۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۸
کد خبر: ۵۵۶۴۲۰
پژوهشگر حوزوی:

مبانی فکری امام در حوزه مغفول مانده است

حجت الاسلام موسوی با اشاره به این که امروزه مبانی فکری امام راحل حتی در زمینه فقه، عرفان و غیره در حوزه علمیه مغفول واقع شده است، گفت: کتاب هایی همانند چهل حدیث، ولایت فقیه، مصباح الهدایه، کشف الاسرار و دیگر ‌آثار امام باید جزء متون درسی حوزه باشد.
منشور روحانیت امام خمینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مهدی موسوی امشب در نشست تبیینی جریان شناسی روحانیت در منشور روحانیت که در نمازخانه مدرسه علمیه امام باقر(ع) برگزار شد، با اشاره به این که جریان شناسی یک‌مفهوم تازه تأسیس در ادبیات تاریخی است، گفت: جریان، به آن پدیده اجتماعی اطلاق می شود که دارای یک تفکر باشد، عده ای آن را بپذیرند، در سطح جامعه شیوع داشته باشد و از امتداد زمانی نیز برخوردار باشد.

این پژوهشگر حوزوی ضرورت بازخوانی آثار امام راحل را اینگونه بیان کرد: شخصیت علمی کم‌نظیر امام خمینی(ره)، انقلاب اسلامی که حاصل نظریه پردازی ایشان بوده و خطر تحریف انقلاب اسلامی به ما نشان می دهد که ضرورت دارد آثار امام(ره) را بازخوانی کنیم.

وی با اشاره به این که امروزه مبانی فکری امام راحل حتی در زمینه فقه، عرفان و غیره در حوزه علمیه مغفول واقع شده است، ابراز داشت: کتاب هایی همانند چهل حدیث، ولایت فقیه، مصباح الهدایه، کشف الاسرار و غیره باید جزء متون درسی حوزه باشد.

حجت الاسلام موسوی خاطرنشان کرد: امروزه برخی جریان ها درصدد تحریف شخصیت امام راحل هستند، بنابراین باید آثار ایشان را به خوبی مطالعه کنیم تا راه ایشان را گم نکنیم.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که در مطالعه آثار امام خمینی(ره) باید متوجه اصول و نظم مباحث ایشان باشیم و بدون در نظر گرفتن شرایط تاریخی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی کلام ایشان را تفسیر نکنیم، بیان کرد: منشور روحانیت، واکنش امام(ره) به فضای روشنفکری و تحجر در دهه ۶۰ است، بر این اساس اگر بخواهیم این منشور را به خوبی بدانیم، باید جریان های دهه ۶۰ را مورد بررسی قرار دهیم تا مراد ایشان از «متحجر»، «مقدس نمایان احمق» و غیره متوجه شویم.

وی برخی جریان های موجود در دهه ۶۰ را مورد بررسی قرار داد و اضافه کرد: جریان انقلابیون مبارز با محوریت امام خمینی(ره)، نهضت آزادی، مجاهدین خلق، انجمن حجتیه، لیبرال ها و غیره از جمله جریاناتی بودند که در این دهه فعالیت می کردند که اثر این فعالیت ها به درگیری میان فقه سنتی و‌ فقه پویا(مدرن) انجامید.

حجت الاسلام موسوی با اشاره به منشور روحانیت امام خمینی(ره)، حوزه تراز از دیدگاه امام راحل را اینگونه توصیف کرد: ایشان در ابتدای منشور روحانیت از تاریخ حوزه، بزرگان و خدمات سخن به میان آورده اند و همه ابعاد حوزه را مورد تجلیل قرار داده اند و فرموده اند «هر تحولی که شکل می‌گیرد باید از حوزه شکل بگیرد»؛ بنابراین دیدگاه، حوزه علمیه باید نفی کننده اشرافیت باشد و با مناعت طبع، اجتهاد و دوری از ذلت پذیری، در برابر توده ها احساس مسؤولیت کند.

این پژوهشگر حوزوی به جریانات حوزه علمیه در دهه ۶۰ اشاره کرد و بیان داشت: «علمای متعهد، اصیل و دین باور»، «مقدس نمایان، مقدسین روحانی نما»، «طیف لیبرالیست» و «انقلابیونی که به منافقان و لیبرالیست ها گرایش داشتند» جریاناتی است که در این دهه وجود داشت.

وی با اشاره به جریان «مقدسین روحانی نما» تصریح کرد: مصداق بارز این طیف انجمن حجتیه بود که با سر دادن شعار جدایی دین از سیاست و مخالفت با فلسفه، عرفان و تکنولوژی و همکاری با ظالمان به دنبال تئوریزه سازی سکولاریسم بودند.

حجت الاسلام موسوی با بیان این که طیف لیبرالیست از طریق مخالفت با شعارهای انقلابی درصدد منحرف کردن جریان انقلاب بودند، ابراز کرد: متأسفانه به دلیل ضعف تئوریکی که طیف انقلابی داشتند، این جریان توانست امثال شهید محمد منتظری را جذب خود کند و از طریق رسانه، هنر و مطبوعات نفوذ پیدا کند.

استاد حوزه علمیه قم تأکید کرد: به نظر می‌رسد امام خمینی(ره) منشور روحانیت را برای این نوشتند که جریان انقلابی گرفتار جریان لیبرال نشود.

وی با بیان جمله‌ای از منشور روحانیت مبنی بر این که «خطر تحجرگرایان و‌ مقدس نمایان احمق در حوزه‌های علمیه کم‌نیست» اظهار داشت: تحجر به خودی خود ممکن است خطری نداشته باشد، اما به دلیل ضعف تئوریکی که دارد، مروج اسلام آمریکایی و لیبرالیستی خواهد شد، بنابراین حوزه علمیه امروزه باید به مبانی امام راحل توجه ویژه داشته باشد تا دچار انحراف نشود./۸۴۱/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات