۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۲
کد خبر: ۵۵۶۹۰۲
مدیر مرکز خدمات حوزه علمیه خراسان:

تلاش برای فهم بهتر دین شکر نعمت علم است

حجت الاسلام حائری تلاش برای فهم بهتر دین را شکر نعمت علم اندوزی دانست و گفت: فراهم شدن امکانات برای علم اندوزی نعمتی بزرگ است و این نعمت امروزه به صورت وسیع در اختیار طلاب و روحانیان قرار دارد.
حائری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مسهد حجت الاسلام حائری عصر امروز در دیدار طلاب مدرسه علمیه الحجه(عج) گفت: طلاب باید شایستگی سربازی برای امام زمان(عج) را در خود ایجاد کنند و همچنین همچون شاگردان لایق امام صادق(ع) باشند، چرا که مردم در اجتماع انتظار رفتاری مشابه معصومین را از آنان دارند. 

مدیر مرکز خدمات حوزه علمیه خراسان با اشاره به کثرت و فراوانی زمینه های علم اندوزی در عصر حاضر افزود: حوزه های علمیه در هیچ دوره ای از تاریخ زمینه و امکانات علم اندوزی امروز را دارا نبوده اند. در گذشته طلاب و علما برای کسب معارف خود دچار زحمات بسیار زیادی می شدند و خاطرات بسیاری از آنان درباره تحمل این سختی ها نقل شده است.

وی فرصت علم اندوزی در عصر حاضر را حائز اهمیت دانست و خاطر نشان کرد: طلاب و روحانیون باید این فرصت طلایی را غنیمت بشمارند و امروزه هیچ عذر و بهانه ای برای درس نخواندن طلاب وجود ندارد.

حجت الاسلام حائری با بیان روایتی از اهل بیت(ع) تصریح کرد: در روایت آمده است که اگر خداوند بخواهد به بنده ای خیر برساند و برای هدایت انتخابش کند، او را در دین فقیه می کند. فهم بهتر و دقیق تر دین قدردانی و شکر این نعمت الهی است.

مدیر مرکز خدمات حوزه علمیه خراسان با اشاره به ویژگی نامعین و نامحدود بودن مرزهای علم افزود: علم حد یقف ندارد و در حوزه علمیه چیزی با عنوان فارغ التحصیلی وجود ندارد. چرا که یک طلبه باید همیشه به دنبال وسیع کردن دایره معرفت و علم خود باشد.

وی خاطر نشان کرد: در تحقیقی که غربی ها در اوایل انقلاب از سطح علمی امام خمینی(ره) و با استفاده از روش های مقایسه ای و سنجشی به عمل آورده، به این نتیجه رسیدند که ایشان حداقل معادل 40 دوره دکترا را طی کرده اند.

حجت الاسلام حائری با بیان ضرورت پرهیز از اکتفا به دروس رسمی اظهار کرد: علوم رسمی تدریس شده در حوزه تماما مقدمه ای هستند برای ورود به عرصه اصلی علم و معرفت و به این دلیل هیچ گاه نباید به این علوم اکتفا کرد و در آنها متوقف شد. باید در کنار این دروس مطالعه و مباحثه به مقدار بیشتر و با جدیت پیگیری شود.

مدیر مرکز خدمات حوزه علمیه خراسان با اشاره به گسترش تشیع در جهان افزود: گسترش مکتب اهل بیت(ع) در جهان نیاز به علمای دین شناسی که با زبان های خارجه آشنایی دارند را دو چندان کرده است. باید از فرصت های تحصیلی نیز برای تبلیغ استفاده کرد اما باید دانست که درس خواندن برای طلاب از منبری شدن  مهم تر است.

وی ادامه داد: نسبت علم به مال نسبت حقیقت به مجاز است، چرا که علم در جان نقش می بندد اما مال اینگونه نیست. دنیا و پول همگی اعتبار است اما تقوا و علم اموری حقیقی هستند و در قیامت به همراه آدمی خواهند بود.

حجت الاسلام حائری با بیان آسیب های دوران طلبگی گفت: تنبلی و همچنین اشتغال به مباحث  غیر عملی و یا شبه علمی از آسیب های دوران طلبگی است که منجر به از دست رفتن فرصت ها می شود. باید مراقب بود تا در دام این دو آسیب شیطانی گرفتار نشویم./861/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات