۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۳
کد خبر: ۵۵۶۴۰۶
سرپرست دفتر نشر پژوهشکده سبک زندگی آل یاسین:

نویسندگان بر اساس تحلیل رفتاری مخاطبان وارد حوزه نشر شوند

حجت الاسلام مرادی با بیان اینکه نویسندگان باید بر اساس نیاز علمی و رفتاری افراد دست به نویسندگی بزنند، تأکید کرد: نویسنده باید آنچه که جامعه برای رسیدن به آن در حال تلاش است را نیز تشخیص داده و بر اسس آن کتاب تولید کند.
حجت الاسلام محمد مرادی

حجت الاسلام محمد مرادی سرپرست دفتر چاپ و نشر پژوهشکده سبک زندگی آل یاسین، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، یکی از عوامل کم شدن مراجعه افراد به کتاب ها «فضای مجازی» است، گفت: با توجه به پیشرفت تکنولوژی و دگرگونی که در ذائقه مطالعه ای افراد رخ داده است، طبیعتاً مردم مقداری از کتاب فاصله می گیرند و این فاصله گیری هم مختص به کشور ما نبوده، بلکه این اتفاق در همه جهان افتاده است.

وی ادامه داد: بنابر فرموده رهبر معظم انقلاب و بزرگان دینی، خود کتاب سبب انس و الفت می شود و جذاب تر است، اما با این حال اگر جوانان برای مطالعه به فضای مجازی مراجعه کنند، باز هم خوب است؛ با این حال جوانان باید بدانند که انسان تا یک حدی می تواند به صفحه گوشی یا تبلت نگاه کند و بیشتر از آن ضررهای جسمی در پی دارد، بنابراین انسان باید با کتاب مطالعه کند، زیرا کتاب خواندن بسیار بهتر و شیرین تر است.

حجت الاسلام مرادی گرانی قیمت کاغذ را یکی دیگر از مشکل بازار نشر معرفی کرد و ابراز دشت: نوسانات قیمت کاغذ، بحث چاپ و نشر را زمین گیر می کند و طبیعی است که هنگامی که قیمت کاغذ بالا باشد، ناشر بخشی از این هزینه را از قیمت کتاب تأمین می کند، از آن سو هم خریدار، به هنگام مشاهده قیمت کتاب ممکن است رغبتی به خرید نداشته باشد.

سرپرست دفتر چاپ و نشر پژوهشکده سبک زندگی آل یاسین با تأکید بر اینکه نبود انگیزه برای مطالعه، یکی از مشکلات جدی است که سبب می شود سرانه مطالعه به شدت کاهش پیدا کند، ابراز داشت: سرانه مطالعه در کشور ما بسیار نگران کننده است و ما به عنوان ناشر آن شوق و اشتیاقی که شایسته است افراد برای مطالعه دارا باشند را در بازدیدکنندگان مشاهده نمی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: متولیان فرهنگی برای اینکه افراد با مطالعه کردن انس بگیرند باید به میدان آمده و از طرق مختلف در رسانه ها و فضای مجازی شروع به فرهنگ سازی کنند تا فرهنگ کتاب و کتاب خوانی در جامعه نهادینه شود.

حجت الاسلام مرادی در پایان بهترین راهکار برای ارتقای سطح سرانه مطالعه در کشور را اینگونه توصیف کرد: نویسندگان باید بر اساس نیاز علمی و رفتاری افراد دست به نویسندگی بزنند و باید آنچه که جامعه برای رسیدن به آن در حال تلاش است را نیز تشخیص دهند و بر اسس آن کتاب تولید کنند؛ همچنین کتاب باید قالبی شیک، زیبا و دلپسند داشته، محتوای آن نیز روان و قابل فهم باشد و از قیمتی مطلوب برخوردار باشد تا توجه خوانندگان را به خود جذب کند./841/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات