۰۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۲
کد خبر: ۵۵۶۱۹۳
آیت الله اشرفی شاهرودی:

طلاب با فراگیری علم اقتصاد پاسخگوی پرسش های روز باشند

استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه در اسلام علم اقتصاد نیست اما روش های اقتصادی وجود دارد، گفت: بهتر است که طلاب جوان در این عرصه ها مجهز شوند تا بتوانند پرسش های اقتصادی روز را پاسخگو باشند.
اشرفی شاهرودی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله مصطفی اشرفی شاهرودی، استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان در گردهمایی شناسایی ظرفیت های پژوهشی و پژوهشگران اقتصادی که امروز 3 اسفند در مدرسه علمیه سلیمانیه برگزار شد، گفت: در اسلام علم اقتصاد نیست اما روش های اقتصادی وجود دارد.

وی با بیان اینکه در بین مفاخر حوزوی اخیر فقط شهید مطهری و صدر درباره اقتصاد اسلامی به صورت کارآمد ورود پیدا کرده اند، افزود: در واقع این موضوع برای حوزه های علمیه عیب است که در این مسائل  به صورت پررنگ ورود پیدا نمی کنند و یا اینکه در عین ورود، نتوانند پاسخگوی مسائل مربوط به حوزه اقتصادی باشند.

استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان با اشاره به این مطلب که دروس اقتصادی که امروز در کشور ما تدریس می شود اصول مدونی است که براساس پایه های غربی است، تصریح کرد: در همه دنیا پیروی از این اصول اقتصادی غربی رایج است چرا که تا به امروز یک برنامه ریزی براساس اقتصاد اسلامی صورت نگرفته است.

وی در ادامه با اشاره به پرسش هایی جدیدی که در عرصه اقتصادی به وجود آمده است، اظهار کرد: یکی از این سؤالات این موضوع است که با توجه به اینکه در عصر پیامبر اکرم (ص) و قرون اولیه، مبنای مالی دینار و درهم بوده است در شرایط فعلی که اینها وجود ندارند و طلا و نقره هم به صورت پول و اسکناس درآمده است و از طرفی در جامعه فقیر هم وجود دارد پرداخت زکات به چه اشکالی باید انجام شود.

آیت الله اشرفی شاهرودی با بیان اینکه در شرایط فعلی با توجه به تغییرات، مدار باید براساس ارزش  و مالیت پول باشد نه اینکه اسم مدنظر باشد، گفت: چه کسی باید پاسخگوی مسائل اقتصادی باشد و در عین حال با تورم هایی که در این عرصه حاصل می شود راه حل مواجهه با اینها از لحاظ فقها چیست.

وی با بیان اینکه تفکر اقتصادی امری ضروری است و انسان نمی تواند خودش را از مسایل اقتصادی جدا ببیند، تصریح کرد: به همین دلیل بهتر است که طلاب جوان در این عرصه ها مجهز شوند تا بتوانند پرسش های اقتصادی روز را پاسخگو باشند./934/پ202/ب1

ارسال نظرات