۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۳
کد خبر: ۵۵۶۵۵۲
رییس دفتر رسیدگی و نظارت بر شورای نگهبان قزوین:

هیچ مجوزی برای کنار کشیدن علما و روحانیت از صحنه جامعه وجود ندارد

رییس دفتر رسیدگی و نظارت بر شورای نگهبان قزوین گفت: امروز هیچ مجوزی برای کنار کشیدن علما و روحانیت از صحنه جامعه وجود ندارد و اینکه روحانیت خود را از صحنه اجتماع کنار بکشد فکری است که تعلق به جهان تشیع نداشته و مربوط به افکار بیگانگان است.
حجت الاسلام علی قابل

حجت الاسلام علی قابل رییس دفتر رسیدگی و نظارت بر شورای نگهبان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، با اشاره به وجود چالش در روند حرکت حوزه‌های علمیه گفت: به طور معمول حوزه‌های علمیه به روش استنباط و تحقیق و نظرات آرا فعالیت می‌کنند؛ به گونه ای که در حوزه‌های علمیه پیرامون مسائل فقهی هر کسی طبق دیدگاه خود نظر می‌دهد اگر آن دیدگاه اشکال داشته باشد مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد.

وی در ادامه افزود: امروز حوزه‌های علمیه نسبت به گذشته تفاوت زیادی کرده است وجود دیدگاه‌های باز و اجتهادی‌نگر همواره موجب شده است که حوزه‌های علمیه به لحاظ علمی رشد خوبی داشته و دروسی در حوزه‌ها تدریس شود که از نظر کیفی در سطح مطلوبی قرار دارد.

رییس دفتر رسیدگی و نظارت بر شورای نگهبان با بیان اینکه حفظ وحدت و پرهیز از چنددستگی اختصاص به حوزه‌های علمیه ندارد اظهار کرد: حفظ وحدت یک مسئله اساسی و اسلامی بوده که تنها منحصر به حوزه‌های علمیه نیست امام خمینی همواره از وحدت میان مستضعفان یاد کرده و دیدگاهشان این بود که اظهار نظر و اجتهاد در مسائل علمی باید فعالیت حتمی حوزه‌ها باشد.

وی اختلاف در حوزه‌ها را اختلاف ناشی از جریانات سیاسی دانست و افزود: اگر کسی دیدگاهش در مسائل فقهی با دیگران یکی نیست این مسئله نباید دلیلی برای اختلاف شود بلکه مسائل باید با قرآن و احادیث و دیگر منابع مورد بررسی قرار گیرد تا نتیجه واحد به دست آید امروز اختلاف در حوزه‌ها اختلاف معنایی نبوده بلکه گروه‌های سیاسی انشعابات و چنددستگی‌هایی را در فضای حوزه‌ها به وجود آورده‌اند.

حجت الاسلام قابل در ادامه پاسخگویی به شبهات را از وظایف حوزه و روحانیت دانست و ابراز کرد: پاسخگویی به شبهات و سوالات اعتقادی و دینی مردم از مهم‌ترین وظایف حوزه و روحانیت در عصر حاضر است امروز در حوزه‌ها پیشرفت خوبی نسبت به گذشته صورت گرفته و روحانیت توانسته است تا حد زیادی پاسخگوی نیازهای مردم باشد.

رییس دفتر رسیدگی و نظارت بر شورای نگهبان با بیان اینکه امروز هیچ مجوزی برای کنار کشیدن علما و روحانیت از صحنه جامعه وجود ندارد تصریح کرد: اینکه روحانیت خود را از صحنه اجتماع کنار بکشد فکری است که تعلق به جهان تشیع نداشته و مربوط به افکار بیگانگان است، ائمه معصومین(ع) همواره انسان‌ها را متعهد کرده‌اند که در تمام صحنه‌ها به میدان آمده و جوابگو باشند.

وی در پایان گفت: کسانی که کنار کشیدن از حراست و پشتیبانی از نظام را تبلیغ می‌کنند باید بدانند که عقوبت سختی در انتظار آنها قرار دارد؛ از این رو، باید به شدت با این افکارها و رفتارها مبارزه کرد و با توکل به خداوند متعال و توسل به ائمه معصومین(ع) راه را باز کرد./۸۷۳/ت۳۰۳/ب۲

ارسال نظرات