۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۳
کد خبر: ۵۵۶۴۲۸
جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت؛

اجماع علمای عراق بر لزوم خروج نظامیان آمریکایی| هشدار قاطع حزب الله لبنان به نتانیاهو

رییس ائتلاف ملی عراق تأکید کرد که با هرگونه حضور رزمی نیروهای خارجی در خاک عراق مخالف هستیم و بعد از انتخابات عراق، موضعی قاطع در این زمینه اتخاذ خواهد شد.
جهان اسلام در هفته ای که گذشت

خبرگزاری رسا ـ گروه بین الملل: در بسته خبری این هفته «جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت» سرخط مهمترین اخبار هفته گذشته را مرور خواهیم کرد:

لبنان قتلگاه نظامیان صهیونیستی می‌شود
شیخ ماهر عبدالرزاق رییس جنبش اصلاح و وحدت لبنان اظهار داشت: نخست وزیر، رییس جمهور و رییس پارلمان باید مواضع متحد و یکپارچه ای درباره ثروت های نفتی لبنان اتخاذ کنند؛ گرچه درباره عدم کوتاه آمدن از حق کشور در پرتو در اختیار داشتن قدرت بازدارندگی در برابر دشمن، اجماع وجود دارد.

تجمع علمای مسلمان لبنان در پیامی سخن گفتن درباره خلع سلاح مقاومت را خدمت به رژیم صهیونیستی عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: ما به حق خود در آب های لبنان پایبند هستیم و اگر دیپلماسی جواب ندهد مقاومت وارد عمل خواهد شد و در برابر طمع ورزی صهیونیست ها خواهد ایستاد.

حجت الاسلام شیخ حسن شریفه دبیر اوقاف مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان درباره سفر وزیر خارجه آمریکا به این کشور گفت: وزیر خارجه لبنان با هدف بررسی مواضع مسؤولان لبنانی به این کشور سفر کرد اما با مواضع متحد و یکپارچه لبنانی ها به ویژه درباره مرزهای آبی کشور مواجه شد.

حجت الاسلام شیخ علی دعموش نایب رییس شورای اجرایی حزب الله اظهار داشت: دورانی که اسرائیل دست تجاوز به ثروت‌های ملی دراز می‌کرد و کسی پاسخی به این اقدامات نمی‌داد تمام شده است. اگر اسرائیل فکر تجاوز به خاک لبنان را داشته باشد، جای‌ جای کشور را به قتلگاه سربازان اسرائیل تبدیل می‌کنیم.

حجت الاسلام شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب الله لبنان اظهار داشت: آمریکا در عرصه مقابله با حزب الله و آسیب رساندن به آن از هیچ تلاشی فروگذار نکرده است. در ابتدا حزب الله را جریانی تروریستی نامید. سپس جنگ‌های پیاپی اسرائیل علیه حزب الله را به راه انداخت. بعد از آن مقاومت در غزه تا سوریه را تحت آتش توپخانه‌های تکفیری‌ها قرار داد اما در پایان این آمریکا است که شکست و ناکامی را تجربه کرد.

شیخ صهیب حبلی عضو ارشد اتحادیه علمای حامی مقاومت به دارالافتای لبنان به عنوان مرجعیت دینی مردم هشدار داد تا اجازه استفاده از منبرها و تریبون‌های مساجد را برای تبلیغات سیاسی در پوشش دینی ندهد زیرا برخی درصدد هستند تا به بهانه عفو عمومی و محکومیت فتنه‌های مذهبی برخی تروریست‌ها را تبرئه و از زندان آزاد سازند.

حجت الاسلام شیخ علی الخطیب نایب رییس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان با اشاره به دستاوردهای محور مقاومت در برابر دشمن صهیونیستی ـ تکفیری تصریح کرد که سکوت در برابر این پیروزی‌ها خیانت به امت اسلامی است.

شیخ احمد القطان رییس جمعیت قولنا و العمل لبنان درباره سرنگونی جنگنده صهیونیستی تأکید کرد که این نشان دهنده برتری حق بر باطل است و نشان می دهد که سوریه جزئی از مقاومت و محور مقاومت و بازدارندگی قرار دارد.

آیت الله شیخ عفیف نابلسی امام جمعه صیدا بر لزوم مشارکت مقاومت در بنا و اصلاح دولت تأکید کرد و ادامه داد: مقاومت خنجری در پهلوی رژیم صهیونیستی و خطری مستمر و دائم برای پروژه های استراتژیک استعمارگران محسوب می شود.

تاکید علما بر لزوم خروج یانکی‌ها از خاک عراق
حجت الاسلام سید صدرالدین قبانچی امام جمعه نجف اشرف اقدام دولت عراق در رد درخواست آمریکا برای ابقای 20 پایگاه نظامی این کشور در عراق را ستود و اظهار داشت: نظارت آمریکا بر انتخابات آینده پارلمان در استانهای الانبار و موصل مورد پذیرش ما نیست و موجب تضیع حقوق و رای شهروندان این استانهاست.

حضرت آیت الله سید محمد سعید حکیم از مراجع تقلید نجف اشرف با اشاره به سیره حضرت فاطمه زهرا (س) تصریح کرد: ما در ایام شهادت جانگداز حضرت زهرا (س) هستیم؛ سیره ایشان، امیرالمومنین علی (ع)، امام حسن (ع) و سید الشهدا (ع) به گونهای بود که در راه حق و حقیقت ثابت قدم بودند و توجهی به مصالح شخصی در مسیر دستیابی به اهدافشان نمیکردند.

 حجت الاسلام شیخ اکرم الکعبی دبیر کل جنبش النجباء عراق از هماهنگی و همکاری رژیم آل خلیفه با ناو آمریکایی در جنایت قتل شهدای بحرین خبر داد و گفت: ما بر اساس اطلاعات دریافتی تاکید می کنیم که این جنایت با هماهنگی رژیم آل خلیفه با ناو آمریکایی که برای حمایت از پروژه های استعماری در خلیج فارس مستقر بوده، صورت گرفته است.

 آیت الله سید محمد تقی مدرسی از علمای عراق وضعیت سوریه و یمن را نگران کننده توصیف کرد و بیان داشت: اقداماتی که در دو کشور یمن و سوریه رخ میدهد، امید مردم در دست یابی به زندگی راحت و موفق را از بین میبرد. وی افزود: سازمان ملل متحد باید به وظیفه خود در توقف جنگهای بیهوده در این کشورها عمل کند.

حجت الاسلام عبدالمهدی کربلایی نماینده حضرت آیت الله سیستانی هر نوع تغییری را زمانبر دانست و خاطرنشان کرد که با اقرار به شکست، اصلاحات سیاسی آغاز میشود.

محمود الربیعی عضو دفتر سیاسی جنبش عصائب الحق اظهار داشت: آمریکا تلاش می‌کند که به هر شیوه‌ای، یک پایگاه ثابت برای خود در عراق تحت عنوان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) ایجاد کند. اما این پیمان به دلیل اختلافات با ترکیه که حضورش در عراق را تهدید می‌کند، نخواهد توانست در کشور ما پایگاه داشته باشد.

حجت الاسلام عمار حکیم رییس ائتلاف ملی عراق تأکید کرد که با هرگونه حضور رزمی نیروهای خارجی در خاک عراق مخالف هستیم و این از خطوط قرمز ما در زمینه ساخت کشور است و بعد از انتخابات عراق، موضعی قاطع در این زمینه اتخاذ خواهد شد.

حجت الاسلام همام حمودی رییس مجلس اعلای اسلامی عراق در دیدار با مفتی اهل تسنن سوریه خاطرنشان کرد که همبستگی مردم سوریه و عراق موجب نابودی داعش در منطقه شد. وی ادامه داد: همگرایی و همبستگی میان مردم سوریه و عراق موجب دستیابی به پیروزیهای چمشگیر در برابر تروریسم شد که جهانیان نیز شاهد آن بودند.

جنایتگری نظامیان بحرینی و آمریکایی در آب‌های آزاد
جمعیت الوفاق اسلامی بحرین نسبت به حکم نهایی دیوان عالی آل خلیفه مبنی بر انحلال این جمعیت واکنش نشان داد و نوشت: انحلال جمعیت های معارض به هیچ وجه منطقی نیست و هیچ دولت عاقل و فهمیده ای چنین اقدامی انجام نمی دهد و این اقدام بر تردید و بی ثباتی نظامی دلالت دارد که اعتماد به نفس خود را از دست داده است.

حجت الاسلام شیخ عبدالله الصالح معاون دبیرکل جمعیت العمل اسلامی بحرین، قتل 3 جوان انقلابی این کشور و انداختن پیکر آنان در دریا را محکوم کرد. وی افزود: نظام آل خلیفه و دستگاه های امنیتی آن مسؤولیت این حادثه را برعهده دارند.

حجت الاسلام سید مرتضی السندی سخنگوی جریان الوفا با بیان موضوع عادی سازی روابط میان بحرین و اسرائیل در ماه‌های اخیر تاکید کرد: مسؤولان بحرینی می‌خواهند به آمریکا بگویند که ما بهتر از مخالفان و انقلابیان هستیم زیرا ما آماده عادی سازی روابط با اسرائیل، تقدیم تمامی منافع کشور به شما و اجرای تمامی فرامین و دستورات آمریکا هستیم.

حجت الاسلام شیخ عبدالله الدقاق نماینده آیت الله شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین با اشاره به بحران آفرینی آل خلیفه گفت: بازداشت، حبس، اخراج و شکنجه رهبران انقلاب و شهروندان از سوی آل خلیفه در کنار تلاش برای تغییر بافت جامعه از مهمترین جنایت های دولت بحرین به شمار می آید اما ما به وعده الهی ایمان داریم و ان شاء الله به پیروزی خواهیم رسید.

اظهار نظر شیخ الازهر درخصوص تعامل با روشنفکران دینی
مصر: احمد طیب شیخ الازهر مصر با تاکید بر ضرورت ارتباط بیش از پیش با روشنفکران از اعضای این مرکز خواست تا با آنان تعامل سازنده‌ای داشته باشند. طیب افزود: باید با تمامی افراد روشنفکر، نخبگان دینی، اصحاب قلم و کسانی که دغدغه مسائل دین و اسلامی دارند، تعامل سازنده‌ای داشت تا گفت‌وگوی فرهنگی میان شرق و غرب بهتر صورت بگیرد.

فلسطین: خالد بطش یکی از رهبران جنبش جهاد اسلامی اظهار داشت که فشار صهیونیست ها بر فلسطینیان با هدف به زانو درآوردن آن ها روز به روز بیشتر می شود تا معامله موسوم به معامله قرن به مرحله اجرا درآید و فلسطینیان وادار شوند قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و کرانه باختری را به عنوان بخشی از اراضی تحت سیطره این رژیم به رسمیت بشناسند.

پاکستان: حجت الاسلام والمسلمین ناصر عباس جعفری دبیرکل مجلس وحدت مسلمین پاکستان در مورد اعلام اعزام نیروهای ارتش به عربستان اظهار نگرانی کرد و گفت: با نگاه به وضعیت داخلی وخارجی کشور اعزام نیروهای کشور به خارج از کشور به هیچ وجه به نفع پاکستان نیست.

یمن: دفتر اوقاف و ارشاد یمن در پیامی از علمایی که در برابر جنایتگری آل سعود در این کشور سکوت اختیار کرده اند، خواست که در برابر تجاوز وحشی کشورهای متجاوز، جنایت های وحشیانه علیه ملت یمن و هدف قرار دادن شهرهای مختلف یمن به روشنگری بپردازند./983/ب953/ک 

ارسال نظرات