۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۵
کد خبر: ۵۵۶۳۳۰
با حضور شخصیت های حوزوی و فعالان قرآنی؛

برگزیدگان دوره یازدهم مسابقات دارالقرآن امام علی تجلیل شدند

مراسم اختتامیه یازدهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) با حضور جمعی از شخصیت های حوزوی و فعالان قرآنی در بیت علامه طباطبایی برگزار شد.
اختتامیه دارالقرآن علامه طباطبایی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم اختتامیه یازدهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) با حضور حضرت آیت الله مکارم شیرازی و جمعی از شخصیت های حوزوی و فعالان قرآنی در بیت علامه طباطبایی برگزار شد.

بر اساس این گزارش، در این مراسم آیت الله محسن فقیهی و حجج اسلام والمسلمین علی ملکوتی، بنیادی، سید محمد واعظ موسوی و داوران و فعالان برجسته قرآنی همچون شهریار پرهیزکار حضور داشتند.

در ابتدا محمد انصاری مؤسس دارالقرآن امام علی(ع) با بیان این که هدف از برگزاری مسابقات قرآن تشکیل و تربیت لشکر قرآنی است، اظهار داشت: با توجه به تهاجمات فرهنگی دشمن و آلوده بودن فضاهای مجازی که می تواند سبب انحراف جوانان شود وظیفه پرچمداران قرآن این است که آموزش قرآن به جامعه را جدی بگیرند.

مؤسس دارالقرآن امام علی(ع) با بیان این که جوانان باید از آموزه های قرآنی بهره مند شوند، ابراز داشت: باید جامعه را جامعه ای قرآنی کرد تا در برابر تهاجمات دشمن مصون باشد، خوشبختانه کشور ما اسلامی است و باید به قرآن و اهل بیت(ع) توجه لازم را داشته باشیم.

وی عنوان کرد: در این دوره ۴ هزار و ۶۰۰ نفر شرکت داشتند که ۲ هزار و ۴۰۰ نفر به رتبه های حائز اهمیت دست پیدا کردند که از آن ها تقدیر می شود و ۵۷ نفر نیز در رشته های گوناگون به مقام های برتر رسیدند.

در ادامه مهدی قره شیخلو رییس سازمان دارالقرآن کریم حمایت های بیشتر مردمی در فضای قرآنی کشور را بسیار ضروری ارزیابی کرد و اظهار داشت: توسعه مشارکت مردم در برنامه های قرآن سبب فراگیرتر شدن معارف عالی الهی و قرآنی در جامعه خواهد شد.

قره شیخلو با بیان این که در کنار توسعه قرائت و حفظ باید به موضوع تفسیر در کشور پرداخته شود، ابراز داشت: جوانان و نوجوانان نیامند تأمین منابع و محتواهای قرآنی هستند که شکل کاربردی داشته باشد تا بتوانند با استفاده از معارف قرآنی برنامه زندگی خود را تنظیم کنند.

وی عنوان کرد: در سازمان دارالقرآن آمادگی داریم که در خدمت علما و اهالی قلم باشیم و کمک کنیم که تولید محتواهای قرآنی دارای تنوع متناسب با مخاطب و جذابیت لازم باشد تا جوانان استفاده بیشتری از این منابع غنی کنند.

رییس سازمان دارالقرآن کریم خاطرنشان کرد: متأسفانه تولید محتواهای قرآنی در کیفیت، کمیت و تنوع به اندازه نیازهای جامعه نیست، علما و فضلا باید کمک کنند تا این فضا توسعه پیدا کنند و می توان در کنار مسابقات جشنواره ای از محصولات و تولیدات قرآنی را برگزار کرد.

سپس مرتضی نجفی قدسی مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی گفت: در این دوره از مسابقات 4 هزار و  608 نفر شرکت داشتند که 501 از آن ها حافظ کل قرآن کریم بودند، نخستین بار بود که اجتماع عظیمی از حافظان قرآن کریم را از کل کشور شاهد بودیم.

مدیر دارالقرآن امام علی(ع) با اشاره به استقبال بسیار خوب علاقه مندان غیر ایرانی قرآن کریم در مسابقات اظهار داشت: 505 نفر غیر ایرانی از 16 کشور در این مسابقات حضور داشتند بدون این که هزینه ای برای آن ها پرداخت کنیم و بر اساس علاقه مندی بوده است.

وی ادامه داد: افتخار می کنیم که در کشور اهل بیت(ع) به برکت نظام جمهوری اسلامی و رهبری های خردمندانه و حکیمانه رهبر معظم انقلاب که همواره مروج قرآن بودند شاهد هزاران نفر حافظ قرآن هستیم.

وی عنوان کرد: بیت علامه طباطبایی نیز در سال های اخیر محوریت فعالیت های تفسیری این دارالقرآن قرار گرفته که بحمدالله در طول سال دوره های یک ساله مهارت های بیان تفسیر قرآن و همچنین جلسات پاسخگویی به شبهات برگزار می شود.

در پایان نیز حضرت آیت الله مکارم شیرازی  با بیان این که انقلاب برکات بسیاری در متن و حواشی داشت، گفت: متن انقلاب تبدیل نظام دیکتاتوری به نظام جمهوری اسلامی بود اما در حاشیه برنامه هایی پیگیری شد که بسیار مهم است.

وی افزود: مردم قبل از انقلاب قرآن را می خواندند اما قرآن در زندگی و جامعه حضور کافی نداشت اما به برکت انقلاب حضور قرآن در زندگی پررنگ شد، امروزه جلسات بسیار و برنامه های متعددی درباره قرآن کریم تشکیل و برگزار می شود، سابقا حافظان قرآن محدود بودند اما امروز تعداد بسیاری حافظ قرآن داریم.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که حضور قرآن در کشور و پررنگ شدن برنامه های قرآنی مایه افتخار است، اظهار داشت: برنامه های قرآنی نظام را تأیید و مستحکم می کند، اسلامیت نظام به وسیله این برنامه ها تقویت می شود که باید قدردان بوده و شکرگزار این نعمت ها باشیم.

وی ادامه داد: قرائت، حفظ، تفسیر و عمل به قرآن کریم باید در دستور کار مسلمین باشد، حفظ و تفسیر و برنامه های دیگر مقدمه ای برای عمل به قرآن است، تبعیت از قرآن سلامت ایمان، اخلاق، جامعه و سیاست را تأمین می کند.

در انتهای برنامه نیز با حضور حضرت آیت الله مکارم شیرازی و علما از برگزیدگان این دوره از مسابقات قرآنی تقدیر شد.

بر این اساس در رشته قرائت تحقیق مقطع سنی زیر ۱۶ سال مهدی عبدلی از البرز، ماجد حمید از قم، محمدمهدی بهاری از قزوین، علیرضا خالقی از اصفهان؛ در رشته قرائت تحقیق مقطع سنی بالای ۱۶ سال وحید خزایی از تهران، سید حمیدرضا مقدسی از قم، علیرضا رضایی از خراسان رضوی و احسان محمدی از خراسان رضوی مقامات برتر را کسب کردند.

همچنین در رشته ترتیل مقطع سنی زیر ۱۶ سال امیرعلی یادگاری از تهران، سبحان قاری از تهران، رضا میرزاعلیان از اصفهان، امیرمحمد خزایی از تهران، محمدجواد رمضانی از تهران؛ در رشته ترتیل مقطع سنی بالای ۱۶ سال فواد مولودی از کردستان، بابک ولی زاده از آذربایجان غربی، علی پورسینا از اصفهان، سیدصادق کاظمی از قم، حسین جوان از قم و احمد رحیمی فرد از مازندران موفق به کسب رتبه های برتر شدند.

در رشته حفظ ۵ جزء مقطع سنی زیر ۱۶ سال نیز حمیدرضا حسینی از خراسان رضوی، محمدمهدی حیدری از قم، سیدمحمدهادی حسینی از خراسان رضوی و در رشته حفظ ۵ جزء مقطع سنی بالای ۱۶ سال هادی خانی از قم، محمدجواد حقیقی از فارس، سیدرضا میرهاشمی از قم و مجتبی مهجور از خراسان جنوبی به عنوان افراد برتر معرفی شدند.

برگزیدگان رشته حفظ ۱۰ جزء مقطع سنی زیر ۱۶ سال نیز عبارت از متین حق شناس آدرمنابادی از اصفهان، حسین ابراهیمی از آذربایجان غربی، سعید کریمی از اصفهان و برگزیدگان رشته حفظ ۱۰ جزءمقطع سنی بالای ۱۶ سال محمد سیلاوی از خوزستان، علیرضا قلیزاده از اردبیل، سعید امانلو از زنجان، یوسف رحیمی از  زنجان، حسام فیوضی رزگی از خراسان رضوی و علی صادقی از تهران هستند.

همچنین  محمدرضا جعفرپور از گیلان، علی اکبر بهاری از قم، بنیامین کرمی از البرز، حسین کریمی لوئی از قم در رشته حفظ ۲۰ جزء مقطع سنی زیر ۱۶ سال و مسعود سیاف زاده از تهران، سعید قره داشی از خراسان رضوی، مرتضی سعیدی از مرکزی، علی براتی از اصفهان، محمود باباخان از تهران، محمد لائینی  از مازندران و علیرضا رحمانی از یزد در رشته حفظ ۲۰ جزءمقطع سنی بالای ۱۶ سال موفق به کسب مقامات برتر شدند.

در رشته حفظ کل مقطع سنی زیر ۱۶ سال علی فیضی از تهران، محمد محمودی از آذربایجان شرقی، علی بختیاری از تهران، علی نجف از اصفهان و در رشته حفظ کل مقطع سنی بالای ۱۶ سال حسین خانی‌بیدگلی از اصفهان، سیدحسین عالمی از قم، عبدالله میاحی از خوزستان، محمدعلی شریعتی از قم و محمدرضا احمدی از قم رتبه های برتر را کسب کردند./1323/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات