۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۴
کد خبر: ۵۵۶۴۸۱
استاد حوزه علمیه قم:

برنامه‌ریزی هدفمند مهم‌ترین شاخصه حیات قرآنی است

عضو هیأت علمی و معاون توسعه و منابع پژوهشگاه علوم وحیانی معارج از برنامه ریزی استراتژیک و هدفمند به عنوان مهم ترین شاخصه حیات قرآنی نام برد.
گریوانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مسلم گریوانی، امروز در آستان مقدس حضرت معصوم(س) با اشاره به اینکه عصمت یکی از مهم ترین ویژگی های ائمه معصوم(ع) و حضرت زهرا(س) است، گفت: منظور از عصمت نوع خاصی از خلقت نیست بلکه منظور از مقام عصمت این است که شخص در بندگی خداوند متعال به درجه ای رسیده که در عین توانایی بر انجام گناه از انجام گناه پرهیز می کند.

وی افزود: عصمت درجه ای است که انسان هرچه در مسیر اراده خداوند و امام معصوم(ع) حرکت کرده و با خواسته های نفس مقابله کند به همان میزان مراتب خاصی از عصمت را کسب می کند.

استاد حوزه علمیه قم عصمت را قرار گرفتن اراده مؤمن در مسیر اراده خداوند عنوان کرد، گفت: اگر اراده مؤمن با خداوند متعال همسو شده و یکی باشد مؤمن به درجه عصمت می رسد و منظور از عصمت ائمه معصوم(ع) و حضرت زهرا(س) نیز همین مطلب استی زیرا حضرت زهرا(س) و فرزندانشان در طول  حیات پربرکت خویش، ارداه خود را کامل منطبق و همسو با اراده خداوند قرار دادند؛ به همین دلیل با وجود قدرت بر گناه هرگز به گناه آلوده نشده و در مرتبه کامل اخلاص و بندگی خداوند قرار داشتند.

حجت الاسلام گریوانی تصریح کرد: بر این اساس اهل بیت(ع) مصداق این آیه قرآن کریم هستند که می فرماید«. وَمَا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوَى* إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْيٌ يُوحَى» و از سر هوس سخن نمى گويد، اين سخن بجز وحيى كه وحى مى شود نيست و از آن جایی که این آیه بر پیامبر(ص) نازل شده است نشان می دهد که تا چه اندازه حضرت زهرا(س) در زمینه خلق خو و معیارهای بندگی به حضرت رسول(ص) نزدیک هستند به گونه ای که در روایت های مختلف، نزدیک ترین شخص از نظر اخلاق و سجایای اخلاقی به حضرت رسول(ص) حضرت زهرا(س) عنوان شده است.

وی مقام عصمت حضرت زهرا(س) را یک مقام خاص دانست، افزود:  مقام حضرت زهرا(س) به حدی بلند مرتبه عظیم است که امام صادق(ع) می فرمایند « شما برای برآورده شدن حوائج خود به ما اهل بیت(ع) توسل کنید و ما برای برآورده شدن حوائج خود به حضرت زهرا(س) متوسل می شویم» و این مقام و عصمت بی نظیر حضرت زهرا(س) در حالی است که عمر مبارک ایشان بیشتر از 18 سال نبود.

استاد حوزه علمیه قم حضرت زهرا(س) را سرمایه اسلام در برابر جهانیان عنوان کرد، گفت: وجود شخصیتی بی نظیر مانند حضرت زهرا(س) در جهان اسلام جایگاه زن و قدرت پرورش دهندگی بی نظیر زن را نشان می دهد و زنان فاطمی باارزش ترین ثروت امت اسلام در برابر جهانیان هستند.

حجت الاسلام گریوانی با تأکید بر اینکه برای الگو شدن در نظام اسلامی تفاوتی میان زن و مرد وجود ندارد، خاطر نشان کرد: امام زمان(عج) می فرمایند« فاطمه دختر رسول خدا(ص) و مادر ما برای ما الگو هستند».

وی با اشاره به اینکه قرآن کریم سبک استوار و طریق قوی را برای سعادت به انسان معرفی می کند، تصریح کرد: ثمره قرار گرفتن در این سبک و طریق قرآنی ثبات در زندگی و عدم تزلزل در مسیر بندگی و آرامش مطلق در زندگی است.

عضو هیأت علمی و معاون توسعه و منابع پژوهشگاه علوم وحیانی معارج با بیان اینکه آیه 24 سوره انفال حیات و زندگی نه صرفا زنده بودن را در پیروی از سیره و سبک زندگی قرآنی رسول خدا(ص) و ائمه معصومه(ع) می داند، گفت: قرآن کریم می فرماید«يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا استَجيبوا لِلَّهِ وَلِلرَّسولِ إِذا دَعاكُم لِما يُحييكُم وَاعلَموا أَنَّ اللَّهَ يَحولُ بَينَ المَرءِ وَقَلبِهِ وَأَنَّهُ إِلَيهِ تُحشَرون» یعنی ای کسانی که ایمان آورده‌اید دعوت خدا و پیامبر را اجابت کنید هنگامی که شما را به سوی چیزی می‌خواند که شما را حیات می‌بخشد»

حجت الاسلام گریوانی برنامه ریزی و زمان بندی استراتژیک را مهم ترین شاخصه حیات قرآنی و سبک زندگی قرآنی عنوان کرد، یادآور شد: امام رضا(ع) در این زمینه می فرمایند« بكوشيد كه زمانتان را به چهار بخش تقسيم كنيد زمانى براى مناجات با خدا؛ زمانى براى تأمين معاش؛ زمانى براى معاشرت با برادران و معتمدانى كه عيب‏هايتان را به شما مى‏شناسانند و در دل شما را دوست دارند، و ساعتى براى كسب لذّت‏هاى حلال و با بخش چهارم توانايى انجام دادن سه بخش ديگر را به دست می‏آوريد»./۹۶۸۲۰۲/ی

 

ارسال نظرات