۰۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۷
کد خبر: ۵۵۶۱۷۸
با برگزاری مناظره ای؛

دیدگاه آیت الله جوادی درباره هویت علم دینی نقد و بررسی شد

دومین مناظره نقد و بررسی دیدگاه آیت الله جوادی آملی درباره هویت علم دینی با حضور حجج اسلام پارسانیا و سبحانی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.
مناظره «بررسی دیدگاه آیت الله جوادی آملی درباره ماهیت علم دینی»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجج اسلام سبحانی و پارسانیا با موضوع نقد و بررسی دیدگاه حضرت آیت الله جوادی آملی درباره ماهیت علم دینی به مناظره نشستند.

در ابتدای این کرسی مناظره که از سوی پژوهشکده فلسفه و کلام پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا به تبیین نظریات حضرت آیت الله جوادی پیرامون موضوع علم دینی پرداخت و گفت: علم به حسب ذات خود قابل توصیف به دینی و غیر دینی نیست و اگر تقسیم بندی صورت می گیرد با استفاده از متافیزیک، تجویز، روش و موضوع علم است.

وی افزود: گاهی ما با تئوری هایی مواجه هستیم که معتقد به علمی بودن ندارند و لذا آنجا که داعیه علم وجود ندارد نمی توان تعارضی میان علم و گزاره ها و اعتقادات دینی قائل شد.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: تئوری هایی که پشت سر آن ها داعیه علمی بودن وجود دارد، اگر با عقل و نقل توانستیم آن ها را بشناسیم، آن شناخت دینی خواهد بود.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی به ارائه دیدگاه های خود پرداخت و عنوان کرد: هنوز یک متن دقیق که نظریات حضرت آیت الله جوادی آملی پیرامون علم دینی در آن مندرج شده باشد وجود ندارد و به نظر می رسد پیش از اینکه همایشی با این موضوع برگزار شده و مقالاتی نیز نگاشته شود، نیاز است که این نظریه به خوبی و با دقت تنقیح شود و گروهی بنشینند و این نظریه را تنقیح کنند.

وی تأکید کرد: این نظریه همچنان مشکلات بنیادینی که قبلاً نیز بیان شد را با خود دارد و برای حل این مشکلات نیاز است تا کار اساسی صورت بگیرد.

استاد حوزه و دانشگاه ابراز کرد: از یک طرف بیان می شود که متافیزیک در علم مؤثر است و از طرفی دیگر می گوییم اگر یک انسان ملحد بنشیند و یک پدیده را براساس تجربه و عقل انسانی اثبات کند، تبدیل به علم دینی می شود.

وی تصریح کرد: سؤالی که باید پاسخ داده شود این است که کسانی که علوم تجربی را تولید می کنند توجه به متافیزیک دارند یا نه و اینکه این توجه به متافیزیک در دانش آن ها تأثیرگذار است یا نه؟

گفتنی است مشروح این مناظره علمی دو ساعته به زودی از سوی سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا منتشر می شود./872/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات