۱۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۸
کد خبر: ۵۵۶۸۸۵
در کتاب "نو اندیشی و احیاگری" بررسی شد؛

پاسخ‌های مکتوب به ادعاهای "مجتهد شبستری و سروش"

نماینده حضرت آیت الله سبحانی در این کتاب به پاسخ‌های مکتوب به ادعاهای مجتهد شبستر و دکتر سرورش درباره خدا، وحی، اسلام، فرهنگ زمانه و حقوق بشر پرداخته است.
 کتاب "نو اندیشی و احیاگری"

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، انتشارات بوستان کتاب، کتاب «نواندیشی و احیاگری» نوشته دکتر محمد محمدرضایی، استاد فلسفه دین دانشگاه تهران را منتشر کرده است.

دکتر محمد رضایی، به نمایندگی حضرت آیت الله سبحانی در مناظره با مجتهد شبستری انتخاب شد؛ اما او از مناظره چهره به چهره خودداری کرد، از این رو محمد رضایی در این کتاب پاسخ‌های مکتوب به ادعاهای مجتهد شبستری و دکتر سروش درباره خدا، وحی، اسلام، فرهنگ زمانه و حقوق بشر را اورده است.

مؤلف در مقدمه درباره این کتاب چنین آورده است:

این کتاب بر آن است تا برخی دیدگاه‌های دو شخصیت دانشگاه آقایان: دکتر محمد مجتهد شبستری، استاد سابق الهیات تطبیقی دانشکده الهیات دانشگاه تهران و دکتر عبدالکریم سروش، استاد سابق الهیات و فلسفه علم مؤسسه پژوهشی انجمن حکمت و فلسفه که با نظریات نواندیشانه خود، قصد احیاگیری در دین را دارند و نقد و بررسی کند تا خوانندگان خود به قضاوت بپردازند.

شایسته ذکر است که جناب آقای دکتر شبستری مراجع عظام تقلید را به مناظره طلبید تا در باب مدعیان خود با آنان به بحث و گفت‌وگو بپردازند و اما استاد مرجع عالی قدر، حضرت آیت الله سبحانی ضمن استقبال از مناظره و گفت‌وگوی علمی، اینجانب را به عنوان نماینده خود در امر مناظره در موضوعات مربوط به حوزه دین معرفی نمودند؛ اما مع الاسف ایشان از مناظره استنکاف ورزیده و اعلام نمودند که پاسخ‌های مکتوب اینجانب را در سایت خود قرار دهند و بنده نیز به حسب وظیفه نمایندگی دو نامه و سه پاسخ مکتوب را در باب مدعیات ایشان به رشته تحریر در آوردم، که اثر حاضر، حاصل آن نامه‌ها و پاسخ‌هاست نیز مقاله‌ای مرتبط با موضوع را که سال‌های پیش در نقد ایشان نگاشته‌ام؛‌ همچنین دو مقاله در نقد مدعیات جناب آقای دکتر سروش که باز به موضوعات این نوشتار مربوط بود؛ یعنی مقالات «وحی و تجربه دینی» و «وحی و افکار علمی» تا خوانندگان، بیشتر با این مدعیات و نقد آنها آشنا شوند. 

 مؤلف در این کتاب در دو  فصل به نقد و بررسی دیدگاه‌های دکتر محمد مجتهد شبستری و نقد و بررسی دیدگاه‌های دکتر سروش در باب وحی پرداخته است.

 نگارنده در فصل اول به موضوع‌های: دعوت دکتر شبستری از مراجع عظام جهت مناظره علمی، معرفی نماینده حضرت آیت الله جعفر سبحانی جهت مناظره، درخواست دکتر احمد بهشتی، آمادگی برای مناظره، آخرین درخواست مناظره از دکتر شبستری، اولین پاسخ مکتوب به دعاوی دکتر شبستری در باب خدا و وحی، دومین پاسخ مکتوب به دعاوی دکتر شبستری در باب دین و فرهنگ و زمانه، سومین پاسخ مکتوب به دعاوی دکتر شبستری در باب اسلام و حقوق بشر اشاره کرده است.

 همچنین وی در فصل دوم نیز به بررسی عنوان‌های: رابطه وحی با تجربه دینی (بررسی دیدگاه دکتر سروش) و افکار عمومی و و حی الهی (نقد دیدگاه سروش) پرداخته است.

ما هنگامی می‌توانیم قوانینی عادلانه درباره انسان‌ها و زندگی خصوصی و اجتماعی آنها وضع کنیم که به طور کامل  ابعاد وجودی انسان را بشناسیم و این کاری است که از عهده انسان‌ها بر نمی‌اید بلکه تنها از عهده خداوند بر می‌آید که به جهت علم و حکمت نامتناهی خود؛ قوانین و عادلانه وضع نموده و در قالب تعلیم دینی جلوه‌گر شده است؛ از این رو مؤلف در پاسخ مکتوب به دعاوی دکتر شبستری در باب اسلام و حقوق بشر چنین آورده است:

بنا بر مفهوم آزادی و عدالت که از اصول اعلامیه جهانی حقوق بشر است، بسیار متفاوت از مفاهیم آزادی و عدالت دینی است؛ از این روست که گفته می‌شود اعلامیه جهانی حقوق بشر معارض با بنیاد اسلام است. یعنی آزادی و عدالت در اعلامیه جهانی حقوق بشر و دین دو معنای متفاوت دارند و هیچ گاه به یک معنا نمی‌باشند. هنگامی که اصول اساسی اعلامیه حقوق به شرف معنایی متفاوت با اصول اساسی دین داشت، طبعا آن دو نمی‌توانند با هم سازگار شوند.

نتیجه گیری: اعلامیه جهانی حقوق بشر معارض با بنیاد اسلام است، زیرا این اعلامیه، اقتضای حکومت سکولار را دارد، ولی مبانی دین با کتاب و سنت، اقتضای حکومت دینی یا حداقل با حکومت سکولار سازگاری ندارد و همچنین مبانی اعلامیه حقوق بشر که از جمله آنها آزادی و عدالت است، معنایی متفاوت از آزادی و عدالت دینی دارد.

انتشارات بوستان کتاب، کتاب «نواندیشی و احیاگری دین» را با شمارگان ۱۱۰۰ نسخه، در ۱۶۷ صفحه، به قیمت ۱۲۰۰۰ تومان منتشر کرده است./۹۹۸/ن ۶۰۲/ش

ارسال نظرات