۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۲
کد خبر: ۵۵۶۷۶۵
آیت‌الله ری شهری:

سوء ظن به مومن از القائات شیطان است

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه بدگمانی به مومن مذموم است، گفت: انسان باید به دیگران حسن ظن داشته باشد و این یک وظیفه الهی است.
ری شهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمد محمدی ری شهری نماینده مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، امروز در جلسه درس خارج فقه که در حوزه علمیه همین آستان برگزار شد، گفت: شیطان گاه گمان‌های بد را به قلب انسان القا می‌کند.

وی افزود: یکی از آن گمان‌ها سوء ظن داشتن نسبت به مردم است خداوند انسان را از این امر نهی کرده و می‌فرماید: انسان باید به دیگران حسن ظن داشته باشد و این یک وظیفه است.

آیت‌الله ری شهری با استناد به آیات الهی مبنی بر اینکه انسان باید از بسیاری از ظنون بپرهیزد که برخی از آنها گناه است، ابراز کرد: در این کلام الهی پرسشی به ذهن انسان خطور ‌می‌کند که چرا خداوند در این کلام اشاره به برخی از ظنون دارد. علامه طباطبایی در تفسیر المیزان چنین بیان می‌کنند مقصود از کثیر ظن همان بعض ظن است بنابراین ظن بد فی نفسه کثیر هستند.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با تاکید بر اینکه انسان باید به طور مطلق از بدگمانی اجتناب کند، اظهار داشت: بدگمانی به مومن مذموم است ولی توصیه شده که انسان حتی از گمان‌هایی که فکر می‌کند بد نیست نیز اجتناب کند./813/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات