۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۱
کد خبر: ۵۵۶۷۹۸
در درس خارج مطرح شد؛

پاسخ آ‌یت الله سبحانی به خلط مبحث برخی درباره نبود علم دینی

حضرت آ‌یت الله سبحانی به برخی اظهار نظرها درباره نبود علم دینی پاسخ داد وتقسیم بندی های علوم در این زمینه را تبیین کرد.
حضرت آیت الله سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله سبحانی از مراجع تقلید امروز در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به برخی اظهارنظرها درباره علم دینی گفت: برخی با دینی بودن علم مخالف هستند و می گویند علم، دین و غیر دین نمی شناسند و جنبه دینی و جنبه ضد دینی ندارد.

وی افزود: ازدید این افرد علوم انسانی اسلامی معنا ندارد چون علم، علم است و مارک دین و الحاد ندارد، البته این دلیل ضعیف است چون علم دو قسم است، قسمی مربوط به علومی است که با دین و ضد دین عقد اخوت ندارد مانند ریاضیات که دین و غیر دین در آن تفاوت ندارد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم قسم دیگر علوم را اعتباری و قراردادی دانست و اظهار داشت: این علم می تواند رنگ دینی یا رنگ الحادی پیدا کند، در نظر آن افراد بین علوم تکوینی و علوم اعتباری خلط شده است، مدیریت، اقتصاد، جامعه شناسی و مانند آن قراردادی است و می توان آن ها را رنگ دینی و غیر دینی داد.

وی ادامه داد: موضوع علوم انسانی، انسان است؛ دیدگاه موحد به انسان غیر از دیدگاه غیر موحد به آن است، موحد که تابع قرآن و کتب آسمانی است می گوید انسان مخلوق خدا و وابسته به عالم بالا است، از نظر یک موحد مبدأ و منتهای یک انسان روشن است.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که اگر یک غیر موحد بخواهد اقتصاد و جامعه ای را تنظیم کند از نظر او مبدأ و منتهای انسان مجهول است، ابراز داشت: در این دو منظر احکام فرق می کند، در منظر الهی به انسان؛ اخلاق، اقتصاد، جامعه و مدیریت فرق خواهد کرد.

وی عنوان کرد: اما اگر به انسان از دید غیر موحدانه نگاه شود مسلما اوضاع تغییر پیدا می کند، اقتصاد هم در جامعه سرمایه داری و هم در جامعه سوسالیسیتی وجود دارد اما یقینا اقتصاد آن ها با یکدیگر تفاوت دارد بنابراین این که می گویند علم، علم است و ماهیت دینی نمی تواند داشته باشد درست است اما در قسمتی از علوم جاری می شود، در علوم قراردادی مانند احکام جامعه دید الهی با دید غیر الهی مسلما فرق خواهد کرد./1323/

ارسال نظرات