بلکه عناصر ادبی را در آن وارد کنید.

ناصرزاده با بیان این که تا ادبیات وارد زندگی و مطالعات ما نشود نمی توانیم به نتیجه مطلوب برسیم، ابراز کرد: ادبیات آن دینامی است که وقتی به خاطره وصل می شود، مخاطب را با نوشته همراه و بیدار می کند ولی باید دانست که ادبیات از محیط الهام می گیرد و هر ادبیاتی در قالب تنظیم کلمات مخاطب را جذب نمی کند.

وی خاطرنشان ساخت: باید در امر خاطرات، تبلیغ و گفتار خود اولویت یابی کرده و آن را یک بخش جدی در زندگی خود بدانید چرا که عنصر اثر گذاری کلام شما در مخاطب است و اگر در قرن جدید این مسأله را از گویش خود جدا کنید، به مشکلات زیادی برخورد خواهید کرد.

استاد مطرح در عرصه خاطره نگاری ادامه داد: قبول داریم کارهای مختصر و کوتاه هم می تواند مفید باشد ولی اگر گفته های خود را با ادبیات همراه کنید نیازی به کاستن از محتواهای خود ندارید، همچنانکه وقتی سخن بزرگان و علمایی که در جذب جوانان موفق بودند توجه کنید متوجه می شوید که این افراد در حوزه ادبیات کششی موفق بوده اند./1330/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات